Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9461

van Lies Jans (N-VA) d.d. 2 juli 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Onverzekerde en niet-gekeurde voertuigen - Actieplan

autoverzekering
technische keuring
verzamelen van gegevens
uitwisseling van informatie
actieprogramma
registratie van een voertuig
geldboete
tweewielig voertuig
opnameapparaat
douane

Chronologie

2/7/2013Verzending vraag
3/9/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9461 d.d. 2 juli 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Om de strijd met niet-verzekerde en niet-gekeurde voertuigen efficiënter te voeren stelt de staatssecretaris in zijn actieplan tot naleving van de verzekerings- en keuringsplicht van motorvoertuigen vier acties voor, meer bepaald:

- Preventieve aanpak bestaande uit gegevensverzameling en -uitwisseling en betere toegang.

- De detectie op het terrein: verbetering van de vaststelling van de inbreuk en efficiëntere straf.

- Strijd tegen niet-gekeurde voertuigen, bestaande uit: preventie, detectie op het terrein en sanctionering.

- Sensibilisering en evaluatie.

Deze vier grote maatregelen bestaan op hun beurt uit een aantal concrete acties.

Naar aanleiding van mijn vraag om uitleg over het actieplan had ik, wat betreft de concrete uitvoering van het plan, per maatregel graag nog een aantal schriftelijke vragen gesteld:

1) Het samenvoegen van gegevens uit elektronische bestanden, om de niet-verzekering gericht op te sporen:

a) Welke acties zijn er gepland voor het uitvoeren van deze maatregel?

b) Welke acties zijn al gerealiseerd?

c) Wat is de timing per concrete actie?

d) Welk budget is er uitgetrokken voor elke concrete actie?

e) Wie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze maatregel?

2) Het versnellen van de gegevensverzameling en -uitwisseling.

a) Welke acties zijn er gepland voor het uitvoeren van deze maatregel?

b) Welke acties zijn al gerealiseerd?

c) Wat is de timing per concrete actie?

d) Welk budget is er uitgetrokken voor elke concrete actie?

e) Wie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze maatregel?

3) Het ter beschikking stellen van de lijst van vermoedelijk niet-verzekerde voertuigen van alle politiediensten bevoegd voor het vaststellen van het misdrijf "niet-verzekering".

a) Welke acties zijn er gepland voor het uitvoeren van deze maatregel?

b) Welke acties zijn al gerealiseerd?

c) Wat is de timing per concrete actie?

d) Welk budget is er uitgetrokken voor elke concrete actie?

e) Wie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze maatregel?

4) Inzage voor het douanepersoneel in de bestanden van het Gemeenschappelijk Motor Waarborg Fonds.

a) Welke acties zijn er gepland voor het uitvoeren van deze maatregel?

b) Welke acties zijn al gerealiseerd?

c) Wat is de timing per concrete actie?

d) Welk budget is er uitgetrokken voor elke concrete actie?

e) Wie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze maatregel?

5) Implementatie van de inschrijvingsplicht van de bromfietsen.

a) Welke acties zijn er gepland voor het uitvoeren van deze maatregel?

b) Welke acties zijn al gerealiseerd?

c) Wat is de timing per concrete actie?

d) Welk budget is er uitgetrokken voor elke concrete actie?

e) Wie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze maatregel?

6) Het ter beschikkingstellen van nummerplaatlezers aan de politie en douane.

a) Welke acties zijn er gepland voor het uitvoeren van deze maatregel?

b) Welke acties zijn al gerealiseerd?

c) Wat is de timing per concrete actie?

d) Welk budget is er uitgetrokken voor elke concrete actie?

e) Wie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze maatregel?

7) Het ter beschikking stellen van gegevens i.v.m. een eventuele schorsing van een autopolis door het Gemeenschappelijk Motor Waarborg Fonds aan de diensten bevoegd voor het vaststellen van het misdrijf "niet-verzekering".

a) Welke acties zijn er gepland voor het uitvoeren van deze maatregel?

b) Welke acties zijn al gerealiseerd?

c) Wat is de timing per concrete actie?

d) Welk budget is er uitgetrokken voor elke concrete actie?

e) Wie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze maatregel?

