Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9160

van Willy Demeyer (PS) d.d. 28 mei 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Ontsporing van een goederentrein in Schellebelle - Gevaarlijke zone - Bpost - Aanwezigheid van postbodes - Crisiscentrum - Communicatielijn - Tekortkoming

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
postdienst
ramp door menselijk toedoen
ongeval bij het vervoer
vervoer van gevaarlijke stoffen
gevaren voor de gezondheid

Chronologie

28/5/2013Verzending vraag
1/7/2013Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-9159

Vraag nr. 5-9160 d.d. 28 mei 2013 : (Vraag gesteld in het Frans)

De voorzitter van het Vrij Syndicaat voor het Openbaar Ambt (VSOA) Post, Marc De Mulder, heeft felle kritiek geuit op het gebrek aan communicatie van het Crisiscentrum na de ontsporing van de goederentrein in Schellebelle in de nacht van vrijdag 3 op zaterdag 4 mei 2013.

Volgens La Dernière Heure van woensdag 15 mei 2013, die het bericht meldde, zouden vier postbodes kranten hebben bedeeld in de gevaarlijke zone bij de sporen, de dag na de ontsporing, terwijl de trein zeer toxische producten bevatte die de dood van een bewoner hebben veroorzaakt.

Dankzij de interventie van de vakbond zouden de postbodes maandag niet meer zijn uitgegaan en zou bpost het initiatief hebben genomen om het crisiscentrum te contacteren om meer te weten te komen over de veiligheidsperimeter.

Mijn vragen zijn de volgende:

1) Hoe valt de aanwezigheid van werknemers van bpost in de gevaarlijke zone op zaterdag 4 mei 2013 na de ontsporing te verklaren?

2) Was er een tekortkoming in de communicatielijn die door het crisiscentrum was opgesteld?

3) Waarom is bpost, waarvan het personeel overal aanwezig is, in dergelijke omstandigheden niet gewaarschuwd? Welke maatregelen moeten worden genomen om een dergelijke situatie voortaan te vermijden?

Antwoord ontvangen op 1 juli 2013 :

In antwoord op de vraag van het geachte lid, geeft bpost de volgende elementen:

1) De ontsporing van de trein gebeurde op 4 mei om 2 uur ‘s morgens. Op het moment dat de distributie van de kranten begon, was er nog geen enkele veiligheidsperimeter ingesteld. Dat is de reden waarom vier postbodes gedurende enige tijd aanwezig waren in de zone die later als gevaarlijk werd bestempeld. De vier postbodes ondergingen een grondig medisch onderzoek dat geen problemen aan het licht bracht.

2) Vanaf maandag 6 juni en verder gedurende het verloop van de crisis heeft bpost de postdienstverlening kunnen aanpassen aan de richtlijnen van het crisiscentrum, dankzij de efficiënte communicatie en informatie-uitwisseling tussen beide partijen.

3) Deze vraag valt onder de bevoegdheid van de minister van Binnenlandse Zaken.