Hospitalisatieverzekeringen - Chronische ziektes - Beperkingen - Ziekenfondsen - Assuralia - Stand van zaken
particuliere verzekering
kosten voor ziekenhuisopname
chronische ziekte
geografische spreiding
officiële statistiek
leeftijdsverdeling
gehandicapte
27/11/2012 | Verzending vraag |
30/1/2013 | Antwoord |
Hospitalisatieverzekeringen zijn een belangrijk onderdeel van onze gezondheidszorg. Een opname in het ziekenhuis kan immers handenvol geld kosten, en dan is een hospitalisatieverzekering absoluut geen overbodige luxe. Sinds het najaar van 2007 zijn mutualiteiten ook verplicht in hun hospitalisatieverzekering personen met een chronische ziekte of met een beperking te dekken.
Daarom had ik graag een antwoord gekregen op de volgende vragen:
1) Hoeveel mensen hadden in 2008, 2009, 2010 en 2011 een hospitalisatieverzekering in België?
a) Kan de geachte minister de gegevens ook opsplitsen per gewest, Vlaanderen, Wallonië en Brussel?
b) Kunnen de gewestelijke cijfers ook opgesplitst worden per verzekeraar, de ziekenfondsen en de private maatschappijen die onder de koepel van Assuralia ressorteren?
c) Kunnen de gewestelijke cijfers ook opgesplitst worden per leeftijdscategorie?
d) Kunnen de cijfers ook opgesplitst worden naargelang het gaat om mensen met een gewone tegemoetkoming en een verhoogde tegemoetkoming?
2) Hoeveel mensen met een chronische ziekte hadden in 2008, 2009, 2010 en 2011 een hospitalisatieverzekering in België?
a) Kan de geachte minister deze gegevens ook opsplitsen per gewest, Vlaanderen, Wallonië en Brussel?
b) Kunnen de gewestelijke cijfers ook opgesplitst worden per verzekeraar, de ziekenfondsen en de private maatschappijen die onder de koepel van Assuralia ressorteren?
c) Kunnen de gewestelijke cijfers ook opgesplitst worden per leeftijdscategorie?
3) Hoeveel personen met een beperking hadden in 2008, 2009, 2010 en 2011 een hospitalisatieverzekering in België?
a) Kan de geachte minister deze gegevens ook opsplitsen per gewest, Vlaanderen, Wallonië en Brussel?
b) Kunnen de gewestelijke cijfers ook opgesplitst worden per verzekeraar de ziekenfondsen en de private maatschappijen die onder de koepel van Assuralia ressorteren ?
c) Kunnen de gewestelijke cijfers ook opgesplitst worden per leeftijdscategorie?
Het antwoord op uw vragen in verband met de door privéverzekeraars aangeboden hospitalisatieverzekeringen valt onder de bevoegdheid van mijn collega, Johan Vande Lanotte, de vice-eerste minister en minister van Economie, Consumenten en Noordzee.
Wat de door de ziekenfondsen aangeboden hospitalisatieverzekeringen betreft, kan ik u de volgende inlichtingen, afkomstig van de Controledienst voor de ziekenfondsen, meedelen.
1. Bijlage 1 bevat de tabellen die op 31 december van de jaren 2008, 2009, 2010 en 2011 het aantal personen weergeven die bij een door een mutualistische entiteit aangeboden hospitalisatiedienst waren aangesloten, en dit opgesplitst in landsbonden, ziekenfondsen, maatschappijen van onderlinge bijstand die samenwerken met ziekenfondsen en onafhankelijke maatschappijen van onderlinge bijstand. Maatschappijen van onderlinge bijstand die samenwerken met ziekenfondsen zijn entiteiten die hetzij opgericht zijn door meerdere ziekenfondsen van eenzelfde landsbond, hetzij uitsluitend leden aanvaarden die aangesloten zijn bij één van de in de statuten opgesomde ziekenfondsen. “Onafhankelijke” maatschappijen hebben daarentegen geen enkele band met de ziekenfondsen of de landsbonden.
De hospitalisatiediensten waren in voornoemde periode verder ingedeeld door gebruik te maken van de volgende codering:
code 200 : hospitalisatie: forfaitaire uitkering – facultatieve aansluiting;
code 201 : hospitalisatie: variabele uitkering – facultatieve aansluiting;
code 210 : hospitalisatie: forfaitaire uitkering – verplichte aansluiting;
code 211 : hospitalisatie: variabele uitkering – verplichte aansluiting.
