Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-768

van André du Bus de Warnaffe (cdH) d.d. 28 december 2010

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie

Openbare instellingen van sociale zekerheid - Uitgaven voor informatica

sociale zekerheid
huishoudelijke uitgave
toepassing van informatica
begrotingscontrole
Rekenhof (België)

Chronologie

28/12/2010Verzending vraag
16/2/2011Antwoord

Vraag nr. 5-768 d.d. 28 december 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

De openbare instellingen van sociale zekerheid (OISZ) zijn genoodzaakt uitgaven voor informatica te doen met het oog op een kwaliteitsvolle dienstverlening. In dat opzicht doen ze geregeld een beroep op de vzw Smals die hun belangrijkste leverancier is van informaticatoepassingen.

Het Rekenhof heeft die uitgaven in 2009 onderzocht omdat het enkele problemen had vastgesteld :

- De gunning van de opdracht aan de vzw Smals is gebeurd zonder openbare aanbesteding en de budgetten zijn onvoldoende gedetailleerd.

- Een aantal bestuursambtenaren van de OISZ zijn bestuurder in de vzw.

- De vzw besteedt sommige werken uit.

- De prestaties van de vzw zijn niet onderworpen aan de btw.

- De prestaties die door de vzw worden geleverd, worden steeds veelzijdiger en bevatten de organisatie van studiedagen, de detachering van juristen en boekhouders,....

Het Rekenhof heeft dus enkele aanbevelingen geformuleerd met het oog op meer transparantie en een betere controle op de vzw en het College van OISZ heeft die onderschreven.

In zijn Boek 2010 over de Sociale Zekerheid komt het Rekenhof nogmaals terug op de informatica-uitgaven ten gunste van de vzw Smals. Ze constateert immers dat de vzw voortaan de nodige informatie verschaft om de transparantie te verhogen. Volgens het Rekenhof zouden de OISZ die informatie echter moeten benutten om de eigen boekhoudingen en rekeningen transparanter te maken en de follow-up van de betalingen aan de vzw Smals te optimaliseren.

De OISZ zouden ook de voorschotten en afrekeningen in de boekhouding moeten registreren zodat het saldo van de openstaande voorschotten duidelijk is. Er moet worden gestreefd naar een betere afstemming tussen de voorschotten, de werkelijke kostprijs en het tijdsverloop van de projecten. Het Hof vraagt zich ook af of het nodig is dat de vzw provisies aanlegt met geld van het globaal beheer van de sociale zekerheid.

Het College van OISZ heeft beloofd aan de Commissie voor de Normalisatie van de Boekhouding van de OISZ te vragen deze aanbevelingen om te zetten in concrete boekhoudkundige richtlijnen die vanaf het boekjaar 2011 toepasbaar moeten zijn.

1. Hoe zal de Commissie voor de Normalisatie van de Boekhouding van de OISZ de aanbevelingen van het Rekenhof uitvoeren?

2. Zullen de aanbevelingen van het Boek 2010 over de Sociale Zekerheid van het Rekenhof in 2011 kunnen worden toegepast?

3. Zijn de OISZ gestopt met het betalen van voorschotten aan de vzw Smals, waardoor de vzw provisies kon aanleggen, hoewel dat in de begroting van de OISZ niet was toegestaan?

4. Gebeurt de gunning van de opdrachten voortaan met gegroepeerde bestellingen en met offerteaanvragen?

Antwoord ontvangen op 16 februari 2011 :

1. Op 13 oktober 2010 heeft het College van Openbare Instellingen van Sociale Zekerheid (OISZ) een brief opgesteld die de principes vastlegt voor het boeken en het verzekeren van de opvolging van de facturatie van de vzw Smals. Ik merk hierbij op dat het Rekenhof, in haar Boek van Opmerkingen over 2010, stelt dat de principes van het College tegemoetkomen aan haar aanbevelingen. Zoals U reeds heeft kunnen vaststellen, is het de Commissie voor normalisatie van de boekhouding van de instellingen van openbaar nut van de sociale zekerheid (IONSZ) die belast werd met het omzetten van deze principes in concrete boekhoudkundige en financiële richtlijnen.

Op 21 december 2010 heeft de Commissie voor normalisatie van de boekhouding van de IONSZ de nota nr Doc.CN-RPVvan 10februari 2002 goedgekeurd (onder voorbehoud van het doorvoeren van enkele aanpassingen ) waarbij de principes zoals beschreven door het College van OISZ in het boekhoudplan van de OISZ worden geïntegreerd.

Deze nota bevat boekhoudkundige verrichtingen die toelaten om de bedragen gestort aan Smals te registreren als :

- voorschotten voor nog uit te voeren prestaties;

- garanties en waarborgen bestemd voor de realisatie van projecten gemeenschappelijk aan verschillende parastatalen;

- garanties en waarborgen bestemd voor de dekking van de risico’s verbonden aan de ontwikkeling van informatica-toepassingen.

Andere boekingsverrichtingen voorzien de manier waarop het gebruik van voorvermelde stortingen moet worden geboekt, evenals eventuele terugbetalingen door de vzw Smals.

Een procedure laat daarenboven toe de overeenstemming op 31 december te verzekeren tussen de nog niet afgehandelde saldi (klantenrekeningen, leveranciers en diverse voorschotten) die voorkomen in de rekeningen van de OISZ en deze opgenomen in de rekeningen van de vzw Smals.

Om de transparantie te optimaliseren en om het beheer te vergemakkelijken, heeft de Commissie voor normalisatie voorzien om bij de jaarrekeningen van de OISZ een gestandaardiseerde bijlage toe te voegen, die gedetailleerde informatie omvat over de bedragen die betrekking hebben op de informaticaprojecten.

De Commissie voor normalisatie voorziet eveneens om ten laatste binnen twee jaar over te gaan tot een evaluatie van de toepassing van haar nota bij de OISZ.

2. Deze nota nr. Doc.CN-RPV-10-02-02, zal wel degelijk toegepast worden voor het boekjaar 2011.

3. Wat betreft de sommen gestort om bij de vzw Smals een « provisie voor ontwikkelingsrisico’s » te vormen, voorziet de brief van het College van 13 oktober 2010, dat elk lid (OISZ) elk jaar een bedrag stort om deze provisie samen te stellen. Dit bedrag zal op het actief van de balans van de betrokken OISZ verschijnen als garanties en waarborgen betaald aan de vzw Smals. Indien het vermelde risico zich voordoet, zullen deze garanties en waarborgen worden aangewend mits akkoord van de vzw Smals en de OISZ die deze nodig heeft. In geval dat haar deel onvoldoende is om dit risico te dragen, laat een solidariteitsmechanisme toe om gebruik te maken van het deel van andere OISZ. Daarenboven worden deze garanties en waarborgen door de vzw Smals terugbetaald in het geval van vertrek van een lid of bij eventuele ontbinding of liquidatie van de vzw Smals. Bij de goedkeuring van de rekeningen van de vzw door haar Algemene Vergadering (in juni N+1), kunnen de bedragen gestort door de OISZ in de loop van het jaar N eventueel worden aangepast. Het College verduidelijkt overigens dat de vzw Smals de bedragen gestort door de OISZ in dit kader zal boeken op een rekening specifiek voor de OISZ (dus geen samenvoeging met bedragen gestort door publieke instellingen andere dan de OISZ’s.).

4. Gezien het feit dat de samenwerking tussen de OISZ en de vzw Smals zich afspeelt in kader van een In House relatie, is deze vraag zonder voorwerp.