Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7840

van Inge Faes (N-VA) d.d. 21 januari 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Veiligheid van het wegennet - Buitenlandse chauffeurs - Vrachtwagenchauffeurs - Betrekking bij ongelukken

ongeval bij het vervoer
officiële statistiek
wegvervoer
buitenlandse staatsburger

Chronologie

21/1/2013Verzending vraag
21/5/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7840 d.d. 21 januari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het wegennet in België behoort tot de onveiligste van Europa. In vergelijking met andere Europese landen hebben wij het hoogste aantal verkeersdoden. Dat blijkt uit cijfers die de Europese Commissie heeft bekendgemaakt.

Ons land telde in 2010 jaar 44 % minder verkeersslachtoffers dan in 2001, maar per miljoen inwoners zitten we ver boven het Europese gemiddelde. België telde in 2010 76 doden per miljoen inwoners, terwijl het Europese gemiddelde 62 bedroeg. Nederland doet het een stuk beter met 32 doden per miljoen inwoners, net als Frankrijk (62), Duitsland (45), Luxemburg (64) en het Verenigd Koninkrijk (31). Alleen landen als Griekenland, Roemenië, Polen, Bulgarije, de Baltische Staten en Portugal scoren slechter. Dat hoge aantal is te wijten aan het complexe wegennet in België en het hoge aantal buitenlandse vrachtwagenchauffeurs.

Om het aandeel van de buitenlandse chauffeurs te achterhalen had ik graag volgende cijfers gekregen.

1) Bij hoeveel ongevallen op Belgische wegen is een buitenlandse chauffeur betrokken?

2) In hoeveel gevallen gaat het om een vrachtwagenchauffeur?

3) In hoeveel gevallen gaat om een chauffeur van buiten de Europese Unie?

Graag de cijfers voor het jaar 2012.

Antwoord ontvangen op 21 mei 2013 :

De nationaliteit van bestuurders wordt niet genoteerd in de verkeersongevallenformulieren en is daardoor ook niet gekend in de ongevallenstatistieken. Aangezien de herkomst van het voertuig, betrokken in de letselongevallen, echter wel wordt geregistreerd, worden de onderstaande tabellen op basis van deze informatie over het voertuig opgesteld.

Tabel 1 : Aantal bestuurders van gemotoriseerde voertuigen (behalve bromfietsen) in letselongevallen in België, volgens het land van inschrijving van het voertuig (2011; gewogen cijfers)

 

Aantal

Aandeel

België

61680

92.00%

Europese landen (- België)

3515

5.00%

Landen buiten Europa

75

0.00%

Onbekend

1445

2.00%

Totaal

66714

100.00%

Bron: Federale Overheidsdienst (FOD) Economie ADSEI / Infografie: BIVV

Tabel 2 : Aantal bestuurders van vrachtwagens in letselongevallen in België, volgens het land van inschrijving van het voertuig (2011; gewogen cijfers)

 

Aantal

Aandeel

België

1904

72.00%

Europese landen (- België)

625

24.00%

Landen buiten Europa

30

1.00%

Onbekend

94

4.00%

Totaal

2653

10.00%

Bron: FOD Economie ADSEI / Infografie: BIVV

De ongevallencijfers voor het jaar 2012 zijn nog niet gepubliceerd door de FOD Economie ADSEI. De laatst gepubliceerde cijfers zijn deze van het jaar 2011.