Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Taalkader - Stand van zaken - Huidige taalverhoudingen
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
taalgebruik
6/2/2013 | Verzending vraag |
7/6/2013 | Antwoord |
Voor zover ik weet werd het laatste taalkader waarover de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) beschikte in 1999 door de Raad van State vernietigd. Sindsdien werd naar aanleiding van verschillende parlementaire interventies door opeenvolgende ministers beweerd dat de NMBS aan het werken was aan een nieuw taalkader. Tot op heden is daarvan evenwel blijkbaar niets in huis gekomen. De Vaste Commissie voor Taaltoezicht (VCT), die moet waken over het beschikken over een taalkader en over het naleven van het taalevenwicht inzake het verdelen van de betrekkingen, meldt sinds 2001 in haar jaarverslagen dat de NMBS niet meer over een taalkader beschikt. In haar jaarverslag over het jaar 2011 stelt de VCT in dat verband: "Het gaat hier om een zware overtreding waarbij de ontstentenis van taalkaders de essentie zelf van de wet in vraag stelt."
1) Welke stappen werden er tot op heden gezet door de NMBS om een nieuw taalkader te bekomen?
2) Wat is er de oorzaak van dat de NMBS al 14 jaar zonder taalkader zit?
3) Welke stappen werden er tot op heden door de toezichthoudende overheid, in casu de minister en zijn voorgangers, gezet om de NMBS ertoe aan te zetten spoed te maken met een nieuw taalkader?
4) Welke stappen neemt de minister om ervoor te zorgen dat de NMBS binnen afzienbare tijd over een geldig taalkader beschikt?
5) Kan mij, voor de verschillende niveaus, worden meegedeeld wat de huidige taalverhoudingen zijn, zowel wat vast benoemden als contractuelen betreft?
Ik verwijs naar het antwoord dat mijn voorganger gaf op de vraag om uitleg 5-2183 in de Commissie voor de Financiën en voor de Economische Aangelegenheden van 12 juni 2012 (5-160COM blz. 10 en 11).