Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9412

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 25 juni 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Identiteitskaarten - Geldigheidsduur - Verlenging - Geval van personen ouder dan 75 jaar

identiteitsbewijs
bejaarde

Chronologie

25/6/2013Verzending vraag
18/10/2013Antwoord

Vraag nr. 5-9412 d.d. 25 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Frans)

Op 26 april 2013 ging de Ministerraad akkoord met de verlenging tot 22 januari 2019 van de raamovereenkomst van 2002 die met Certipost werd gesloten voor de productie, de personalisatie, de initialisatie en de verdeling van elektronische identiteits- en verblijfskaarten en de levering van certfificatiediensten.

Dankzij de verlenging kunnen certificaten worden geleverd voor de elektronische identiteitskaarten met een geldigheidsduur van 10 jaar.

Ik ben blij met die beslissing om de geldigheidsduur van identiteitskaarten in het algemeen van vijf naar tien jaar op te trekken. Dankzij de verlenging van de geldigheidsduur zal niet alleen het aantal vernieuwingen worden beperkt, maar zullen ook de administratieve en financiële lasten van die verlenging voor de burgers en de gemeenten kunnen worden verminderd.

Ik heb wel vragen bij de geldigheidsduur van die kaarten voor de specifieke doelgroep van de personen ouder dan 75 jaar. Vóór de introductie van de elektronische identiteitskaart beschikten die over een identiteitskaart met een onbepaalde geldigheidsduur.

1) Die mensen hebben het moeilijker om naar het gemeentehuis te gaan, een geldige foto te laten maken of het basisdocument te tekenen. Moet er om die praktische redenen niet aan worden gedacht een langere geldigheidsduur te bepalen of zelfs geen geldigheidsdatum te vermelden op de nieuwe elektronische identiteitskaart van die groep van senioren?

2) Wanneer zullen de nieuwe identiteitskaarten met een geldigheidsduur van tien jaar in omloop worden gebracht? Worden de koninklijke besluiten opgesteld? Wanneer denkt de minister dit dossier af te ronden?

Antwoord ontvangen op 18 oktober 2013 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen :

Ik herinner het geachte lid eraan dat de wet van 9 januari 2012 enerzijds de geldigheidsduur van de elektronische identiteitskaart op 10 jaar gebracht heeft vanaf het ogenblik van de aanvraag. Anderzijds wordt aan de Koning de mogelijkheid geboden om voor bepaalde leeftijdscategorieën een kortere of langere geldigheidsduur te bepalen. Deze bepaling zal slechts in werking treden nadat het desbetreffende uitvoerende besluit genomen is.

Er is reeds een ontwerp van koninklijk besluit voorbereid dat bepaalt dat de identiteitskaart uitgereikt aan de Belgische burgers van 75 jaar en ouder, een geldigheidsduur van 30 jaar zal hebben vanaf de datum van de aanvraag.

Gezien de technische complexiteit van dit project (certificatie van de nieuwe chip, applet, beheer van de certificaten, enz.) werd de planning voor de realisatie van deze kaart wat aangepast. De aangekondigde aanpassingen zouden begin 2014 in werking moeten treden.

De verlenging van de geldigheidsduur van de identiteitskaart zal de administratieve werklast en de kosten verminderen, zowel voor de burgers als voor de gemeenten.

De burger zal minder vaak naar het gemeentebestuur moeten gaan. Bovendien zal hij/zij minder vaak de kosten moeten betalen voor de aanmaak van de identiteitskaart en de pasfoto.

Daarnaast zal deze maatregel leiden tot een daling van de werklast van de gemeenten, waardoor het gemeentelijke personeel andere taken zal kunnen vervullen.