Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9459

van Bart De Nijn (N-VA) d.d. 2 juli 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Treinen - Mobiel netwerk - Slechte bereikbaarheid - Klachten - Toekomstige initiatieven en investeringen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
mobiele telefoon
internet
bestuurder
mobiele communicatie

Chronologie

2/7/2013Verzending vraag
3/12/2013Rappel
4/2/2014Antwoord

Vraag nr. 5-9459 d.d. 2 juli 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In artikel 38 van het beheerscontract 2008-2012 dat tussen de Belgische overheid en de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) gesloten werd, wordt benadrukt dat aan de reizigers van de NMBS de communicatietechnologie zo goed mogelijk moet worden aangeboden door samenwerkingsverbanden op te starten met telecomoperatoren.

In deze periode werden dan ook 120 masten geplaatst voor een beter mobiel netwerk voor de reizigers en 330 masten ter uitbreiding van het GSM-R-netwerk, dat specifiek bedoeld is voor het treinpersoneel.

Hoewel de nodige inspanningen gebeurd zijn, blijven er op verschillende lijnen problemen met onderbroken telefoongesprekken en geen of zeer beperkte toegang tot het 3G-netwerk. Niet alleen mobiele telefoongesprekken zijn in onze maatschappij essentieel, maar ook een behoorlijke toegang tot het internet vergroot het comfort en de dienstverlening en zijn belangrijk voor werkgerelateerde en meer recreatieve zaken.

Ik heb hieromtrent volgende vragen aan de minister :

1) Hoeveel klachten ontving de NMBS jaarlijks naar aanleiding van problemen met toegang tot het mobiele netwerk? Graag cijfers van 2007 tot en met heden en de specifieke spoorlijnen waar de meeste klachten ontvangen worden.

2) Zijn er toekomstige investeringen/initiatieven gepland voor de uitbreiding of verbetering van het huidige antennepark na de afloop van het beheerscontract 2008-2012 waarbij 130 miljoen euro geïnvesteerd werd in GSM(-R) masten? Graag het toekomstige te investeren bedrag en de precieze investeringen/initiatieven.

3) Waarom krijgen reizigers geen toegang tot het GSM-Rail netwerk van de NMBS? Liggen hier geen mogelijkheden open of wordt er volledig vanaf gezien? Welke andere financieel haalbare mogelijkheden kunnen door de NMBS zelf (of in samenwerking met andere telecomoperatoren) genomen worden opdat het bereik van GSM-masten hoger ligt?

4) Zijn er plannen om in navolging van Nederland, Engeland en Duitsland draadloos internet (al of niet gratis of betalend) aan te bieden via hotspots op de belangrijkste treinlijnen? Welke voor- en tegenargumenteringen ziet de minister hierin?

Antwoord ontvangen op 4 februari 2014 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep me de volgende elementen mee:

1. Voor wat betreft de periode 2007-2012 heeft de NMBS in 2010 6 klachten hierover ontvangen (het lijnnummer is niet beschikbaar).

2. In het meerjareninvesteringsplan 2013-2025 van Infrabel is er inderdaad nog budget voorzien voor de verdere uitbouw/verbetering van het GSM-R netwerk.

Deze uitgaven zijn geraamd op 48 miljoen euro.

3. De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) klanten kunnen gebruik maken van diverse producten en diensten van de telecomoperatoren in België.

De kwaliteit hiervan verhoogt met de verdere verspreiding van het 3G en 4G netwerk. De NMBS dringt er bij de telecomoperatoren op aan dat ze de kwaliteit van hun signaal verbeteren niet alleen langs de autosnelwegen, maar ook langs de spoorlijnen.

Iedereen die het wenst kan, met andere woorden, reeds gebruik maken van het mobiel internet, waarbij de trein uiteraard een uitgelezen plaats is om hier op een veilige wijze gebruik van te maken en dit in tegenstelling tot het gebruik ervan onderweg in de wagen.

De GSM-R frequenties waarvoor de NMBS-Groep jaarlijks betaalt, mogen niet opengesteld worden voor gebruik door treinreizigers. Onze GSM-R capaciteit is volledig toegewezen aan spoorwegcommunicatie zoals hierboven vermeld (bijvoorbeeld ETCS2), ter verbetering van de bedrijfsprocessen en de spoorwegveiligheid.

4. De NMBS volgt met aandacht de evoluties van het aanbod van draadloos internet in buitenlandse spoorwegnetten. Ervaringen in het buitenland tonen aan dat de evoluties in vraag naar brandbreedte sneller gaan dan de spoorwegoperator kan volgen. Dit geeft een risico op dalende klantentevredenheid na de eerste fase van introductie van internet op de trein. Een terdege betaalbare technische oplossing is aldus vereist op de telecommarkt vooraleer de NMBS bereid is om haar treinen uit te rusten met internet.