Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7936

van Louis Ide (N-VA) d.d. 23 januari 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

Het budget voor huisartsengeneeskunde in 2013 (Huisartsenwachtposten)

dokter
algemene geneeskunde

Chronologie

23/1/2013Verzending vraag
21/3/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2783

Vraag nr. 5-7936 d.d. 23 januari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De opmaak van het budget van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging voor 2013 heeft lang op zich laten wachten. Het gevolg van dit lange wachten is dat er allerhande geruchten over de begroting de ronde zullen doen.

Vooral bij de huisartsen leeft de vrees dat zij getroffen zullen worden door besparingen die de werking van de huisartsenwachtposten zullen bemoeilijken.

Om hierin duidelijkheid te scheppen had ik van u graag een antwoord gekregen op volgende vragen:

1) Werd in een besparing voorzien op het budget voor huisartsenwachtposten?

2) Indien dit het geval is, hoe groot is de geplande besparing?

3) Wat zijn de gevolgen van deze eventuele besparing voor de wachtposten die in de steigers staan? Zullen zij hun activiteiten nog kunnen ontplooien?

4) Kunnen er überhaupt nog nieuwe huisartsenwachtposten bijkomen in 2013?

Antwoord ontvangen op 21 maart 2013 :

Voor 2013 is voor de huisartsenwachtposten een aanvankelijk budget beschikbaar van 11 160 000 euro. Het budget voor de posten in 2012 bedroeg 10 915 000 euro. Men kan dus niet spreken van besparingen.

Wel besliste het Verzekeringscomité op 23 juli 2012 om in de financiering van de posten een standaardisering door te voeren zodat ze op een meer gelijkmatige basis voor de verschillende onderdelen van werking worden gesubsidieerd. De toepassing van deze standaardisering voor 2013 werd op 14 januari 2013 door het Verzekeringscomité goedgekeurd, en heeft tot gevolg dat het jaarbedrag voor een aantal posten vermindert en voor een aantal posten verhoogt. De toepassing van de standaardisering gebeurde in overleg met elke wachtpost afzonderlijk, en in een belangrijk aantal gevallen wordt aan de posten gevraagd om een actieplan op te stellen waardoor zij op termijn binnen de criteria van de standaardisering kunnen vallen. De posten beschikken dus over de nodige tijd, en zonder dat hun werking in het gedrang komt.

In het kader van het Akkoord 2013-2014 van de Nationale commissie geneesheren-ziekenfondsen (NCGZ) werd er voor de huisartsenwachtposten en aanverwante projecten een bijkomend bedrag van 6 miljoen euro vrijgemaakt.

Het Akkoord zegt hierover in zijn punt 5.3. het volgende:

Rekening houdend met het beschikbare budget ten belope van 17,2 miljoen euro in 2013 (hetzij een verhoging van 6,000 miljoen euro) en verder werkend op basis van de principes voor de standaardisering van de financiering van de huisartsenwachtposten, zal de NCGZ streven naar een verdere uitbreiding van het aantal wachtposten of andere initiatieven tot reorganisatie van de huisartsenwachtdienst, zodat voor een steeds groter wordend deel van het grondgebied structurele oplossingen voorhanden zijn die de lokale huisartsen toelaten de wachtdienst voor de bevolking te verzekeren. De nieuwe projecten kunnen door de NCGZ worden aanvaard voor financiering behoudens indien de NCGZ vaststelt dat uit het resultaat van een geheime stemming blijkt dat meer dan 30 % van de actieve wachtdoende huisartsen binnen het werkgebied van de wachtdienst zich niet akkoord verklaren met het project. Tevens zal door de huisartsenwachtposten aan de NCGZ een financieel jaarverslag moeten worden voorgelegd.”.