Fyra - Betrouwbaarheid - Performantie - Stand van zaken
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
grensoverschrijdend vervoer
reizigersvervoer
Nederland
snelvervoer
voertuig op rails
vervoersduur
officiële statistiek
prestatiemeting
8/1/2013 | Verzending vraag |
22/4/2013 | Antwoord |
Op maandag 7 januari 2013 werd de ondertussen beduimelde en verguisde reputatie van de Fyra weer gekenschetst. Eén trein slaagde er 's morgens niet in om het station te verlaten. De volgende had een half uur vertraging. Die dag waren er heel wat andere moeilijkheden.
Deze nieuwe snelle verbinding Brussel - Antwerpen - Amsterdam werd met veel bombarie aangekondigd, maar in de praktijk maakte deze hoop plaats voor grote droefenis. Niet alleen betreuren vele forenzen het wegvallen van de gemakkelijke, toegankelijke "Amsterdammer", zonder meerkost en reservering. Ook de gebruikers van deze nieuwe verbinding klagen steen en been. Na een maand Fyra lijkt het verhaal op een systematisch probleem.
Hierover de volgende vragen :
1) Hoeveel ritten waren er volgens het spoorboekje voorzien in de eerste maand dat de Fyra reed? Het gaat hier over zowel de ritten Brussel - Amsterdam als deze van Amsterdam - Brussel.
2) Hoeveel van deze ritten werden afgelast, vonden niet plaats? Hoeveel percent van het totaal?
3) Bij hoeveel van deze ritten reed de trein geen volledig traject? Hoeveel percent van het totaal?
4) Hoeveel van de treinen bereikten de bestemming (Brussel of Amsterdam) niet en moesten de reizigers eerder droppen?
5) Hoeveel van de treinen vertrokken met meer dan 10 minuten vertraging?
6) Hoeveel van de treinen bereikten de geplande bestemming met meer dan 10 minuten vertraging?
7) Hoeveel ritten verliepen perfect zoals gepland in de spoorboekjes?
8) Welke zijn de belangrijkste oorzaken van vertragingen of afgelastingen?
9) Voor hoeveel percentage is de capaciteit van deze treinen gemiddeld gevuld?
De Fyra dienst werd op 18 januari 2013 opgeschort. Statistieken werden dan ook opgesteld voor de hele rijperiode en niet voor één maand dienst.
1. Het aantal geplande ritten Brussel – Amsterdam heen en terug bedraagt :
|
09 december 2012 tot 31 december 2012 |
01 januari 2013 tot 17 januari 2013 |
Aantal geplande ritten |
446 |
334 |
2. Het aantal volledig afgeschafte ritten en het percentage van het geplande aantal ritten bedraagt :
|
09 december 2012 tot 31 december 2012 |
01 januari 2013 tot 17 januari 2013 |
Volledig afgeschaft |
10 |
48 |
% van gepland |
2,2 % |
14,4 % |
3. Het aantal gedeeltelijk afgeschafte ritten en het percentage van het geplande aantal ritten bedraagt :
|
09 december 2012 tot 31 december 2012 |
01 januari 2013 tot 17 januari 2013 |
Gedeeltelijk afgeschaft |
30 |
32 |
% van gepland |
6,7 % |
9,6 % |
4. Het aantal treinen dat het eindpunt niet bereikte bedraagt :
Treinen naar Amsterdam CS |
09 december 2012 tot 31 december 2012 |
01 januari 2013 tot 17 januari 2013 |
Aantal gepland |
223 |
167 |
Eindpunt niet bereikt |
9 |
33 |
% van gepland |
4,0 % |
19,8 % |
Treinen naar Brussel-Zuid |
09 december 2012 tot 31 december 2012 |
01 januari 2013 tot 17 januari 2013 |
Aantal gepland |
223 |
167 |
Eindpunt niet bereikt |
17 |
34 |
% van gepland |
7,6 % |
20,4 % |
5. Het aantal ritten dat begon met meer dan 10 minuten vertraging bedraagt :
Treinen richting Nederland Vertrek > 10 min vertraging |
09 december 2012 tot 31 december 2012 |
