Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7939

van Elke Sleurs (N-VA) d.d. 23 januari 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

De informatisering in de gezondheidszorg

eHealth-platform
medische gegevens
medisch informatiesysteem

Chronologie

23/1/2013Verzending vraag
22/2/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2819

Vraag nr. 5-7939 d.d. 23 januari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent was er een Ronde Tafel met betrekking tot het verder informatiseren van de gezondheidszorg.

De oriëntatienota van 22 oktober jongstleden, die een roadmap weergeeft voor 2013 tot 2018, stippelt in elk geval een aantal interessante denkpistes uit. De geïntegreerde benadering die de communicatie tussen alle zorgverstrekkers vergemakkelijkt, is in dit geval een mooie doelstelling.

Niettemin blijf ik met een aantal vragen zitten, zeker nadat ik een aantal echo's gehoord heb vanuit de ziekenhuissector. Heel wat informatie, zoals hospitalisatieverslagen bijvoorbeeld, wordt momenteel immers onder niet-gestandaardiseerde vorm opgeslagen. Daardoor kan bepaalde informatie ook niet worden teruggevonden of niet worden hergebruikt. Dat is onder andere ook het geval voor adviezen van klinisch apothekers.

Geachte Minister, graag had ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Voorziet u in een implementatie van elektronische standaardformulieren bij het verder gebruik van e-Health in de ziekenhuizen?

2) Voorziet u in een minimum aan kwaliteitscriteria voor het invullen van een medisch dossier zodat informatie snel en gericht kan worden teruggevonden? Indien ja, welke controle zal u hierop uitvoeren?

3) Zal de toegang tot de gegevens per module gebeuren en per zorgverstrekker?

4) Zal belangrijke info, zoals bijvoorbeeld een patiënt die MRSA-drager is, als een pop-up verschijnen?

5) Zal u een verplichte consultatie van het medisch dossier invoeren vooraleer een zorgverstrekker een ingreep uitvoert? Indien ja, welke controle zal u hierop uitvoeren?

Antwoord ontvangen op 22 februari 2013 :

1. Het ontwikkelen van een standaard voor het Elektronisch Patiënten Dossier in ziekenhuizen is één van de ongeveer 70 actiepunten die bij de voorbereiding van de Ronde Tafel door de deelnemers werden voorgesteld. Eén van de hoofdprioriteiten van het actieplan wordt in elk geval het voorzien in de nodige standaarden en een nationale terminologieserver om meer gestructureerde en gecodeerde gegevens in elektronische patiëntendossiers te kunnen noteren.

2. Het gebruik van e-gezondheidsdiensten aanmoedigen of verplichten wordt een eerste stap, en is ook een essentiële doelstelling. Samen met het over de nodige tools en services beschikken is dit onontbeerlijk om de digitale informatie-uitwisseling mogelijk te maken. Eén van de in het kader van de rondetafel voorgestelde doelstellingen betreft de uitwerking van een geïntegreerde monitoringstrategie van niet alleen de activiteiten maar ook van de verwachte resultaten, onder andere op het vlak van kwaliteit en patiëntveiligheid.

3. Alleen zorgverstrekkers met toegangsrechten zullen aan de voor hen bestemde informatie in het dossier kunnen. Deze toegangsrechten worden ook elektronisch bewaakt, en vermelden naast het “informed consent” van de patiënt en de hoedanigheid van de zorgverstrekker ook of laatstgenoemde een therapeutische relatie met de patiënt heeft. Het technisch afschermen van de informatie in het dossier in vakjes of modules al naar gelang de hoedanigheid van de zorgverstrekkers wordt a priori niet gepland, omdat het de toegang tot de gegevens in die mate zou bemoeilijken dat dit het gebruik eerder zou belemmeren dan bevorderen. Toch worden in strikte controles op de toegang en het gebruik voorzien, en zal elk misbruik streng worden bestraft, overeenkomstig de privacywetgeving.

4. In eerste instantie zal het nodig zijn dat een dergelijke pathologie op een systematische en gecodeerde wijze in het elektronisch patiëntendossier vermeld wordt, alvorens dergelijke waarschuwingen mogelijk worden. Dan nog zal het van de zorgverstrekkers afhangen of hun systeem dergelijke waarschuwingen mag of moet geven. Daarbij zal, al naar gelang het medisch belang en de risico’s van bepaalde aandoeningen, de privacy van de patiënt moeten worden afgewogen tegen de medische noodzaak of opportuniteit of de zorgverstrekker een dergelijke waarschuwing spontaan op het scherm krijgt, dan wel of hij dit gegeven vanzelf in het dossier zal zien.

5. Op het vlak van elke afzonderlijke zorgverstrekker zal het gebruik van toepassingen als het elektronisch voorschrift een voorafgaande consultatie van het dossier van zijn patiënt zeker sterker waarborgen. Om de aantrekkelijkheid van die voorafgaande consultatie te verbeteren, is het van belang dat de toepassing van de zorgverstrekker in staat zou zijn om beschikbare gegevens met betrekking tot de context van de consultatie te rangschikken door zich op de meest essentiële gegevens te concentreren. De verplichting van die consultatie is een ingewikkelde en delicate kwestie omdat ze tevens de vraag opwerpt naar de juridische verantwoordelijkheid in geval van een ongeval dat men had kunnen vermijden indien de informatie was geraadpleegd. Het is dus belangrijk om in opeenvolgende fasen te werken, waarbij men voorrang geeft aan de natuurlijke stimuli, via een gemakkelijke toegang tot een zo kwaliteitsvol mogelijke informatie.