Fonds tot hulp aan slachtoffers van opzettelijke gewelddaden en aan de occasionele redders - Aanvragen 2012 - Buitenlanders
slachtofferhulp
slachtoffer
begrotingsfonds
vergoeding
geweld
misdaad tegen de personen
officiële statistiek
23/1/2013 | Verzending vraag |
11/3/2013 | Antwoord |
Slachtoffers van opzettelijke gewelddaden kunnen een schadevergoeding eisen van de daders. In het geval de dader onbekend of financieel ontoereikend is, komt de overheid tussen. Om daarin te voorzien heeft de overheid het Fonds tot hulp aan slachtoffers van opzettelijke gewelddaden en aan de occasionele redders opgericht.
Natuurlijk komt niet elk slachtoffer in aanmerking voor een vergoeding van het Fonds. De feiten moeten zich in België hebben afgespeeld. Ook moet de dader veroordeeld zijn om in aanmerking te komen voor centen, of hij moet onbekend of onbemiddeld zijn.
Om deze problematiek beter te kunnen kaderen, had ik graag volgende cijfers gekregen:
1) een onderverdeling van het aantal aanvragen per soort gewelddaad;
2) het aantal aanvragen waarin het Fonds financiële hulp toekent, in verhouding tot het totaal aantal aanvragen;
3) het aantal keer dat het Fonds tussenkomt omdat de dader onbemiddeld is en het aantal keer omdat hij onbekend is.
Graag kreeg ik al die cijfers voor het jaar 2012, per gerechtelijk arrondissement.
Voor 25 januari 2010 was de Belgische nationaliteit of een geldige verblijfstitel vereist om aanspraak te kunnen maken op een vergoeding uit het Fonds. Die vereiste werd echter bij wet van 30 december 2009 houdende diverse bepalingen betreffende Justitie (II) geschrapt. Graag had ik het effect daarvan op het aantal aanvragen tot vergoeding geweten.
4) Hoeveel aanvragen tot vergoeding werden er sinds 1 januari 2012 gedaan door buitenlanders?
5) Voor hoeveel van die aanvragen werd er een vergoeding uitgekeerd door het Fonds?
Graag kreeg ik die cijfers sinds 2012 en onderverdeeld per gerechtelijk arrondissement.
1) Het antwoord op deze vraag is weergegeven in tabel 1.
2) Het antwoord op deze vraag is opgenomen in tabel 2.
3) Het antwoord op deze vraag is weergegeven in tabel 3.
4) en 5) Het antwoord op deze vragen is opgenomen in tabel 4.
Tabel 1 : Opmerking vooraf: in een aantal dossiers ontbraken gegevens met betrekking tot het arrondissement of met betrekking tot de feiten die aanleiding kunnen geven tot de vraag tot tussenkomst van de Commissie.
slagen |
overlijden |
zeden |
goederen |
ao |
relatie |
verkeer |
varia en/of onbekend |
totaal |
|
Antwerpen |
41 |
31 |
46 |
26 |
22 |
10 |
3 |
1 |
180 |
Aarlen |
1 |
6 |
4 |
1 |
- |
- |
- |
- |
12 |
Brugge |
17 |
4 |
20 |
4 |
2 |
7 |
- |
6 |
60 |
Brussel (N) |
11 |
6 |
- |
5 |
6 |
- |
3 |
1 |
32 |
Brussel (F) |
50 |
52 |
31 |
31 |
13 |
7 |
2 |
2 |
188 |
Charleroi |
19 |
8 |
15 |
41 |
- |
3 |
1 |
3 |
90 |
Dendermonde |
10 |
4 |
5 |
2 |
2 |
4 |
3 |
- |
30 |
Dinant |
5 |
1 |
- |
- |
- |
1 |
1 |
- |
8 |
Eupen |
- |
2 |
1 |
- |
- |
- |
2 |
- |
5 |
Gent |
19 |
17 |
15 |
7 |
5 |
7 |
1 |
6 |
77 |
Hasselt |
5 |
7 |
14 |
2 |
5 |
3 |
- |
2 |
38 |
Hoei |
2 |
- |
1 |
- |
- |
1 |
- |
- |
4 |
Ieper |
- |
- |
3 |
- |
- |
2 |
- |
- |
5 |
Kortrijk |
22 |
6 |
16 |
6 |
4 |
5 |
1 |
5 |
65 |
Leuven |
10 |
2 |
5 |
2 |
3 |
5 |
- |
1 |
28 |
Luik |
60 |
24 |
21 |
12 |
6 |
7 |
- |
6 |
82 |
Marche-en-Famenne |
1 |
- |
- |
- |
- |
1 |
|
- |
2 |
Mechelen |
3 |
5 |
2 |
2 |
1 |
1 |
- |
- |
14 |
Bergen |
14 |
22 |
8 |
12 |
4 |
1 |
1 |
3 |
65 |
Namen |
7 |
12 |
8 |
4 |
3 |
1 |
- |
1 |
36 |
Neufchâteau |
- |
- |
1 |
1 |
2 |
1 |
- |
- |
5 |
Nijvel |
4 |
3 |
- |
3 |
3 |
- |
- |
- |
13 |
Oudenaarde |
4 |
3 |
- |
1 |
- |
1 |
- |
- |
9 |
Tongeren |
11 |
15 |
7 |
- |
4 |
3 |
- |
2 |
42 |
Doornik |
7 |
1 |
3 |
- |
2 |
3 |
- |
1 |
17 |
Turnhout |
5 |
13 |
17 |
2 |
4 |
3 |
2 |
- |
46 |
Verviers |
3 |
2 |
4 |
4 |
- |
- |
- |
- |
13 |
Veurne |
2 |
11 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
13 |
ao: arbeidsongeval
relatie: feiten tussen partners onderling of tussen ouders en kinderen
goederen: diefstal, overval, …
Tabel 2 : De kolom “afwijzing” geeft het percentage van de beslissingen weer waarin er geen financiële hulp werd toegekend, terwijl de kolom ‘hulp’ het percentage van de beslissingen weergeeft waarin er wel een financiële hulp werd toegekend.
