De hervorming van de tegemoetkomingen voor personen met een handicap en voor bejaarden
bejaarde
gehandicapte
herintreding
invaliditeitsverzekering
zorg voor ouderen
22/5/2013 | Verzending vraag |
28/4/2014 | Einde zittingsperiode |
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3459
Tijdens een voorstelling van de Studie HANDILAB, najaar van vorig jaar, kondigde de staatssecretaris aan om tegen januari 2013 een tekstvoorstel over de hervorming van de inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT), de integratietegemoetkoming voor gehandicapten (IT) en de tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden (THAB) aan de federale regering voor te leggen. Deze doelstelling vormt onderdeel van het regeerakkoord.
Diverse veldwerkers en bevoorrechte getuigen uiten hierover hun bezorgdheid. Ze beklagen er zich over dat het middenveld te weinig werd betrokken bij de opmaak van deze plannen. Daardoor groeit ook de ongerustheid over de inhoud ervan. Men heeft bijvoorbeeld opgevangen dat men plant om bepaalde groepen die rechthebbende zijn in het huidige stelsel, daar in de toekomst van uit te sluiten. Zo zou men aan personen die nu minder dan 7 punten halen voor de integratietegemoetkoming, in de toekomst ook geen inkomensvervangende tegemoetkoming meer toekennen. Men redeneert daarbij wellicht dat deze personen met “lichtere” handicaps minstens gedeeltelijk “activeerbaar” zijn. Ik ben zeker een voorstander voor “activering” indien er de mogelijkheid toe bestaat, maar ik wil tegelijkertijd ook waarschuwen voor deze “oplossing”. Uit de HANDILAB-studie bleek overduidelijk dat net deze groep met lichte handicap momenteel de zwakste sociale bescherming geniet en de grootste inkomensproblemen kent. Als men er nu voor kiest om deze groep zonder meer richting de RVA te sturen, dan vrees ik dat men een heel deel (verder) in de armoede zal storten. Werkgevers staan immers niet te wachten op mensen die langdurige werkloos zijn geweest en die bovendien nog eens een handicap hebben, zeker niet in het huidige economische klimaat. Daardoor wordt de laagste schaal in de nieuwe degressieve werkloosheidsuitkeringen of een OCWM-uitkering al heel snel een realiteit voor deze groep mensen. Men kan dus de vraag stellen of deze hervorming dan wel in het belang van de personen met een handicap wordt georganiseerd of dat men er integendeel vooral op uit is om te besparen op kap van sommige groepen rechthebbenden.
Bevestigt de staatssecretaris dat men overweegt om in de toekomst bepaalde groepen van rechthebbenden in het huidige stelsel, daarvan uit te sluiten? Gaat men anderzijds groepen die nu ten onrechte uit de boot vallen wegens onaangepaste inschaling in de bestaande regeling terug aan boord hijsen? Kan de staatssecretaris zijn plannen hieromtrent wat verduidelijken? Welke andere mogelijke pistes bewandelt hij? Wanneer zal de staatssecretaris deze plannen voorleggen aan de regering?
Begrijpt de staatsecretaris de bezorgdheid bij het middenveld en hun onvrede over het gebrek aan inspraak? Er werd weliswaar een bevraging georganiseerd, maar daarna werd het erg stil. Momenteel heeft niemand zicht op de richting waarin de uitgewerkte plannen evolueren. Op welke wijze werd het middenveld betrokken bij de opmaak en bij het einderesultaat van deze plannen? Krijgen zij alsnog de mogelijkheid om zich uit te spreken over de concrete plannen en hun eigen ideeën, voorstellen, oplossingen enzovoort in te brengen?