Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-883

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 januari 2011

aan de minister van Justitie

Verkeersveiligheid - Hulp door radiozenders bij het ontwijken van snelheidscontroles

verkeersveiligheid
snelheidsvoorschriften
overtreding van het verkeersreglement
politiecontrole
radiouitzending
straffeloosheid

Chronologie

27/1/2011Verzending vraag
16/11/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-884

Vraag nr. 5-883 d.d. 27 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Zowel het aanmoedigen om een misdrijf te plegen als het aanzetten om een misdrijf te plegen zijn strafbaar. Nochtans bestaan er misdrijven die door de goegemeente eerder worden aangewakkerd dan tegengewerkt. Dit geldt ondermeer het onaangepast rijden met overdreven snelheid. Iedereen lacht ermee, iedereen zwanst ermee. Zowat alle radiozenders, ook die van de gemeenschappen, zenden te pas en te onpas berichten de wereld in om de luisteraar vooral te melden waar ze snelheidscontroles kunnen tegenkomen en hoe ze te ontwijken. Deze aanpak banaliseert snelheidsovertredingen en stimuleert snelheidsduivels om controles te ontwijken. Zelfs de politiediensten werken mee door de controles vooraf mee te delen. Dit lijkt steeds meer op een omgekeerde wereld. Deze systematiek lijkt me op geen enkele wijze te verdedigen, noch door de politiediensten, noch door de radiozenders. Dat een groot deel van deze instanties door de overheid wordt gesubsidieerd geeft deze anomalie een extra perversiteit.

Nochtans weet ondertussen iedereen dat vooral overdreven snelheid een hoofdoorzaak blijft van honderden verkeersdoden en duizenden verkeersslachtoffers per jaar. Het wordt meer dan tijd dat de goegemeente daaromtrent wordt wakker geschud. Dat in deze ook de geachte ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken op actieve wijze hun volle verantwoordelijkheid nemen. Beeldt men zich in hoe familieleden en vrienden van verkeersslachtoffers zich voelen bijhet dagelijks aanhoren hoe banaliserend, zelfs olijk die " vallende sterren " weer gesignaleerd werden.

Dit daadwerkelijk meewerken aan het ontlopen van een correcte bestraffing, het actief banaliseren van crimineel gedrag, het actief aanzetten tot het plegen van een misdrijven, het bewust aanmoedigen van onaanvaardbaar handelen moet nu eindelijk en krachtig wordt beëindigd. Het heeft ondertussen meer dan lang genoeg geduurd.

Zal de geachte minister deze wanpraktijk verder oogluikend toelaten? Hoe zal hij / zij dit onaanvaardbaar handelen eindelijk stopzetten? Hoe zullen de justitie- en politiediensten worden gestimuleerd om aan deze beëindiging mee te werken? Is hij / zij het met mij eens dit collectief banaliseren de strijd tegen wegpiraten bemoeilijkt? Meent hij / zij dat door de opvallende inertie hieromtrent vanwege de overheid de verkeersregels beter kunnen worden gehandhaafd? Deelt hij / zij mijn analyse dat hier eindelijk kordaat en adequaat dient te worden ingegrepen? Beschikt hij / zij hieromtrent over concrete plannen? Zo ja, welke? Zo neen, hoe valt dit belangrijke manco te verklaren?

Antwoord ontvangen op 16 november 2011 :

Op basis van de elementen die werden aangereikt door het College van Procureurs-generaal en het Belgisch Instituut voor de verkeersveiligheid (BIVV) kan ik u volgende elementen van antwoord aanreiken.

Er moet in eerste instantie op worden gewezen dat de door het parlementslid vermelde melding voortvloeit uit een op verantwoorde wijze, binnen de politiediensten, overlegd preventiebeleid. Dit beleid is gebaseerd op het fenomeen, in hoofde van de bestuurder, van het subjectieve risico op vaststelling van een verkeersovertreding. Deze mededeling, waarvan deze diensten de modaliteiten via de Minister van Binnenlandse Zaken zouden kunnen verduidelijken, is gericht en selectief.

Onaangepaste en overdreven snelheid vormen een belangrijk verkeersveiligheidsprobleem en zal steeds bepalend zijn voor de ernst van ongevallen.

Snelheidshandhaving is één van de maatregelen om dit fenomeen aan te pakken. Maar snelheidshandhaving omvat meer dan controles alleen. Ook communicatie over de controles vormt een onderdeel hiervan.

Het doel van het controleren van snelheid is niet om zo veel mogelijk processen-verbaal op te kunnen maken, maar wel om de weggebruikers duidelijk te maken dat de overdreven en onaangepaste snelheid niet getolereerd worden in onze maatschappij en er wel degelijk tegen opgetreden wordt. Door de controleacties te gaan combineren met informatie wordt niet enkel de objectieve pakkans maar tevens de subjectieve pakkans verhoogd.

De combinatie controleren – communiceren werkt en versterkt elkaar. Het informeren van weggebruikers via korte radioberichten over snelheidscontroles (aangekondigd door de politie of op aangeven van weggebruikers die een controle hebben gezien) is slechts één manier. Weggebruikers weten op voorhand dat er op een bepaalde verkeersas in een bepaalde tijdspanne zal gecontroleerd worden en kunnen hun snelheid aanpassen. Politiediensten willen op deze manier weggebruikers gaan sensibiliseren door hen te informeren over hun controleactiviteiten. Hoe meer mensen hierover geïnformeerd zijn, hoe meer mensen hun rijgedrag kunnen aanpassen en hoe veiliger het zou moeten worden op de Belgische wegen. Zulke berichten hebben een positieve invloed op de subjectieve pakkans, op voorwaarde dat er daadwerkelijk geflitst wordt op de plaats die het radiobericht doorgeeft.

Dit betekent echter niet dat elke controle op deze manier aangekondigd moet worden en dat elke controle dient aangekondigd te worden. Het effect van handhaving op het gedrag zal ook bepaald worden door een goed evenwicht te vinden tussen aangekondigde en niet – aangekondigde controles.

Naast het aankondigen via korte radioberichten en websites, kan er ook gebruikt gemaakt worden van communicatiemiddelen tijdens de eigenlijke controle of nadat dat controle plaatsgevonden heeft. Hiervoor kunnen borden ingezet worden met een boodschap in de zin van “uw snelheid werd gecontroleerd” of “snelheidscontrole” op vermeld of kan een persbericht met de controleresultaten verzonden worden naar de regionale pers.

Het BIVV gelooft sterk in de gecombineerde aanpak handhaving – communicatie en zal dit ook steeds blijven aanmoedigen.