Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7669

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 8 januari 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Oldtimers - O-kentekenplaat - Nieuw oldtimerstatuut - Stand van zaken

registratie van een voertuig
technische keuring
officiële statistiek

Chronologie

8/1/2013Verzending vraag
21/2/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7669 d.d. 8 januari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De invoering van de Europese kentekenplaat heeft voor eigenaars van oldtimers een aantal veranderingen meegebracht. Vroeger volstond het dat de bestuurder van een oldtimer een zogenaamde "oldtimerverklaring" kon voorleggen.

Eigenaars van voertuigen met zulk een oldtimerverklaring, die recht gaf op vrijstelling van periodieke keuring terwijl men met een gewone kentekenplaat kon rijden, dienden vóór 15 november 2011 te kiezen tussen het behoud van de gewone plaat met periodieke keuring of de inschrijving onder O-kentekenplaat met vrijstelling van keuring. Op het ogenblik dat men een voertuig onder O-kentekenplaat wil herinschrijven onder een gewone kentekenplaat, zal wel een niet-periodieke keuring (vóór inschrijving) moeten plaatsvinden.

Uw administratie is al een tijdje bezig met de uitwerking van een nieuw koninklijk besluit aangaande een nieuw oldtimerstatuut, vooral wat betreft de keuringsvoorschriften. Het nieuwe statuut zou eerst midden 2012 klaar zijn. Volgens de laatste berichtgeving van de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV) zou voor het einde van het jaar 2012 het nieuwe oldtimerstatuut gepubliceerd worden in het Belgisch Staatsblad om in voege te treden ten laatste op 1 januari 2013.

Graag had ik van u een antwoord gekregen op onderstaande vragen:

1) Hoeveel voertuigen werden er in 2010, 2011 en 2012 (afzonderlijk per jaar en per provincie) ingeschreven onder O-kentekenplaat?

2) Hoeveel voertuigen beschikten in de jaren 2008, 2009 en 2010 over een "oldtimerverklaring"? Graag cijfers afzonderlijk per jaar en per provincie.

3) Hoeveel voertuigen met O-kentekenplaat werden in de jaren 2010, 2011 en 2012 heringeschreven onder een gewone kentekenplaat? Graag cijfers afzonderlijk per jaar en per provincie.

4) Hoe ver staat u met het nieuwe oldtimerstatuut? Welke stappen dienen nog te worden genomen opdat het nieuwe koninklijk besluit in werking kan treden? Welke adviezen dienen nog opgevraagd en/of verkregen te worden?

5) Wanneer schat u het nieuwe oldtimerstatuut te kunnen publiceren? Op welke termijn ziet u dit gebeuren?

Antwoord ontvangen op 21 februari 2013 :

1) Het aantal voertuigen dat in 2010, 2011 en 2012 ingeschreven werd onder O-kentekenplaat bedroeg respectievelijk 8 006, 16 998 en 9 637. De piek in 2011 is te verklaren door het feit dat op 15 november 2010 de oldtimerverklaring werd afgeschaft en de verplichte herinschrijving onder O-kentekenplaat voor deze voertuigen gedurende het daaropvolgende jaar.

Enkel voor de periode 1 mei 2012-31 december 2012 beschikken we over een opsplitsing per provincie (slechts mogelijk sinds de invoering van DIVNew op 1 mei 2012):

Provincie

Aantal voertuigen

Antwerpen

1012

Henegouwen

1029

Limburg

614

Luik

942

Luxemburg

242

Namen

471

Oost Vlaanderen

779

Vlaams Brabant

659

Waals Brabant

404

West Vlaanderen

798

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

278

2) Er zijn geen gegevens beschikbaar over het aantal oldtimerverklaringen voor de jaren 2008, 2009 en 2010

3) Het aantal voertuigen met O-kentekenplaat dat in 2010, 2011 en 2012 heringeschreven werd onder een gewone kentekenplaat bedroeg respectievelijk 605, 762 en 898.

4) De ontwerpen van besluit inzake het nieuwe oldtimerstatuut werden reeds gefinaliseerd en zullen eerstdaags ter advies voorgelegd worden aan de Raad van State en de Gewesten.

5) De publicatiedatum en de daarop volgende inwerkingtreding van de betreffende besluiten wordt voorzien voor 1 juni 2013