Er kan opgemerkt worden dat de absolute cijfers in sommige arrondissementen dermate laag liggen dat de weergegeven percentages weinig of niet significant zijn.
afwijzing |
hulp |
|
Antwerpen |
20 |
80 |
Aarlen |
8 |
92 |
Brugge |
33 |
67 |
Brussel (N) |
28 |
72 |
Brussel (F) |
32 |
68 |
Charleroi |
18 |
82 |
Dendermonde |
17 |
83 |
Dinant |
75 |
25 |
Eupen |
50 |
50 |
Gent |
31 |
69 |
Hasselt |
21 |
79 |
Hoei |
60 |
40 |
Ieper |
20 |
80 |
Kortrijk |
32 |
68 |
Leuven |
36 |
64 |
Luik |
29 |
71 |
Marche-en-Famenne |
- |
100 |
Mechelen |
- |
100 |
Bergen |
42 |
58 |
Namen |
43 |
57 |
Neufchâteau |
67 |
33 |
Nijvel |
36 |
44 |
Oudenaarde |
11 |
89 |
Tongeren |
31 |
69 |
Doornik |
59 |
41 |
Turnhout |
20 |
80 |
Verviers |
23 |
77 |
Veurne |
30 |
70 |
Tabel 3 : Het gevraagde gegeven wordt niet opgeslagen: de werklast die nodig zou zijn om dit gegeven uit de individuele dossiers te halen, is dermate hoog dat de goede werking van de dienst ervan ernstig verstoord zou kunnen worden.
De opgeslagen gegevens kunnen echter benaderd worden om na te gaan of een dossier beëindigd werd én of een dossier tot uitoefenen van het subrogatoir verhaalsrecht opgestart werd conform artikel 39, § 1, van de wet van 1 augustus 1985 houdende fiscale en andere bepalingen.
De kolom “geen invordering” geeft het percentage van de dossiers weer waarin geen invordering lastens de dader werd opgestart ; de kolom ‘invordering’ geeft het percentage van de dossiers weer waarin dat wel het geval was.
Er kan opgemerkt worden dat de absolute cijfers in sommige arrondissementen dermate laag liggen dat de weergegeven percentages weinig of niet significant zijn.
geen invordering |
invordering |
|
Antwerpen |
36 |
64 |
Aarlen |
27 |
73 |
Brugge |
30 |
70 |
Brussel (N) |
46 |
54 |
Brussel (F) |
32 |
68 |
Charleroi |
34 |
66 |
Dendermonde |
57 |
43 |
Dinant |
67 |
33 |
Eupen |
33 |
67 |
Gent |
36 |
74 |
Hasselt |
33 |
67 |
Hoei |
- |
100 |
Ieper |
40 |
60 |
Kortrijk |
14 |
86 |
Leuven |
25 |
75 |
Luik |
41 |
59 |
Marche-en-Famenne |
- |
100 |
Mechelen |
55 |
45 |
Bergen |
33 |
67 |
Namen |
31 |
69 |
Neufchâteau |
50 |
50 |
Nijvel |
67 |
33 |
Oudenaarde |
57 |
43 |
Tongeren |
23 |
77 |
Doornik |
17 |
83 |
Turnhout |
17 |
83 |
Verviers |
20 |
80 |
Veurne |
- |
100 |
Tabel 4
RS : rechtstreeks slachtoffer
OS : onrechtstreeks slachtoffer
RS geen Belg |
Financiële hulp |
OS geen Belg |
Financiële hulp |
|
Antwerpen |
|
|
6 |
6 |
Aarlen |
|
|
|
|
Brugge |
|
|
|
|
Brussel (N) |
|
|
|
|
Brussel (F) |
3 |
1 |
|
|
Charleroi |
|
|
|
|
Dendermonde |
|
|
|
|
Dinant |
|
|
|
|
Eupen |
|
|
|
|
Gent |
|
|
|
|
Hasselt |
|
|
|
|
Hoei |
|
|
|
|
Ieper |
|
|
|
|
Kortrijk |
|
|
|
|
Leuven |
|
|
|
|
Luik |
1 |
1 |
|
|
Marche-en-Famenne |
|
|
|
|
Mechelen |
|
|
|
|
Bergen |
|
|
|
|
Namen |
|
|
|
|
Neufchâteau |
|
|
|
|
Nijvel |
|
|
|
|
Oudenaarde |
|
|
|
|
Tongeren |
|
|
|
|
Doornik |
|
|
|
|
Turnhout |
|
|
|
|
Verviers |
|
|
|
|
Veurne |
|
|
|
|