8) Het gelijkstellen van de periode voor een herinnering tot keuring met de maximale termijn voor het inleveren van de kentekenplaat.

a) Welke acties zijn er gepland voor het uitvoeren van deze maatregel?

b) Welke acties zijn al gerealiseerd?

c) Wat is de timing per concrete actie?

d) Welk budget is er uitgetrokken voor elke concrete actie?

e) Wie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze maatregel?

9) Het inzetten van mobiele camera's om niet-gekeurde voertuigen te detecteren.

a) Welke acties zijn er gepland voor het uitvoeren van deze maatregel?

b) Welke acties zijn al gerealiseerd?

c) Wat is de timing per concrete actie?

d) Welk budget is er uitgetrokken voor elke concrete actie?

e) Wie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze maatregel?

10) Het bevoegd maken van de douane om niet-gekeurde voertuigen te detecteren.

a) Welke acties zijn er gepland voor het uitvoeren van deze maatregel?

b) Welke acties zijn al gerealiseerd?

c) Wat is de timing per concrete actie?

d) Welk budget is er uitgetrokken voor elke concrete actie?

e) Wie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze maatregel?

11) Het strafbaar stellen van het overtreden van keuringsplicht door een voertuig dat zich niet op de openbare weg bevindt.

a) Welke acties zijn er gepland voor het uitvoeren van deze maatregel?

b) Welke acties zijn al gerealiseerd?

c) Wat is de timing per concrete actie?

d) Welk budget is er uitgetrokken voor elke concrete actie?

e) Wie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze maatregel?

12) Het invoeren van boetes bovenop de bestaande toeslag voor laattijdige keuring en bovenop de verplichting tot onmiddellijke keuring van het voertuig.

a) Welke acties zijn er gepland voor het uitvoeren van deze maatregel?

b) Welke acties zijn al gerealiseerd?

c) Wat is de timing per concrete actie?

d) Welk budget is er uitgetrokken voor elke concrete actie?

e) Wie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze maatregel?

13) Het opzetten van een sensibiliserings- en informatiecampagne onder de coördinatie van het BIVV.

a) Welke acties zijn er gepland voor het uitvoeren van deze maatregel?

b) Welke acties zijn al gerealiseerd?

c) Wat is de timing per concrete actie?

d) Welk budget is er uitgetrokken voor elke concrete actie?

e) Wie is verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze maatregel?

Antwoord ontvangen op 3 september 2013 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vraag : 

Voor alle maatregelen geldt voor vraag d) dat, gegeven de huidige budgettaire context, geen bijkomende personeels-, werkings- of investeringskredieten kunnen worden toegekend in het kader van het actieplan. 

1a) Deze maatregel bestaat uit vijf acties.

i. Het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds (BGWF) werkt maatregelen uit, of versterkt de bestaande, ten aanzien van die verzekeringsondernemingen die de verplichtingen inzake de kwaliteit van de meegedeelde gegevens of de termijn niet naleven.  

ii. De Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer deelt de te verwerken gegevens in het hem toebehorende bestand mee aan het BGWF.  

iii. Bij gelegenheid van de technische keuring wordt de identificatie van het voertuig nagegaan, waaraan de controle van de verzekeringsplicht zal worden toegevoegd. Wanneer de keuring de afwezigheid van een geldige groene kaart vaststelt, dan komen er twee gevolgen :

iv. Om de middelen waarover het beschikt optimaal in te zetten, zal het BGWF op basis van meer gerichte opzoekingen de eigenaars waarvan wordt vermoed dat zij de verzekeringsplicht niet naleven, aanschrijven, zodat een grotere kans bestaat dat wie door het BGWF wordt aangeschreven daadwerkelijk een persoon is zonder Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) Auto verzekering. 

v. De operationalisering van de Kruispuntbank Voertuigen (KBV) zal de strijd op het terrein wat betreft de consultatie van bepaalde gegevens van niet-verzekerde en niet-gekeurde voertuigen door de controlediensten faciliteren. Enerzijds zullen de gegevens sneller beschikbaar zijn en door kentekenplaatherkenning en terugkoppeling naar de KBV wordt een online bevraging perfect mogelijk. Anderzijds creëert de KBV de mogelijkheid om de gegevens van de verschillende bronnen te kruisen, zodat prioriteit kan worden verleend aan de opsporing van voertuigen die op verschillende domeinen niet in orde zijn.

