Federaal Agentschap voor nucleaire controle - Werking
geografische spreiding
Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle
gerechtskosten
officiële statistiek
22/1/2013 | Verzending vraag |
17/4/2014 | Antwoord |
Het Federaal Agentschap voor nucleaire controle (FANC) heeft als missie de gezondheid van de bevolking en de werknemers en ook het leefmilieu te beschermen tegen de negatieve effecten van ioniserende straling.
De nucleaire inspecteurs beschikken over een politionele bevoegdheid: zij kunnen handelen overeenkomstig het strafwetboek en stellen processen-verbaal (pv's) op ten behoeve van het parket. Bovendien kunnen zij een echt onderzoek voeren en controle uitoefenen, verhoren afnemen met identiteitscontrole, en dergelijke meer.
Teneinde de werking van deze dienst op dit vlak te kaderen in het opsporingsonderzoek en zijn actoren, had ik graag antwoord op volgende vragen :
1) Hoeveel keer werd het in 2012 FANC gevat voor deze taken? Hoe ziet de geografische spreiding eruit (arrondissementeel/provinciaal?)
2) Kan dit uitgesplitst worden per soort tussenkomst (inspectieprogramma - ingevolge klacht/ongeval - op vraag van derden zoals parket, politie, Bel V, enz.)?
3) Zijn er aan deze tussenkomsten kosten verbonden en door wie moeten die worden gedragen? Werden er gerechtskosten aangerekend? Zo ja, voor welk bedrag?
4) Wat was het budget van deze dienst in 2012 onderverdeeld in personeelskosten, werkingskosten en investeringen?
Volgens de organieke wet van 15 april 1994 op de werking van het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC) hebben sommige nucleaire inspecteurs van het Agentschap inderdaad politionele bevoegdheid en de hoedanigheid van officier van gerechtelijke politie. De FANC-inspecteurs maken slechts met grote terughoudendheid van deze bevoegdheid gebruik, met name wanneer er sprake is van flagrante overtredingen van de wetgeving of kennelijke onwil om zich in regel te stellen. Dit is ook het geval telkens wanneer personen - werknemers, patiënten of omwonenden - bestralingsletsels hebben opgelopen of ernstig besmet werden met radioactieve stoffen. Het Agentschap geeft er in alle andere omstandigheden de voorkeur aan om vastgestelde tekortkomingen te melden aan de verantwoordelijke exploitant en hem te overtuigen van de noodzaak om corrigerende maatregelen te treffen.
1) en 2) In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van het aantal dossiers dat ofwel door het Agentschap bij de verschillende parketten aanhangig werd gemaakt, ofwel omgekeerd, dat door een van de parketten voor nader onderzoek aan het Agentschap werd overgemaakt sinds 2005 en waarin een beroep werd gedaan op de tussenkomst van de inspecteurs van het Agentschap. De tabel geeft de gevraagde geografische spreiding en vermeldt het aantal nieuwe zaken dat in een bepaald jaar werd aanhangig gemaakt. Het aantal tussenkomsten van het Agentschap in een bepaald dossier, zoals het aantal afgenomen verhoren of het aantal opgestelde PV’s, varieert sterk van geval tot geval. De afhandeling van sommige zaken loopt over meerdere jaren en vereist dus meerdere tussenkomsten van het Agentschap. De werklast die ermee gepaard gaat, valt niet af te leiden uit de verstrekte aantallen. In een aantal dossiers verleent het Agentschap steun aan de politiediensten. Deze dossiers zijn niet opgenomen in de tabel, evenmin als de processen-verbaal betreffende radioactieve bliksemafleiders. De campagne betreffende de bliksemafleiders werd immers in 2011 afgesloten.
Parquets / |
tot |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
tot |
Parket/ |
Bruxelles |
4 |
|
|
2 |
1 |
1 |
|
|
|
4 |
Brussel |
Charleroi |
4 |
|
1 |
|
1 |
1 |
1 |
|
|
4 |
Charleroi |
Termonde |
2 |
|
1 |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
Dendermonde |
Gand |
2 |
|
|
1 |
|
1 |
|
|
|
2 |
Gent |
Huy |
3 |
|
|
|
|
1 |
|
|
2 |
3 |
Hoei |
Kortrijk |
1 |
|
|
|
|
1 |
|
|
|
1 |
Kortrijk |
Louvain |
3 |
|
2 |
1 |
|
|
|
|
|
3 |
Leuven |
Liège |
8 |
4 |
2 |
|
|
|
|
|
2 |
8 |
Luik |
Tournai |
1 |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Doornik |
Marche-en-Famenne |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
1 |
Marche-en-Famenne |
Parquet fédéral |
1 |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
1 |
Federaal parket |
Total |
30 |
5 |
7 |
5 |
2 |
5 |
1 |
0 |
5 |
30 |
Totaal |
3) Er zijn geen specifieke aankopen verricht in het kader van
deze tussenkomsten. De gemaakte uitgaven omvatten enkel de directe en
indirecte kosten die verbonden zijn aan de inzet van personeel. Er
werden geen uitgaven doorgerekend als gerechtskosten.
4) De jaarlijkse kosten kunnen worden geraamd op 188 000 euro. Dit bedrag is als volgt samengesteld:
122 500 euro directe personeelskosten (loonmassa);
66 500 euro werkingskosten (toepassing van een overhead percentage voor het aandeel in de huur, kantoormateriaal, informatica, opleiding).