Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9395

van Louis Ide (N-VA) d.d. 25 juni 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

Verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging - Begroting

gezondheidsverzorging
kosten voor gezondheidszorg
ziekteverzekering
sociale begroting
officiële statistiek

Chronologie

25/6/2013Verzending vraag
11/2/2014Herkwalificatie
17/2/2014Antwoord

Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-4763

Vraag nr. 5-9395 d.d. 25 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De uitgaven voor geneeskundige verzorging vormen een belangrijk onderdeel van de sociale zekerheid. Het is dan ook belangrijk die goed op te volgen en daar waar nodig bij te sturen om de leefbaarheid van het systeem op lange termijn mogelijk te maken.

Om dit mogelijk te maken is het uiteraard noodzakelijk om een idee te hebben van de exacte bedragen die worden begroot en uitgegeven evenals van de maatregelen die de regering neemt in het kader van de begrotingsopmaak en -controle.

Daarom kreeg ik graag een antwoord op de volgende vragen:

1) Wat is het exacte bedrag van de begrotingsdoelstelling van de tak geneeskundige verzorging voor de jaren 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013?

2) Welke groeivoet werd toegepast voor het bepalen van de begrotingsdoelstelling van de jaren 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013?

3) Welk inflatiepercentage werd toegepast voor het bepalen van de begrotingsdoelstelling van de jaren 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013?

4) Wat was het bedrag van de besparingen voorzien in 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013?

5) Wat waren de werkelijk geboekte uitgaven in 2009, 2010, 2011, 2012 en wat zijn de verwachte uitgaven in 2013?

6) Wat is de reële uitgavengroei uitgedrukt in percentage in 2009, 2010, 2011, 2012 en 2013?

Antwoord ontvangen op 17 februari 2014 :

In bijlage 1 wordt de berekeningswijze meegedeeld van de globale begrotingsdoelstellingen voor de periode 2009 – 2013. Op die manier wordt duidelijk in beeld gebracht welke groeivoet in reële termen en welk inflatiepercentage weerhouden werd bij de vaststelling van de diverse globale begrotingsdoelstellingen. Voor het dienstjaar 2012 wordt enkel één resultaat meegedeeld. Dit heeft te maken met het feit dat het dienstjaar 2012 een scharnierjaar was met de start van een nieuwe periode waarbij de reële groeivoet voor 2013 werd vastgelegd op 2 % en vanaf het dienstjaar 2014 op 3 %. Er dient te worden opgemerkt dat het bedrag van de globale begrotingsdoelstelling van 2012 lager is dan het bedrag van de globale begrotingsdoelstelling van 2011.

De wettelijke basis voor de vaststelling van de globale begrotingsdoelstelling is voorzien in artikel 40 van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994.

Het begrotingsbeleid in de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging is gebaseerd op een vergelijking van enerzijds de globale begrotingsdoelstelling en anderzijds de technische ramingen van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) die de weergave zijn van het verderzetten van het systeem aan constante wetgeving. Deze vergelijking geeft de (mogelijke) beleidsruimte aan voor het beslissingsproces naar nieuwe initiatieven en besparingen toe.

In bijlage 2 wordt voor elk begrotingsjaar die beleidsruimte meegedeeld alsook de wijze hoe die beleidsruimte werd ingevuld. Voor elk begrotingsjaar wordt duidelijk aangegeven wat het bedrag is van de besparingen, maar eveneens het bedrag van de nieuwe initiatieven en de (belangrijke) bedragen aan reserveringen. Op die manier wordt een meer volledig beeld gegeven van het begrotingsproces in de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging. Voor de begrotingsjaren 2012 en 2013 wordt ook nog beknopte informatie gegeven over de resultaten van bijkomend begrotingsoverleg op niveau van de regering.

In bijlage 3 wordt dan een benadering meegedeeld van de evolutie van de uitgaven voor geneeskundige verzorging in reële termen. De exacte berekening van de evolutie van de uitgaven voor geneeskundige verzorging in reële termen is een zeer complexe aangelegenheid.

In de verzekering voor geneeskundige verzorging zijn er twee belangrijke indexeringssystemen van toepassing : de honoraria van de zogenaamde “nomenclatuursectoren” (geneesheren, tandheelkundigen, kinesitherapeuten, thuisverpleging, …) worden op 1 januari van het jaar T geïndexeerd op basis van de gemiddelde waarde van de gezondheidsindex van de maanden maart, april, mei en juni van het jaar T-1 ten opzichte van de gemiddelde waarde van de gezondheidsindex van de maanden maart, april, mei en juni van het jaar T-2.

De forfaitaire bedragen van toepassing in de verblijfssectoren (verpleegdagprijs ziekenhuizen, dagforfaits in rustoorden voor bejaarden en rust- en verzorgingstehuizen, dagforfaits in initiatieven voor beschut wonen en psychiatrische verzorgingstehuizen, ….) volgen het systeem van de spilindex.

Daarnaast zijn er ook tegemoetkomingen die niet geïndexeerd worden en dan is er nog de belangrijke sector van de farmaceutische specialiteiten waar geen indexeringssysteem van toepassing is.