1b)

i. Een stappenplan tussen het BGWF en de verzekeringssector is reeds opgesteld. Een project binnen de sector is opgestart om de hiaten aan te pakken. Hierbij zijn zowel het BGWF, de verzekeringssector, de makelaars, en de Directie Inschrijvingen Voertuigen (DIV) betrokken. 

ii. De manier waarop de vereiste DIV-gegevens worden overgemaakt aan het BGWF werd recent gewijzigd in functie van dit actieplan.  

Iii.

iv. Enerzijds de inwerkingtreding van verfijnde criteria om de gegevens van de verzekeringsonderneming met de DIV te vergelijken (chassisnummer, merk, cilinder, naam en adres titularis). Anderzijds de inwerkingtreding van filters om de opsporing van de niet-verzekering toe te spitsen op die categorieën voertuigen waarvoor dat het meest pertinent is (bijvoorbeeld uitsluiting van inschrijvingen voorafgaand aan 1998 en van voertuigen voor atypisch gebruik) 

v. Invoegetreding van de KBV per 1 september 2013. De uitvoering wordt volop voorbereid, wat voor de niet-verzekering concreet betekent dat wordt gewerkt aan een gegevensoverdracht vanuit het BGWF naar de KBV. 

1c)

i. Tegen eind 2013 zal dit tot concrete voorstellen leiden.

ii. Dit is reeds van kracht sedert mei 2013.

iii. Implementatie vanaf 1 oktober 2013.

iv. Reeds van kracht.

v. Invoegetreding van de KBV per 1 september 2013. 

1e)

i. Het BGWF, in samenwerking met in de eerste plaats Assuralia en vervolgens de makelaars, de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit en Vervoer, enz.

ii. De FOD Mobiliteit en Vervoer.

iii. De FOD Mobiliteit en Vervoer en de FOD Economie, in samenwerking met Groepering van Erkende Ondernemingen voor Autokeuring en Rijbewijs (GOCA) en het BGWF.

iv. Het BGWF.

v. De FOD Mobiliteit en Vervoer, in samenwerking met het BGWF. 

2) idem vraag 1) 

3a) Deze maatregel bestaat uit twee acties.

i. Er dient een geautomatiseerde procedure te worden uitgewerkt door de geïntegreerde politie die toelaat dat het BGWF aan alle politiediensten bevoegd voor het vaststellen van het misdrijf “niet-verzekering” door middel van deze procedure te kennen geeft dat een persoon door het BGWF werd aangeschreven volgens de wettelijke vereisten, maar op basis van de inlichtingen in het bezit van het BGWF niet over de wettelijk vereiste verzekering beschikt.

ii. De minister van Justitie vraagt aan het College van Procureurs-generaal een omzendbrief te verspreiden die met name inlichtingen bevat bestemd voor de politiediensten met betrekking tot de opdracht van het BGWF inzake opsporing van niet-verzekering en over de vervolgingsprocedure (in overeenstemming met artikel 5 van de wet van 5 augustus 1992 en ter uitvoering van art. 15 van dezelfde wet). 

3b)

i. Deze actie is al gerealiseerd: de federale politie stelt één geüpdatet bestand ter beschikking van alle federale en lokale politiediensten.

ii. De omzendbrief werd verzonden op 20 juni 2013. 

3c) Deze maatregelen zijn al gerealiseerd. 

3e)

i. De geïntegreerde politie, in samenwerking met het BGWF.

ii. Het college van Procureurs-generaal, in samenwerking met de FOD Justitie en de geïntegreerde politie. 

4a) Het BGWF deelt met onmiddellijke ingang de bestanden van de niet-verzekerde voertuigen mee aan de Administratie der douane en accijnzen. Nadere afspraken worden eerst bekeken tussen de DIV en het BGWF en vervolgens tussen de DIV en de Douane. 

4b) 21 ANPR-camera’s werden geïnstalleerd door de Douane. 

4c) Operationalisering voorzien vanaf september 2013. 

4e) De Douane, het BGWF en de FOD Mobiliteit en Vervoer. 

5a) De implementatie door de FOD Mobiliteit en Vervoer van de inschrijving van de motorvoertuigen waarvoor geen rijbewijs is vereist, zoals de bromfietsen (met vermelding van de categorie waartoe de bromfiets behoort), zou het BGWF toelaten ook met betrekking tot deze motorrijtuigen de niet-naleving van de verzekeringsplicht te onderzoeken. 

