Belgacom - Ervaringsdeskundige in de armoede - Aanwerving
Proximus
armoede
maatschappelijk werker
sociale uitsluiting
digitale kloof
internet
11/3/2013 | Verzending vraag |
29/4/2013 | Antwoord |
In een antwoord op een eerdere vraag stelde de staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding dat er momenteel geen ervaringsdeskundigen aanwezig zijn bij de overheidsbedrijven. Dit verbaast me enigszins. Cijfers bevestigen dat in België nog steeds een enorme digitale kloof bestaat en dat deze een weerspiegeling is van de sociale ongelijkheid. Er is een groot verschil merkbaar in internetgebruik en PC-bezit volgens opleidingsniveau, activiteitsstatus, leeftijd, geslacht en regio. Tegelijk wordt de toegang tot het internet steeds meer beschouwd als een basisrecht, aangezien het tegenwoordig een voorwaarde vormt om volwaardig te kunnen deelnemen aan de samenleving.
Het project om ervaringsdeskundigen in de armoede in te zetten heeft zijn waarde bovendien al bewezen en is daar waar het werd geïmplementeerd zeer positief geëvalueerd. Ik zie dus geen enkele reden waarom Belgacom deze stap niet zou zetten.
Hierover de volgende vragen.
1) Klopt het dat er tot op heden nog geen enkele ervaringsdeskundige in de armoede is aangesteld bij Belgacom? Zo ja, waarom niet? Is dit al besproken of onderzocht? Zo neen, hoeveel ervaringsdeskundigen zijn er werkzaam bij Belgacom? Op welk departement en met welke taken zijn zij belast?
2) Beaamt de geachte minister mijn opvatting dat ervaringsdeskundigen in de armoede een enorme meerwaarde kunnen betekenen voor een semi-overheidsbedrijf zoals Belgacom dat instaat voor de aansluiting op het internet van miljoenen mensen? Zo ja, zal hij spoedig contact opnemen met de Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie om dit project ook binnen Belgacom te bewerkstelligen?
In antwoord op de vragen van het geachte lid, heeft Belgacom mij de volgende uitleg meegedeeld:
1. De dienst belast met de acties verbonden aan de armoedebestrijding binnen Belgacom is de dienst die belast is met het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Deze dienst bestaat uit 7 personen en voert acties ten voordele van minderbegunstigden, maar organiseert ook vormingen voor het gebruik van internet, voor de vermindering van de ecologische voetafdruk, …
Bij wijze van voorbeeld, werden in 2012 en begin 2013 de volgende initiatieven genomen:
Mobilisering van de werknemers van Belgacom door het organiseren van een inzameling van dekens/slaapzakken en van warme kledij.
Mogelijkheid voor de werknemers om deel te nemen aan acties ten voordele van daklozen. Dankzij deze actie deelde het Rode Kruis van België begin 2013 5 000 hygiënekits uit.
Tijdelijke terbeschikkingstelling van een vijftigtal onthaalplaatsen in een gebouw in Elsene. De daklozen vinden er een dak, een bed, verwarming, sanitair, een warme maaltijd en een ontbijt. Sinds 2013 werden 2 500 overnachtingen georganiseerd.
In december 2012 nam Belgacom met haar werknemers en het publiek ook deel aan een fondsenwervingsactie via sms om daklozen te helpen.
In samenwerking met andere grote bedrijven is Belgacom actief in lokale verenigingen die steun bieden aan kwetsbare personen, onder meer door jongeren te steunen bij hun zoektocht naar een job.
Belgacom steunt een ICT-vormingscentrum waarvan een van de doelstellingen bestaat uit de vorming van de werkzoekenden en leerlingen.
Er worden internetlijnen ter beschikking gesteld om publieke digitale ruimtes te creëren voor kwetsbare personen.
Belgacom organiseert ook op vraag en in haar verkooppunten ook internetvormingen.
Dankzij de drie laatste initiatieven konden in 2012 meer dan 12.000 personen de digitale basisvaardigheden aanleren.
2. Anderzijds hebben er tussen Belgacom en de Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie ook contacten plaatsgevonden om na te gaan hoe de actiemiddelen van de Openbare Centra voor maatschappelijk welzijn (OCMW’s) versterkt kunnen worden in het kader van de strijd tegen de digitale kloof.