![]() |
![]() |
Gezondheidszorg - Informatisering - Kostenbesparingen - Administratiekosten
ziekteverzekering
Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering
toepassing van informatica
medisch informatiesysteem
7/12/2012 | Verzending vraag |
12/12/2013 | Herkwalificatie |
13/12/2013 | Antwoord |
Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-4482
De informatisering in de gezondheidszorg is volop bezig. Tevens zijn er heel wat mogelijkheden ontstaan in de ziekteverzekering om efficiënter te gaan werken.
Graag had ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Welke specifieke kostenbesparing beoogt u met de bijkomende informatisering in de administratiekosten van de ziekenfondsen, meer bepaald in het domein van de geneeskundige verstrekkingen? Graag had ik een opdeling per type informatisering. Graag voor de jaren 2013 en 2014 voor zover de implementatie van de systemen of de afschaffing ervan vastligt.
2) Welke specifieke kostenbesparing beoogt u met de bijkomende informatisering in de administratiekosten van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV), meer bepaald in het domein van de geneeskundige verstrekkingen? Graag had ik een opdeling per type informatisering. Graag voor de jaren 2013 en 2014.
Over het algemeen zou de toenemende informatisering in de gezondheidszorg, net als in andere domeinen, ertoe moeten leiden dat de kosten voor administratief beheer dalen en de kwaliteit van de gegevens en van de dienstverlening voor de gebruikers stijgt. In een statische omgeving zou dat zuivere besparingen opleveren. De sector van de gezondheidszorg (en in mindere mate ook die van de uitkeringen) is echter voortdurend in beweging en staat steeds voor nieuwe projecten en uitdagingen, waardoor de vrijgekomen middelen meteen volledig of gedeeltelijk worden toegewezen om die nieuwe behoeften te dekken. Dat is zowel bij de verzekeringsinstellingen als bij het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) het geval.
Toch hebben de verzekeringsinstellingen op hun administratiekosten moeten besparen voor een totaalbedrag van 112 miljoen euro (43,3 miljoen in 2012; 47,7 miljoen in 2013 en 21 miljoen in 2014). Het is aan de verzekeringsinstellingen, en aan hen alleen, om te bepalen welke impact die besparingen hebben op hun verschillende posten van administratieve uitgaven.
Net als de andere overheidsinstellingen voor sociale zekerheid (OISZ) kreeg ook het RIZIV besparingen opgelegd: 3.834.000 euro in 2012 (op een totaal van 33 miljoen voor alle OISZ) , 537.106 euro in 2013 (op een totaal van 4,7 miljoen voor alle OISZ) en 555.647 euro in 2014 (op een totaal van 3,992 miljoen voor alle OISZ).
Het beleid van de Directie van het RIZIV, daarin ondersteund door het Algemeen Beheerscomité, is erop gericht om zo weinig mogelijk aan de personeelskosten te raken en ervoor te zorgen dat er voldoende IT-middelen zijn om de talrijke projecten die in de bestuursovereenkomst zijn opgenomen, te kunnen realiseren. Vooral de gewone werkings- en investeringskosten worden dus gedrukt.
Ik verwijs u naar de bestuursovereenkomst RIZIV 2013-2015 voor een volledig overzicht van de verschillende projecten met een omschrijving van de Return On Investment (ROI).
In het kader van de synergiën die gezocht worden tussen de verschillende OISZ en Federale Overheidsdiensten (FOD’s) wordt getracht ook een aantal besparingen te realiseren. Zo heeft het RIZIV een voortrekkersrol in twee van de vijf domeinen in het kader van de Synergiën ICT (Cloud en Virtualisatie, Drukkerij) en werkt zij actief mee aan de andere domeinen. Realisaties worden verwacht in 2014 en besparingen vanaf 2015.
Het RIZIV stapt ook mee in het transversale ‘Unified Communication Project’ in het kader van Optifed met realisatie in 2014 en verwachte ROI in 2015.
Hieronder staat een overzicht van de verschillende projecten met ICT ondersteuning.
Artikel 13 - eHealthBox en correspondentiebeheer: het RIZIV gaat de komende jaren sterk investeren (samen met het dossierbeheer) om de huidige correspondentie te digitaliseren (206.000 inkomende poststukken en 1,1 miljoen uitgaande). Onder andere zal de eHealthBox gebruikt worden voor het digitaliseren van de correspondentie met de zorgverstrekkers of zal er gebruik worden gemaakt van het de elektronische postverwerking van BPost. In 2011 was er een kost van 1,06 miljoen euro waar we vanaf 2014 jaarlijks op willen besparen.
Artikel 14 - Hervorming van de verhoogde tegemoetkoming: regelt de toegankelijkheid tot de geneeskundige verzorging voor gezinnen met lage inkomens. De ROI bestaat er vooral uit om, via een proactieve aanpak, de gezinnen die aanspraak maken op de tegemoetkoming op te sporen en een betere controle of de verklaringen op erewoord overeenkomen met de werkelijke situatie.
Artikel 15 - Dossierbeheer Invaliditeit houdt een volledige vernieuwing in van de werking en samenwerking met de verzekeringsinstellingen, het empoweren van de adviserend geneesheren, het uitvoeren van thematische en profiel gestuurde controles en het volledig elektronisch afhandelen van het dossier. Hier bestaat de ROI vooral uit het verhogen van de kwaliteit van de werking, het beheersen van de kosten, het uniformiseren van de beslissingen, en het beheersen van de verwachte stijging van het aantal dossiers.
Artikel 18 - Hervorming Implantaten: het gaat hierbij over nieuwe dienstverlening voor de ondersteuning van de commissie tegemoetkoming implantaten en invasieve medische hulpmiddelen.
Artikel 21 - Dossierbeheer Fonds Medische Ongevallen: het gaat hier over het opstarten van een nieuwe dienst van het RIZIV. Er wordt gepoogd om vanaf het begin maximaal te digitaliseren en wettelijke bewijskracht van het elektronisch dossier te voorzien.
Artikel 22 - Dossierbeheer Geneeskundige controle: hier bestaat de ROI vooral uit kwaliteitsverbetering, het voorzien van thematische controles, en de controles zodanig organiseren dat er met de verwachte vermindering van geneesheren-inspecteurs toch dezelfde output kan worden gerealiseerd.
Artikel 27 - Recuperaties Verzekeringsinstellingen: hierbij gaat het over het in kaart brengen van de openstaande terugvorderingen bij de verzekeringsinstellingen, met de bedoeling deze alsnog te realiseren of om de verzekeringsinstellingen te motiveren of te sanctioneren voor het al of niet opnemen van hun verantwoordelijkheden. Het is op dit ogenblik moeilijk in te schatten wat het effect van deze gegevensuitwisseling zal zijn, in elk geval zal er een betere opvolging mogelijk zijn met mogelijkheid tot versneld bijsturen van de aanpak.
Artikel 29.1 - eHR: de interne ondersteuning voor de verschillende HR aspecten, zowel administratief (inclusief vorming, ontwikkelcirkels, enz.) als self-service (online loonuittreksels, online vakantieaanvraag, enz.). De ROI is hier vooral de kwaliteit van de interne dienstverlening en aanzienbare tijdswinst door online afhandelen van verschillende aanvragen.
Artikel 30.2 - Geschillenbeheer: toename in de efficiëntie in het beheer van de geschillendossiers.