Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7703

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 14 januari 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

Opslaan van allergiegegevens - SIS-kaart - Identiteitskaart - Centrale databank - E-health

identiteitsbewijs
sociale zekerheid
allergie
eHealth-platform

Chronologie

14/1/2013Verzending vraag
5/3/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7703 d.d. 14 januari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent bereikte mij het volgende verhaal. Een persoon kreeg vanwege een infectie antibiotica voorgeschreven. Kort na de inname ervan, reageerde ze allergisch. Daarop volgde een spoedopname in het ziekenhuis. De allergie in kwestie bleek nog niet bekend; het betreft hier dus geen fout of een vergissing van de arts of de apotheek. Beiden namen achteraf ook prompt de nieuw vastgestelde allergie op in de eigen gegevensbank en patiëntendossiers.

Het is minstens eigenaardig en misschien wel onaanvaardbaar dat in dit digitale tijdperk de arts, het ziekenhuis en de apotheker, zulk een klinisch voorval zelf in een eigen databank moeten opnemen. Wat gebeurt er als de patiënt verhuist naar een andere apotheek of een ander ziekenhuis? Wat gebeurt er als hulpverleners die nog niet over die informatie beschikken, soortgelijke probleemgevallen moeten behandelen? Kan zulke wezenlijk belangrijke informatie niet automatisch of minstens systematisch worden gedeeld, hetzij bijvoorbeeld via opslag op de SIS-kaart of identiteitskaart, hetzij via een breed gedeelde databank?

Hierover de volgende vragen:

1) Wat denkt de geachte minister van de opslag van de gegevens over allergieën op de SIS-kaart of - omdat die eerste wellicht verdwijnt - op de identiteitskaart? Kan die informatie bijvoorbeeld niet worden uitgewisseld tussen alle artsen, ziekenhuizen en apothekers via een centrale databank?

2) Hoe beoordeelt ze de huidige Belgische situatie op het gebied van e-health? Gaat ze ermee akkoord dat te weinig gegevens worden uitgewisseld en dat dit nadelig is voor zowel de patiënt als voor de hulpverlener? Welke inspanningen doet ze om het elektronische patiëntendossier te veralgemenen zodat de verschillende verzorgings- en hulpdiensten het al dan niet beperkt kunnen raadplegen?

Antwoord ontvangen op 5 maart 2013 :

Tekst nog niet beschikbaar.