Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9209

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 5 juni 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

De schuldenberg van de NMBS

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
schuld
onderneming in moeilijkheden

Chronologie

5/6/2013Verzending vraag
17/6/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3498

Vraag nr. 5-9209 d.d. 5 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De omvang van de schuldenberg van de NMBS blijkt in 2012 tot 3,8 miljard euro te zijn gestegen. De schuld steeg in 2012 met 725 miljoen euro. Uiteraard dateert de schuld ook uit het wat verdere verleden. Onder meer het debacle met ABX zorgde voor een nog lang voelbaar negatief effect. Zo moet hiervoor per jaar 1,9 miljard euro rente worden betaald.

Met de nakende hervorming, begin 2014, rijst een erg prangende vraag: wat zal er met die schulden gebeuren? Bij de vorige herstructurering nam de federale staat de toenmalige schuld van 7,4 miljard euro over. De minister verklaarde - helemaal begrijpelijk en terecht - dat van zo'n overname nu geen sprake zal zijn. Zijn argumenten klinken meer dan plausibel: er is gewoonweg geen geld voor én - vooral - de NMBS als geheel moet zelf de verantwoordelijkheid en vooral de aansprakelijkheid overnemen.

In deze context rijst een belangrijke vraag: hoe zal de schuld worden verdeeld over de twee toekomstige structuren zijnde de NMBS en Infrabel. Zelfs zonder veel empathie kan men zich de harde discussies over die verdeling inbeelden.

Beaamt de minister dat de schuld van de huidige "groep NMBS" opliep tot 3,8 miljard euro? Bevestigt hij dat bij de hervorming, vanaf 1 januari 2014, van de Belgische spoorwegen in twee structuren, namelijk NMBS en Infrabel, de huidige schuld van de groep NMBS niet door de federale overheid zal worden overgenomen?

Kan de minister ons informeren hoe de huidige schuld in de nabije toekomst over de twee nieuwe structuren zal worden verdeeld? Welke uitgangspunten, ratio's, argumenten, afwegingen enzovoort zijn hierbij bepalend? Wie bepaalt uiteindelijk de verdeling en in welke mate weegt de federale regering op de besluitvorming?

Antwoord ontvangen op 17 juni 2013 :

Ik kan hierbij bevestigen dat de totale nettoschuld van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-Groep op 31 december 2012 3,797 miljoen euro bedroeg. Dit is een stijging van 725 miljoen euro ten opzichte van 31 december 2011.

Voor alle duidelijkheid, het aandeel van ABX in dat bedrag kan geraamd worden op iets minder dan 1,8 miljard euro eind 2012 maar de jaarlijkse interestlast die hieruit voortvloeit bedraagt - rekening houdend met de interestvoeten waartegen de NMBS-Groep in zijn financiering voorziet - een vijftigtal miljoen euro.

Ik kan ook bevestigen dat conform de regeringsbeslissingen, de lopende hervorming niet zal leiden tot een toename van de schuld van de Staat.

Een werkgroep waarin de financiële verantwoordelijken van de NMBS-Holding, de NMBS en Infrabel zetelen, buigt zich over al de financiële aspecten inzake de hervorming en in het bijzonder de toekomstige verdeling van de schuld. De verdeling van de schuld zal in nauwe samenwerking met de Europese Commissie gebeuren.

Bovendien moet ook - en daar heb ik in het bijzonder aandacht voor - de economische en financiële leefbaarheid op lange termijn van beide entiteiten, met name de infrastructuurbeheerder en de spoorwegoperator, gewaarborgd worden. Tot slot moeten die beide entiteiten in staat zijn hun financieringsbehoeften autonoom te verzekeren door een beroep te doen op de kapitaalmarkten. Elke structuur zal het voorwerp uitmaken van een notering door de ratingagentschappen. We zullen aandacht moeten hebben voor het beheer van het risico dat verbonden is aan de verhoging van de kostprijs van de schuld.

De definitieve beslissingen dienaangaande zullen door de regering worden genomen en maken algeheel deel uit van de koninklijke besluiten ter uitvoering van de spoorweghervorming.