Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9213

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 5 juni 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

De nieuwe bepalingen van de RSZ inzake de sociale bijdragen van buitenlandse kaderleden

sociale bijdrage
leidinggevend personeel
migrerende werknemer
personeelsbeheer

Chronologie

5/6/2013Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3034
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-9212

Vraag nr. 5-9213 d.d. 5 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Frans)

Buitenlandse kaderleden worden niet belast op het gedeelte van de compensatie die ze ontvangen voor prestaties verricht in het buitenland (travel exclusion).

Tot nog toe stond de fiscus toe dat buitenlandse kaderleden een voordeliger behandeling kregen dan de 'normale' Belgische werknemers. Indien aan een aantal voorwaarden was voldaan, kon hun werkgever bepaalde kosten compenseren met een vrijstelling van belastingen en van socialezekerheidsbijdragen.

De belastingadministratie beperkte de vrijgestelde compensatie tot 11.250 euro voor 'normale' kaderleden of tot 29.750 euro voor onderzoekers en kaderleden van een coördinatiecentrum. De Rijksdienst voor de Sociale Zekerheid (RSZ) hanteerde dezelfde maximumforfaits, maar de travel exclusion had geen invloed op de socialezekerheidsbijdragen.

De RSZ zou nu wel rekening houden met de travel exclusion voor de berekening van de socialezekerheidsbijdragen voor 'normale' buitenlandse kaderleden.

De fiscale kostencompensatie, die voor de 'normale' buitenlandse kaderleden maximum 11.250 euro bedroeg, wordt nu dus gedeeld door het percentage van aanwezigheid in België en vermenigvuldigd met 100 %. Het verschil tussen de fiscale vrijstelling en het berekende bedrag is het supplement voor de 'sociale vrijstelling'.

De RSZ zou dit per brief van 6 december jongstleden aan de sociale secretariaten hebben bekendgemaakt met de mededeling dat die regeling retroactief van toepassing is vanaf 1 januari 2012. Sommige sociale secretariaten vonden dat het te laat was om die regeling nog toe te passen op de payroll van 2012.

Ze vonden bovendien dat de te volgen procedure nog onduidelijk is indien de travel exclusion door de fiscus wordt verworpen en indien het dubbel vakantiegeld berekend is op basis van een 'verkeerd' ingeschat loon.

Naar verluidt zouden vele sociale secretariaten daarom enkel rekening hebben gehouden met dit nieuwe punt in hun berekeningen voor 2013.

Bevestigt de minister die informatie? Zo ja, welke oplossingen worden aangereikt voor de voormelde onduidelijkheden? Welke sancties dreigen de werkgevers op te lopen indien hun sociaal secretariaat de retroactieve werking van de bepaling tot 1 januari 2012 niet heeft toegepast?