Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7280

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 22 november 2012

aan de minister van Justitie

De mail naar Open Vld-burgemeesters in verband met de vestiging van een gevangenis in ruil voor werkgelegenheid

strafgevangenis
schepping van werkgelegenheid
vertegenwoordiger van lokale of regionale autoriteit

Chronologie

22/11/2012Verzending vraag
19/12/2012Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2489

Vraag nr. 5-7280 d.d. 22 november 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een adviseur van de beleidscel van de minister verzond onlangs een mail naar zo'n tachtig burgemeesters, allemaal van de Open Vld, waarin wordt gepolst naar de mogelijkheid om in de betreffende gemeente een gevangenis te huisvesten. In ruil wordt extra werkgelegenheid van 300 tot 400 voltijds equivalenten vooropgesteld.

Geconfronteerd met dit bericht reageerde de minister met het predicaat onhandig, maar kaderde deze aanpak in een gewoon onderdeel van een moeizame zoektocht naar de huisvesting van gevangenissen.

Het nonchalante antwoord van de minister, bij monde van haar woordvoerster, verbaast. Als een minister formeel en officieel via haar beleidscel op grote schaal - een tachtigtal mails - communiceert met andere overheden, in casu gemeentebesturen, maar de communicatie beperkt tot de gemeenten die worden geleid door mensen van haar eigen politieke partij en daarbij een formeel, officieel beleidsaanbod formuleert met verbintenissen als minister, dan wordt de grens van het onhandige ruim overschreden en belandt men in het ontoelaatbare.

Beaamt de minister dat de aanpak van haar beleidscel, waarbij enkel Open Vld-burgemeesters met een formeel beleidsaanbod werden benaderd, de grenzen van het toelaatbare overschreed? Is de minister het ermee eens dat deze aanpak niet zozeer onhandig, maar vooral politiek incorrect was?

Antwoord ontvangen op 19 december 2012 :

Zoals geweten is het niet eenvoudig om in België een geschikte locatie voor een penitentiaire inrichting te vinden. Aan de locaties in het huidige masterplan zijn jarenlange planning en onderzoek voorafgegaan. 

En zelfs dan moeten we vaststellen dat sommige plannen niet even vlot vooruitgaan als oorspronkelijk gepland. Men denke bijvoorbeeld aan de procedureslag, waar de nieuwe gevangenis te Dendermonde in verzeild is geraakt. 

Een objectieve opmerking daarbij is dat deze calvarietocht in Wallonië toch nog net iets vlotter gaat dan in het overgereguleerde Vlaanderen.  

Tegelijkertijd zitten we met een penitentiaire populatie die aangroeit met bijna 300 gedetineerden per jaar, terwijl de overbevolking in de gevangenissen reeds 20 % bedraagt. Dit leidt tot onhoudbare toestanden op het terrein, zowel voor gedetineerden als voor de cipiers.

De meeste van onze gevangenissen dateren dan ook van de 19de eeuw, zijn niet aangepast aan de huidige normen, en lijden in sommige gevallen zwaar onder een gebrek aan onderhoud in de afgelopen decennia. 

Niemand kan ontkennen dat deze situatie onhoudbaar is. Tezamen met mijn collega bevoegd voor de regie der gebouwen, zet ik mij dan ook in om nieuwe penitentiaire inrichtingen te kunnen bouwen. 

Velen zien de komst van een gevangenis echter als een last: men vreest ontsnappingen, achteruitgang van de buurt, overlast en waardevermindering van zijn vastgoed. Niemand is tegen extra gevangenissen, maar gewoon liever niet in de eigen achtertuin. 

Daarom is de steun van het lokaal gemeentebestuur bij de bouw van een gevangenis belangrijk - deze moet immers vergunningen afgeven – en is het bijgevolg ook belangrijk de bevolking ervan te overtuigen dat een gevangenis ook voordelen biedt, vooral op het vlak van werkgelegenheid (zowel directe werkgelegenheid, als indirecte werkgelegenheid in de vorm van toeleveranciers). 

De oproep per email was inderdaad wat onhandig, maar werd de facto gevolgd door een algemene oproep in de nationale pers, waarbij duidelijk werd gesteld dat voorstellen van élke gemeente in overweging zouden genomen worden. 

Voor mij primeert welke locatie het meest geschikt is voor de bouw van een gevangenis. U mag niet vergeten dat de bouw van een penitentiaire inrichting een meerjarenplanning is, terwijl de ‘kleur’ van een gemeente om de zoveel jaren al eens durft te veranderen. Bij de uiteindelijke keuzes zal u dan ook kunnen vaststellen dat enkel de voordelen van de locatie de doorslag hebben gegeven.