Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9184

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 5 juni 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

De aanbeveling van de Federale Ombudsman inzake de identiteitskaart voor 75-plussers

identiteitsbewijs
bejaarde

Chronologie

5/6/2013Verzending vraag
10/10/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3480

Vraag nr. 5-9184 d.d. 5 juni 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het jaarverslag van de Federale Ombudsman biedt een meer dan relevante staalkaart van de zwaktes en euvels in onze federale overheidsdiensten. Gebaseerd op de soms tragische realiteit, verzamelt dit jaarverslag niet alleen getuigenissen, maar formuleert ook gerichte aanbevelingen.

Een aanbeveling, p. 96, richt zich heel specifiek naar de FOD Binnenlandse Zaken en heeft betrekking op de verplichting om de identiteitskaart regelmatig te vervangen. Deze plicht geldt momenteel ook voor 75-plussers. Alvorens de elektronische ID-kaart werd geïntroduceerd, waren 75-plussers vrijgesteld van de verplichting tot regelmatige vernieuwing. Ook nu voorziet de wet de mogelijkheid om met een koninklijk besluit voor bepaalde leeftijdscategorieën een langere geldigheidsduur van de ID-kaart te voorzien. Maar hierin werd tot op heden niet voorzien.

De ombudsman verwijst naar een uitspraak van de minister, waaruit blijkt dat er hieromtrent technische problemen bestaan.

Vindt de minister het een goed voorstel, zoals ook de ombudsman adviseert, om de geldigheidsduur van de ID-kaart voor 75-plussers een in tijd onbestemde limiet te geven? Welke drempels weerhouden de minister ervan deze beslissing met een koninklijk besluit te nemen? Op welke wijze zal de minister toch tot deze algemeen gewenste maatregel overgaan? Wanneer zal de minister de steeds meer 75-plussers kunnen melden dat ze verlost zijn van de wat onzinnige en voor sommigen ook dure verplichting om hun ID-kaart elke vijf jaar te vernieuwen?

Antwoord ontvangen op 10 oktober 2013 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen.

Ik wil er het geachte lid, de aandacht op vestigen dat reeds een ontwerp van koninklijk besluit werd voorbereid dat, enerzijds, uitvoering verleent aan de wetswijziging van 9 januari 2012 waarbij de algemene geldigheidsduur van de identiteitskaart werd verlengd tot tien jaar en dat, anderzijds voorziet in een geldigheidsduur van dertig jaar voor de identiteitskaarten uitgereikt aan burgers van 75 jaar en ouder en een geldigheidsduur van zes jaar voor de identiteitskaarten uitgereikt aan Belgische kinderen die de volle leeftijd hebben van twaalf jaar. Omwille van de technische complexiteit van dit project, vergt de realisatie van dit project enige tijd. Er wordt ervan uitgegaan dat dit koninklijk besluit in werking zal treden begin 2014.

Om meer concreet te zijn:

Het voorstel om de identiteitskaart voor vijfenzeventig-plussers een onbepaalde geldigheidsduur te geven, is in strijd met de resolutie 77/26 van 28 september 1977 van het Comité van ministers van de Raad van Europa betreffende de opmaak en de harmonisatie van de nationale identiteitskaarten, dat een vermelding van een vervaldatum op de identiteitskaart voorschrijft. Uit ervaringen in het verleden bleek bovendien dat verschillende vijfenzeventig-plussers in het bezit van een identiteitskaart zonder vermelding van een vervaldatum problemen ondervonden wanneer ze naar het buitenland reisden. Daarom werd voor vijfenzeventig-plussers geopteerd voor een identiteitskaart met een bepaalde, doch zeer ruime geldigheidsduur van dertig jaar.