Verder stelt men vast dat in heel wat sectoren de voorziene “indexmassa’s” niet of maar gedeeltelijk aangewend worden voor de indexering van de verstrekkingen. Het andere gedeelte wordt dan gebruikt om bepaalde sub-sectoren te herwaarderen of om nomenclatuurwijzigingen te financieren.

Vandaar dat de berekening van de uitgaven voor geneeskundige verzorging in reële termen uitgevoerd wordt op basis van een benadering: als deflator wordt de waarde genomen van de gezondheidsindex van het betrokken jaar.

Deze benadering wordt meegedeeld in de bijlage 3, en dit voor de periode 2009 – 2013. Voor het dienstjaar 2013 wordt nog gebruik gemaakt van ramingen.

Op basis van de berekeningen vermeld in de bijlage 3 bekomen we een gemiddelde groei in reële termen voor de beschouwde periode van iets meer dan 2 %. Dit resultaat moet echter genuanceerd worden, enkel al door het feit dat in de periode 2009 – 2013 bijzonder veel besparingsmaatregelen werden genomen. Het is zinvoller om een analyse te maken van de evolutie van de uitgaven in reële termen op een langere termijn.

BIJLAGE 1/ANNEXE 1


Berekening begrotingsdoelstelling 2009 Geneeskundige Verzorging

in 000 EUR

Calcul de l'objectif budgétaire 2009 des Soins de Santé

en 000 EUR

Globale begrotingsdoelstelling 2008 - Objectif budgétaire global 2008

21 433 957

Algebraïsche verschillen 2008 - Différences algébriques 2008

-3 574

Sub-totaal - Sous-total

21 430 383

Reële groeinorm 4,50% - Norme de croissance réelle 4,50%

964 367

Sub-totaal - Sous-total

22 394 750

Inflatie 2,6% - Inflation 2,6%

582 264

Sub-totaal - Sous total

22 977 014

Algebraïsche verschillen 2009 - Différences algébriques 2009

107 456

Globale begrotingsdoelstelling 2009 - Objectif budgétaire global 2009

23 084 470

Berekening begrotingsdoelstelling 2010 Geneeskundige Verzorging

in 000 EUR

Calcul de l'objectif budgétaire 2010 des Soins de Santé

en 000 EUR

Globale begrotingsdoelstelling 2009 - Objectif budgétaire global 2009

23 084 470

Algebraïsche verschillen 2009 - Différences algébriques 2009

-107 456

Sub-totaal - Sous-total

22 977 014

Reële groeinorm 4,50% - Norme de croissance réelle 4,50%

1 033 966

Sub-totaal - Sous-total

24 010 980

Inflatie 1,20% - Inflation 1,20%

288 132

Sub-totaal - Sous-total

24 299 112

Algebraïsche verschillen 2010 - Différences algébriques 2010

-49 948

Globale begrotingsdoelstelling 2010 - Objectif budgétaire global 2010

24 249 164

Berekening begrotingsdoelstelling 2011 Geneeskundige Verzorging

in 000 EUR

Calcul de l'objectif budgétaire 2011 des Soins de Santé

en 000 EUR

Globale begrotingsdoelstelling 2010 - Objectif budgétaire global 2010

24 249 164

Algebraïsche verschillen 2010 - Différences algébriques 2010

49 948

Reële groeinorm 4,50% - Norme de croissance réelle 4,50%

1 093 460

Sub-totaal - Sous-total

25 392 572

Inflatie 1,90% - Inflation 1,90%

482 459

Sub-totaal - Sous-total

25 875 031

Algebraïsche verschillen 2011 - Différences algébriques 2011

-5 695

Globale begrotingsdoelstelling 2011 - Objectif budgétaire global 2011

25 869 336

Begrotingsdoelstelling 2012 Geneeskundige Verzorging

in 000 EUR

Objectif budgétaire 2012 des Soins de Santé

en 000 EUR

Nieuwe startbasis - Nouvelle base de départ


Globale begrotingsdoelstelling 2012 - Objectif budgétaire global 2012

25 627 379

Berekening begrotingsdoelstelling 2013 Geneeskundige Verzorging

in 000 EUR

Calcul de l'objectif budgétaire 2013 des Soins de Santé

en 000 EUR

Globale begrotingsdoelstelling 2012 - Objectif budgétaire global 2012

25 627 379

Reële groeinorm 2,00% - Norme de croissance réelle 2,00%

512 548

Sub-totaal - Sous-total

26 139 927

Inflatie 1,90% - Inflation 1,90%

496 659

Sub-totaal - Sous-total

26 636 586

Sociaal Akkoord - Accord social

40 000

Globale begrotingsdoelstelling 2013 - Objectif budgétaire global 2013

26 676 586



BIJLAGE 2/ANNEXE 2


globale begrotingsdoelstelling 2009 - objectif budgétaire global 2009

23 084 470

technische ramingen 2009 - estimations techniques 2009

22 650 467

verschil (= beleidsruimte) - différence (marge de manœuvre)

