Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-9038

van Bart De Nijn (N-VA) d.d. 15 mei 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid - Brusselse politie - Verkeersveiligheidscampagne - Win for life

verkeersveiligheid
politiecontrole
kansspel
bewustmaking van de burgers
gemeentepolitie

Chronologie

15/5/2013Verzending vraag
28/8/2013Rappel
16/4/2014Antwoord

Vraag nr. 5-9038 d.d. 15 mei 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Afgelopen maand werd een opvallend verkeersveiligheidscampage afgekondigd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Sommige bestuurders die de snelheidslimiet respecteerden werden uit het verkeer gehaald, en kregen een "win for life kraslot" als positieve beloning. Ik ontken het psychologische effect van positieve beloningen zeker niet. Ik vind het dan ook een goed idee dat bijvoorbeeld bij negatieve alcohol-of drugstesten beloningen als sleutelhangers worden uitgedeeld.

Toch spelen er in deze situatie andere factoren mee die de psychologische positieve beloning relativeren. In eerste instantie vanuit commerciële inslag: krantenwinkels en warenhuizen zullen allerminst opgezet zijn wanneer ze vernemen dat er een 4.000 tal biljetten uitgedeeld werden doorheen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ten tweede, is er - zoals ik al in andere vragen aanhaalde - het probleem van het budget en personeelstekort van de politie. Er zijn betere manieren om het schaarse personeel in te zetten dan goede bestuurders uit het verkeer te halen. Ten slotte, veroorzaakt dit extra fileleed en risico op ongevallen in een nu al dichtgeslibde regio.

Ik heb dan ook volgende vragen aan de minister:

1) Wat vindt de minister van deze specifieke campagne, rekening houdend met het doel van de campagne en de tegenkantingen die ik schets?

2) Hoelang werd deze campagne gevoerd? Zijn er plannen om deze campagne uit te breiden, te herhalen of soortgelijke campagnes te organiseren in andere gewesten of politiezones?

3) De politievakbond NSPV was resoluut gekant tegen de campagne omwille van soortgelijke redenen. Wordt hun stem soms gehoord wanneer initiatieven als deze op touw gezet worden? Was er overleg met de NSPV voor deze specifieke campagne?

Antwoord ontvangen op 16 april 2014 :

Ik ondersteun elke verkeersveiligheidscampagne, dus ook deze die u beschrijft, georganiseerd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, onder de verantwoordelijkheid van de Staatssecretaris voor Mobiliteit. Het lijkt mij inderdaad een initiatief waarbij bestuurders die respect hebben voor de verkeersregels, en meer specifiek de snelheid, worden beloond. Ik denk wel dat u weet dat snelheidsovertredingen één van de redenen zijn voor de hoge cijfers van verkeersslachtoffers.

Deze actie vond plaats tijdens de dag en de keuze van de controlepunten werd gecoördineerd met de directeurs van de verkeersdiensten van de zes politiezones en de directie van de coördinatie en ondersteuning van de federale politie in Brussel. Voor meer concrete informatie betreffende de campagne zelf kan u contact op te nemen met de Staatssecretaris van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest belast met Mobiliteit, Openbaar Ambt, Gelijke Kansen en Administratieve Vereenvoudiging.

In het kader van de uitvoering van de verbintenissen van de Staten-Generaal Verkeersveiligheid in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, die door zowel de federale als de lokale politie werd onderschreven, nemen de politiediensten deel aan in partnership met het Belgisch Instituut voor de verkeersveiligheid (BIVV), het Brussels Hoofdstedelijk Gewest geplande activiteiten.

Ik vestig uw aandacht op het feit dat verkeersveiligheid een prioriteit is van het nationaal veiligheidsplan en de zonale veiligheidsplannen van de zes politiezones van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Het gaat hier over een initiatief waarbij de vakbonden niet betrokken worden.