Met een forfaitaire uitkering wordt een vast bedrag per hospitalisatiedag bedoeld, terwijl een variabele uitkering wijst op een uitkering in functie van de werkelijke hospitalisatiekosten. Een verplichte aansluiting houdt in dat de aansluiting van het lid bij de hospitalisatiedienst een geheel vormde met de aansluiting voor alle (of een pakket van) diensten van de aanvullende verzekering, terwijl in geval van facultatieve aansluiting het lid optioneel koos voor de aansluiting bij de hospitalisatiedienst bovenop de aanvullende verzekering.
Wat het aantal leden betreft, merk ik op dat het in voornoemde periode vaak voorkwam dat eenzelfde lid bij twee hospitalisatiediensten was aangesloten. Meestal ging het om tegelijk een aansluiting bij een dienst met verplichte aansluiting die in een forfaitaire uitkering voorzag en een aansluiting bij een facultatieve dienst die (een deel van) de werkelijke kosten terugbetaalde. Om die reden kunnen de ledentallen niet zomaar worden samengeteld om het totaal aantal verzekerden te kennen.
Ik herinner u eraan dat door de inwerkingtreding van de wet van 26 april 2010 houdende diverse bepalingen inzake de organisatie van de aanvullende ziekteverzekering (I) vanaf 1 januari 2012 de hospitalisatiediensten waarvoor de aansluiting facultatief is, worden ingericht door verzekeringsmaatschappijen van onderlinge bijstand die onderworpen zijn aan de wet van 9 juli 1975 betreffende de controle der verzekeringsondernemingen, de wet van 27 maart 1995 betreffende de verzekerings- en herverzekeringsbemiddeling en de distributie van verzekeringen en de wet van 25 juni 1992 op de landverzekeringsovereenkomst.
In antwoord op de subvraag a) dient vooreerst opgemerkt dat de territoriale actieradius van de mutualistische entiteiten die een hospitalisatiedienst aanbieden zich in veel gevallen niet tot één bepaald gewest beperkt. Aangezien de Controledienst voor de ziekenfondsen maar enkel over globale ledentallen per mutualistische entiteit beschikt, zijn bijgevolg geen cijfers per gewest beschikbaar. Volledigheidshalve wordt in de bijlage 2 een overzicht gegeven van alle mutualistische entiteiten die in 2011 één of meerdere hospitalisatiediensten inrichtten, telkens met aanduiding van de vestigingsplaats van de maatschappelijke zetel.
Wat de subvraag b) aangaat, dient gemeld dat bovenvermelde gegevens uiteraard enkel de mutualistische sector betreffen.
Voor de subvragen c) en d) beschikt de Controledienst voor de ziekenfondsen niet over de gevraagde gegevens.
Hetzelfde geldt voor de vragen 2 en 3.
Bijlage 1
Ledentallen van de diensten hospitalisatie
Verklaring classificatiecodes :
200 : Hospitalisatie : Forfaitaire uitkering - facultatieve aansluiting
201 : Hospitalisatie : Variabele uitkering - facultatieve aansluiting
210 : Hospitalisatie : Forfaitaire uitkering - verplichte aansluiting
211 : Hospitalisatie : Variabele uitkering - verplichte aansluiting
|
Ledentallen per 31.12.2008 |
|||||||||||
Aard van de entiteiten |
200 |
201 |
210 |
211 |
||||||||
Gerechtig-den |
Personen ten laste |
Rechtheb-benden |
Gerechtig-den |
Personen ten laste |
Rechtheb-benden |
Gerechtig-den |
Personen ten laste |
Rechtheb-benden |
Gerechtig-den |
Personen ten laste |
Rechthebbenden |
|
|
(a) |
(b) |
(a + b) |