434 003

aanwending van de beleidsruimte - utilisation de la marge de manœuvre :


nieuwe initiatieven - nouvelles initiatives

393 005

besparingen - économies

-139 317

reserveringen (toekomstfonds) - mises en réserve (fonds d'avenir)

299 852

onderbenuttiging - sous-utilisation

-119 537

resultaat - résultat

434 003

globale begrotingsdoelstelling 2010 - objectif budgétaire global 2010

24 249 164

technische ramingen 2010 - estimations techniques 2010

23 412 845

verschil (= beleidsruimte) - différence (marge de manœuvre)

836 319

aanwending van de beleidsruimte - utilisation de la marge de manœuvre :


nieuwe initiatieven - nouvelles initiatives

393 955

besparingen - économies

-201 825

reserveringen - mises en réserve :


toekomstfonds - fonds d'avenir

294 189

evenwicht sociale zekerheid - équilibre sécurité social

350 000

resultaat - résultat

836 319

globale begrotingsdoelstelling 2011 - objectif budgétaire global 2011

25 869 336

technische ramingen 2011 - estimations techniques 2011

24 715 993

verschil (= beleidsruimte) - différence (marge de manœuvre)

1 153 343

aanwending van de beleidsruimte - utilisation de la marge de manœuvre :


nieuwe initiatieven - nouvelles initiatives

109 883

besparingen - économies

-100 000

reserveringen - mises en réserve

1 143 460

resultaat - résultat

1 153 343

globale begrotingsdoelstelling 2012 - objectif budgétaire global 2012

25 627 379

technische ramingen 2012 - estimations techniques 2012

26 045 682

verschil (= beleidsruimte) - différence (marge de manœuvre)

-418 303

aanwending van de beleidsruimte - utilisation de la marge de manœuvre :


nieuwe initiatieven - nouvelles initiatives

6 505

besparingen - économies

-424 808

resultaat - résultat

-418 303

(*) bijkomende info over het begrotingproces 2012 mbt de globale begrotingsdoelstelling :

(*) informations complémentaires relatives au processus budgétaire 2012 concernant l'objectif budgétaire global :

- een bedrag van 320.144 d eur dat deel uitmaakt van de globale begrotingsdoelstelling

wordt beschouwd als onderbenuttiging waarvoor geen financiering gevraagd wordt van

de beide globale beheren (loontrekkenden en zelfstandigen)


- un montant de 320.144 m eur qui fait partie de l'objectif budgétaire global


est considéré comme une sous-utilisation pour laquelle aucun financement n'est demandé

aux deux gestions globales (travailleurs salariés et indépendants)


- regeringsconclaaf maart 2012 : extra-besparing met 21.160 d eur (effect 2012 =

20.247 d eur)


- conclave gouvernemental mars 2012 : économies supplémentaires de 21.160 m eur (effet 2012 =

20.247 m eur)


globale begrotingsdoelstelling 2013 - objectif budgétaire global 2013

26 676 586

technische ramingen 2013 - estimations techniques 2013

26 599 574

verschil (= beleidsruimte) - différence (marge de manœuvre)

77 012

aanwending van de beleidsruimte - utilisation de la marge de manœuvre :


nieuwe initiatieven - nouvelles initiatives

696

besparingen - économies

-269 816

vermindering alternatieve financiering - diminution du financement alternatif

346 132

resultaat - résultat

77 012

(*) bijkomende info over het begrotingproces 2013 mbt de globale begrotingsdoelstelling :

(*) informations complémentaires relatives au processus budgétaire 2013 concernant l'objectif budgétaire global :

- regeringsconclaaf maart 2013 : extra-besparing met 154.983 d eur (effect 2013 =

38.745 d eur)


- conclave gouvernemental mars 2013 : économies supplémentaires de 154.983 m eur (effet 2013 =

38.745 m eur)


- regeringsconclaaf juni 2013 : bijkomende onderbenuttiging van 34.048 d eur waarvoor

geen financiering gevraagd wordt aan de beide globale beheren (RSZ en RSVZ)

- conclave gouvernemental juin 2013 : sous-utilisation supplémentaire de 34.048 m eur pour laquelle

aucun financement n'est demandé aux deux gestions globales (ONSS et INASTI)



BIJLAGE 3/ANNEXE 3


nominale uitgaven

gezondheidsindex

deflator

reeële uitgaven

evolutie uitgaven

evolutie uitgaven

evolutie




gezondheidsindex


nominaal in %

reeël in%

gezondheidsindex in %




déflateur


évolution dépenses

évolution dépenses

évolution


dépenses nominales

indice santé

indice santé

dépenses réelles

nominales en %

réelles en %

indice santé en %

















2009

22 123 421

110,90

100,00

22 123 421












2010

22 823 459

112,76

101,68

22 446 360

3,16

1,46

1,68









2011

24 077 384

116,21

104,79

22 976 795

5,49

2,36

3,06









2012

24 984 852

119,29

107,57

23 226 598

3,77

1,09

2,65









2013

26 142 856

120,80

108,93

23 999 684

4,63

3,33

1,27

gemiddeld/moyenne




4,26

2,06

2,17