01 januari 2013 tot 17 januari 2013 |
||||
> 10 min |
Totaal |
% |
> 10 min |
Totaal |
% |
|
Vertrek van Brussel-Zuid |
18 |
208 |
8,7 % |
10 |
128 |
7,8 % |
Vertrek van Brussel-Noord |
6 |
8 |
75,00% |
10 |
11 |
90,9 % |
Vertrek van Antwerpen-C. |
2 |
2 |
100,00% |
1 |
1 |
100,00% |
Totaal |
26 |
218 |
11,9 % |
21 |
140 |
15 % |
Volledig afgeschaft |
|
5 |
|
|
27 |
|
Totaal gepland |
|
223 |
|
|
167 |
|
Treinen richting België |
09 december 2012 tot 31 december 2012 |
01 januari 2013 tot 17 januari 2013 |
||||
> 10 min |
Totaal |
% |
> 10 min |
Totaal |
% |
|
Vertrek van Amsterdam CS |
37 |
218 |
17% |
13 |
144 |
9% |
Vertrek van Rotterdam CS |
0 |
0 |
NA |
1 |
2 |
50% |
Totaal |
37 |
218 |
17% |
14 |
146 |
9,6% |
Volledig afgeschaft |
|
5 |
|
|
21 |
|
Totaal gepland |
|
223 |
|
|
167 |
|
6. Het aantal ritten dat de geplande bestemming met meer dan 10 minuten vertraging bereikte bedraagt :
Treinen richting Nederland |
09 december 2012 tot 31 december 2012 |
01 januari 2013 tot 17 januari 2013 |
||||
> 10 min |
Totaal |
% |
> 10 min |
Totaal |
% |
|
Eindpunt Rotterdam Centraal |
1 |
2 |
50,00% |
5 |
5 |
100,00% |
Eindpunt Schiphol |
1 |
1 |
100,00% |
0 |
0 |
NA |
Eindpunt Amsterdam Centraal |
57 |
214 |
26,6 % |
30 |
134 |
22,4 % |
Totaal |
59 |
217 |
27,2 % |
35 |
139 |
25,2 % |
Grenspunt niet bereikt |
|
1 |
|
|
1 |
|
Volledig afgeschaft |
|
5 |
|
|
27 |
|
Totaal gepland |
|
223 |
|
|
167 |
|
Treinen richting België |
09 december 2012 tot 31 december 2012 |
01 januari 2013 tot 17 januari 2013 |
||||
> 10 min |
Totaal |
% |
> 10 min |
Totaal |
% |
|
Eindpunt Antwerpen-Centraal |
1 |
1 |
100,00% |
0 |
0 |
NA |
Eindpunt Brussel-Noord |
8 |
8 |
100,00% |
10 |
10 |
100,00% |
Eindpunt Brussel-Centraal |
0 |
0 |
NA |
0 |
1 |
0,00% |
Eindpunt Brussel-Zuid |
61 |
206 |
29,6 % |
31 |
133 |
23,3 % |
Totaal |
70 |
215 |
32,6 % |
41 |
144 |
28,5 % |
Grenspunt niet bereikt |
|
3 |
|
|
2 |
|
Volledig afgeschaft |
|
5 |
|
|
21 |
|
Totaal gepland |
|
223 |
|
|
167 |
|
7. Het aantal ritten met een aankomst op het geplande eindpunt op tijd of met een vertraging van minder dan 6 minuten bedraagt :
Aankomst op het geplande eindpunt op tijd of met een vertraging < 6 minuten |
09 december 2012 tot 31 december 2012 |
01 januari 2013 tot 17 januari 2013 |
||||
Aantal |
Gepland |
% |
Aantal |
Gepland |
% |
|
Aankomst in Amsterdam Centraal |
134 |
223 |
60,1 % |
98 |
167 |
58,7 % |
Aankomst in Brussel-Zuid |
137 |
223 |
61,4 % |
97 |
167 |
58,1 % |
8. De belangrijkste oorzaken van vertragingen of afschaffingen zijn de volgende :
Oorzaken van vertragingen |
09 december 2012 tot 31 december 2012 |
01 januari 2013 tot 17 januari 2013 |
||
min |
% |
min |
% |
|
Materieel |
2 496 |
35,80% |
1 628 |
34,5 % |
Verkeer |
943 |
13,50% |
1 051 |
22,3 % |
Infrastructuur |
955 |
13,70% |
484 |
10,3 % |
Oorzaken van afschaffingen |
09 december 2012 tot 31 december 2012 |
01 januari 2013 tot 17 januari 2013 |
||
Afgeschaft |
% |
Afgeschaft |
% |
|
Materieel |
14 |
35,00% |
43 |
54,4 % |
Verkeer |
2 |
5,00% |
9 |
11,4 % |
Infrastructuur |
5 |
12,50% |
8 |
10,1 % |
Beschikbaarheid materieel |
19 |
47,50% |
19 |
24,10% |
9. Zonder reclamecampagne is de gemiddelde bezettingsgraad 36 %. Deze bezettingsgraad was iedere week aan het groeien en bereikte zelfs 43 % in de eerste week van januari 2013; sommige treinen waren zelfs voor 100 % gevuld.