(a) |
(b) |
(a + b) |
(a) |
(b) |
(a + b) |
(a) |
(b) |
(a + b) |
Landsbonden |
78 294 |
21 026 |
99 320 |
96 122 |
43 001 |
139 123 |
|
|
|
|
|
|
Maatschappijen van onderlinge bijstand die samenwerken met ziekenfondsen |
275 564 |
3 504 |
279 068 |
1 553 504 |
347 236 |
1 900 740 |
|
|
|
598 719 |
497 563 |
1 096 282 |
Ziekenfondsen |
287 506 |
78 263 |
365 769 |
139 352 |
77 800 |
217 152 |
2 461 236 |
1 579 084 |
4 040 320 |
940 700 |
506 050 |
1 446 750 |
Onafhankelijke maatschappijen van onderlinge bijstand |
|
|
|
4 840 |
4 671 |
9 511 |
|
|
|
3 887 |
4 701 |
8 588 |
|
Ledentallen per 31.12.2009 |
|||||||||||
Aard van de entiteiten |
200 |
201 |
210 |
211 |
||||||||
Gerechtig-den |
Personen ten laste |
Rechtheb-benden |
Gerechtig-den |
Personen ten laste |
Rechtheb-benden |
Gerechtig-den |
Personen ten laste |
Rechtheb-benden |
Gerechtig-den |
Personen ten laste |
Rechthebbenden |
|
|
(a) |
(b) |
(a + b) |
(a) |
(b) |
(a + b) |
(a) |
(b) |
(a + b) |
(a) |
(b) |
(a + b) |
Landsbonden |
73 927 |
19 502 |
93 429 |
105 958 |
47 494 |
153 452 |
|
|
|
|
|
|
Maatschappijen van onderlinge bijstand die samenwerken met ziekenfondsen |
177 992 |
3 184 |
181 176 |
1 775 640 |
368 716 |
2 144 356 |
|
|
|
608 134 |
504 265 |
1 112 399 |
Ziekenfondsen |
258 634 |
50 974 |
309 608 |
146 803 |
80 978 |
227 781 |
2 265 322 |
1 424 541 |
3 689 863 |
946 273 |
501 641 |
1 447 914 |
Onafhankelijke maatschappijen van onderlinge bijstand |
|
|
|
2 742 |
6 381 |
9 123 |
|
|
|
3 970 |
4 764 |
8 734 |
|
Ledentallen per 31.12.2010 |
|||||||||||
Aard van de entiteiten |
200 |
201 |
210 |
211 |
||||||||
Gerechtig-den |
Personen ten laste |
Rechtheb-benden |
Gerechtig-den |
Personen ten laste |
Rechtheb-benden |
Gerechtig-den |
Personen ten laste |
Rechtheb-benden |
Gerechtig-den |
Personen ten laste |
Rechthebbenden |
|
|
(a) |
(b) |
(a + b) |
(a) |
(b) |
(a + b) |
(a) |
(b) |
(a + b) |
(a) |
(b) |
(a + b) |
Landsbonden |
70 507 |
18 160 |
88 667 |
114 553 |
51 204 |
165 757 |
|
|
|
|
|
|
Maatschappijen van onderlinge bijstand die samenwerken met ziekenfondsen |
371 270 |
2 861 |
374 131 |
1 889 189 |
385 378 |
2 274 567 |
|
|
|
608 344 |
504 966 |
1 113 310 |
Ziekenfondsen |
109 830 |
45 711 |
155 541 |
139 240 |
69 783 |
209 023 |
2 207 836 |
1 408 761 |
3 616 597 |
1 095 299 |
561 152 |
1 656 451 |
Onafhankelijke maatschappijen van onderlinge bijstand |
|
|
|
2 196 |
6 115 |
8 311 |
|
|
|
3 926 |
4 802 |
8 728 |
|
Ledentallen per 31.12.2011 |
|||||||||||
Aard van de entiteiten |
200 |
201 |
210 |
211 |
||||||||
Gerechtig-den |
Personen ten laste |
Rechtheb-benden |
Gerechtig-den |
Personen ten laste |
Rechtheb-benden |
Gerechtig-den |
Personen ten laste |
Rechtheb-benden |
Gerechtig-den |
Personen ten laste |
Rechthebbenden |
|
|
(a) |
(b) |
(a + b) |
(a) |
(b) |
(a + b) |
(a) |
(b) |
(a + b) |
(a) |
(b) |
(a + b) |
Landsbonden |
11 198 |
2 607 |
13 805 |
121 745 |
53 157 |
174 902 |
|
|
|
|
|
|
Maatschappijen van onderlinge bijstand die samenwerken met ziekenfondsen |
466 327 |
16 800 |
483 127 |
1 977 930 |
401 170 |
2 379 100 |
|
|
|
614 030 |
506 019 |
1 120 049 |
Ziekenfondsen |
54 410 |
20 938 |
75 348 |
136 372 |
62 218 |
198 590 |
2 230 888 |
1 416 983 |
3 647 871 |
1 134 202 |
582 559 |
1 716 761 |