5b) Een plan van aanpak werd opgemaakt. 

5c) Er zou worden begonnen met de inschrijving van de nieuwe bromfietsen, vanaf het eerste trimester van 2014. 

5e) De FOD Mobiliteit en Vervoer. 

6a) Deze maatregel bestaat uit twee acties.

i. Om ANPR-camera’s te kunnen inzetten voor het detecteren en/of vaststellen van de niet-verzekering, wijzigt de FOD Economie, op voorstel van de FOD Mobiliteit en Vervoer, de wet van 21 november 1989.   

ii. Om Automatic number plate recognition (ANPR)-camera’s te kunnen inzetten voor het detecteren en/of vaststellen van de niet-keuring, wijzigt de FOD Mobiliteit en Vervoer de wet van 21 juni 1985 betreffende de technische eisen waaraan elk voertuig voor vervoer te land, de onderdelen ervan, evenals het veiligheidstoebehoren moeten voldoen.   

6b) Een wetsontwerp werd ingediend in het Parlement. 

6c) Publicatie in het Belgisch Staatsblad in het vierde trimester 2013. 

6e)

i. De FOD Economie, in samenwerking met de FOD Mobiliteit en Vervoer

ii. De FOD Mobiliteit en Vervoer  

7a) Het BGWF stelt op dezelfde wijze ten aanzien van alle diensten bevoegd voor het vaststellen van het misdrijf “niet-verzekering” de inlichting ter beschikking dat de met een bepaald kenteken overeenstemmende BA Auto polis is geschorst, zodat op het terrein door de controlediensten kan vastgesteld worden dat een voertuig in het verkeer is gesteld hoewel de verzekeringsnemer de polis heeft doen schorsen. 

7b) Plan van aanpak nog op te stellen. 

7c) Maakt het voorwerp uit van de bespreking. 

7e) Het BGWF, in samenwerking met Assuralia. 

8a) De maximale termijn voor het inleveren van de kentekenplaat wordt teruggebracht naar twee maanden. Het gegevensbestand op basis waarvan de herinneringen worden opgemaakt, wordt immers een tweetal maanden na de vervaldatum van de keuring opgemaakt. Na een evaluatie van het effect op de hoeveelheid rappels door de inkorting van de termijn voor het inleveren van de kentekenplaat en het verbeteren van het gegevensbestand, zal worden bekeken of de herinnering vervroegd kan worden. Door de striktere opvolging is geen nood aan een tweede rappel.

Opstellen instructie ten aanzien van de technische keuring en lichte IT-aanpassingen uitvoeren. 

8b) Ontwerp is voorbereid voor de wijziging van het koninklijk besluit van 20 juli 2001. Te verzenden voor advies aan gewesten en Raad van State.  

8c) Terugbrengen van de maximale termijn voor het inleveren van de kentekenplaat tegen eind 2013. 

8e) De FOD Mobiliteit en Vervoer, in samenwerking met GOCA. 

9) zie punt 6 

10a) Machtiging verlenen door de FOD Mobiliteit en Vervoer aan de douane om controles uit te voeren, wat de toegankelijkheid van de bestanden van de niet-gekeurde wagens in de databank van de FOD Mobiliteit en Vervoer (afkomstig van GOCA) veronderstelt. 

10b)

10c) Realisatie eind 2013. 

10e) De FOD Mobiliteit en Vervoer, in samenwerking met de FOD Financiën. 

11a) Het voertuig dat werd ingeschreven, maar niet voldoet aan de keuringsplicht, ook strafbaar stellen als het zich niet op de openbare weg bevindt, via een wijziging door de FOD M&V van artikel 24 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 betreffende de technische eisen waaraan de voertuigen moeten voldoen.  

11b) geen 

11c) Voorbereiding vanaf het 2de semester 2013. 

11e) De FOD Mobiliteit en Vervoer. 

12) Deze maatregel werd in de administratieve werkgroep voorgesteld, maar is niet opgenomen in het actieplan. 

13a) Elementen hierin zijn :

13b) Coördinatie door BIVV, dat een campagnevoorstel voorbereidt dat zal worden bestudeerd met het kabinet van Mobiliteit en waarover de partners op de hoogte gebracht zullen worden.  

13c) Eerste campagne in het vierde trimester van 2013. 

13e) Het BIVV coördineert, maar alle betrokken stakeholders zijn actief.