Onafhankelijke maatschappijen van onderlinge bijstand |
|
|
|
2 509 |
6 552 |
9 061 |
|
|
|
3 922 |
4 795 |
8 717 |
Bijlage 2 : Overzicht van de entiteiten die in 2011 één of meerdere hospitalisatiediensten inrichtten
Verklaring classificatiecodes :
200 : Hospitalisatie : Forfaitaire uitkering - facultatieve aansluiting
201 : Hospitalisatie : Variabele uitkering - facultatieve aansluiting
210 : Hospitalisatie : Forfaitaire uitkering - verplichte aansluiting
211 : Hospitalisatie : Variabele uitkering - verplichte aansluiting
Entiteit |
Classificatiecode |
|||||
Nr. |
Naam |
Locatie |
200 |
201 |
210 |
211 |
101 |
Christelijke Mutualiteit van het Arr. Antwerpen |
ANTWERPEN |
|
|
|
x |
104 |
Christelijke Mutualiteit van het Arr. Mechelen |
MECHELEN |
|
|
|
x |
105 |
Christelijke Mutualiteit van het Arr. Turnhout |
TURNHOUT |
|
|
|
x |
108 |
Christelijk Ziekenfonds - Sint-Pietersbond |
KESSEL-LO |
|
|
|
x |
111 |
Christelijke Mutualiteit Zuid-West-Vlaanderen |
KORTRIJK |
|
|
x |
|
113 |
Christelijke Mutualiteit Roeselare-Tielt |
ROESELARE |
|
|
x |
|
131 |
Christelijke Mutualiteit Limburg |
HASSELT |
|
|
x |
|
180/01 (*) |
CM Vlaanderen |
BRUSSEL |
x |
x |
|
|
180/02 (*) |
Solimut |
BRUSSEL |
|
x |
|
x |
206 |
Vrij Verbond der Neutrale Mutualiteiten |
BRUSSEL |
|
|
x |
|
216 |
Mutualité neutre du Hainaut |
CHARLEROI |
x |
|
x |
|
226 |
Mutualité neutre de la santé |
LIEGE |
|
|
x |
|
228 |
Mutualia - Mutualité neutre |
VERVIERS |
|
|
x |
|
280/01 (*) |
Objectief Gezondheid Vlaanderen |
AALST |
x |
x |
|
|
280/02 (*) |
Neutra |
LIEGE |
|
x |
|
|
300 |
Nationaal Verbond van Socialistische Mutualiteiten |
BRUSSEL |
x |
x |
|
|
305 |
Mutualité socialiste du Brabant wallon |
TUBIZE |
|
|
x |
|
306 |
Federatie van Socialistische Mutualiteiten van Brabant |
BRUSSEL |
x |
x |
x |
|
314 |
Mutualité socialiste du Hainaut occidental |
ATH |
|
|
x |
|
315 |
Mutualité socialiste de Mons Borinage |
FRAMERIES |
|
|
x |
|
319 |
Mutualité Solidaris - mutualité socialiste et syndicale de la province de Liège |
LIEGE |
|
x |
|
|
322 |
De Voorzorg - Mutualiteitsverbond van Limburg |
HASSELT |
x |
x |
x |
|
323 |
Mutualité socialiste du Luxembourg |
SAINT-HUBERT |
|
x |
x |
|
380/03 (*) |
M.O.B. Solidariteit |
BRUSSEL |
x |
x |
|
|
403 |
Liberale Mutualiteit van Brabant |
BRUSSEL |
|
|
x |
|
409 |
Mutualité libérale Hainaut - Namur |
LA LOUVIERE |
|
|
|
x |
414 |
Mutualité libérale Liège |
LIEGE |
|
|
x |
|
418 |
Mutualité libérale du Luxembourg |
ARLON |
|
|
|
x |
480/01 (*) |
Hospitaal-Plus |
BRUSSEL |
|
x |
|
|
509 |
Euromut - Onafhankelijk Ziekenfonds |
BRUSSEL |
|
|
x |
|
515 |
Freie Krankenkasse |
BULLINGEN |
|
|
|
x |
516 |
Ziekenfonds Securex |
BRUSSEL |
x |
|
|
|
527 |
Partena - Mutualité libre |
BRUSSEL |
|
|
x |
|
700/03 (**) |
Unilever Belgium Voorzorgsfonds MOB |
BRUSSEL |
|
x |
|
|
700/09 (**) |
ExxonMobil Voorzorgsfonds |
MACHELEN |
|
|
|
x |
700/14 (**) |
Danzas - SBT Voorzorgsfonds |
GRIMBERGEN |
|
x |
|
|
700/16 (**) |
Medical services |
LIEGE |
|
x |
|
|
780/01 (*) |
Ziekenfonds voor Hospitalisatiekosten |
BRUSSEL |
x |
x |
|
|
|
|
Aantal diensten : |
9 |
15 |
17 |
9 |
(*) Betreft een maatschappij van onderlinge bijstand die samenwerkt met ziekenfondsen.
(**) Betreft een onafhankelijke maatschappij van onderlinge bijstand.