Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7268

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 22 november 2012

aan de minister van Justitie

Gerechtsdeurwaarders - Wanpraktijken - Klachtenbehandeling - Arrondissementskamers - Meldpunt of ombudsdienst

gerechtsdeurwaarder
schuldenlast
beslag op bezittingen

Chronologie

22/11/2012Verzending vraag
24/7/2013Rappel
13/12/2013Herkwalificatie
18/12/2013Antwoord


Geherkwalificeerd als :

Vraag nr. 5-7268 d.d. 22 november 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Armoedeverenigingen en hulpverlenende organisaties, zoals de diensten schuldbemiddeling, stellen de jongste jaren steeds meer wanpraktijken bij gerechtsdeurwaarders vast. Het gaat hierbij zowel om incassopraktijken (doorgaans aanmaningsbrieven), als om wantoestanden bij beslaglegging op goederen.

Personen die klachten hebben in verband met praktijken van gerechtsdeurwaarders kunnen hiervoor terecht bij één van de 26 arrondissementskamers, een instantie die is samengesteld door de gerechtsdeurwaarders zelf. Bovendien beschikt de raad van de arrondissementskamers slechts over geringe instrumenten om bij inbreuken bestraffend op te treden.

Hierover de volgende vragen:

1) Hoeveel klachten hebben de arrondissementskamers in de periode 2006-2012 in totaal en jaarlijks ontvangen? Hoeveel is dit per arrondissement? Welk gevolg werd aan deze klachten doorgaans gegeven? Beschikt de minister over nog andere indicaties met betrekking tot wanpraktijken door deurwaarders?

2) Armoedeverenigingen en hulpverlenende organisaties, zoals de diensten schuldbemiddeling, zijn van mening dat deze arrondissementskamers hun werk helemaal niet naar behoren doen als klachtbemiddelaar. Zij vragen dan ook dat er een algemeen meldpunt of gespecialiseerde ombudsdienst komt.

Begrijpt de minister deze kritiek van de betrokken organisaties? Is zij bereid aan deze vraag tegemoet te komen en de klachtenprocedure te herbekijken/reguleren?

Antwoord ontvangen op 18 december 2013 :

1) Op basis van cijfers uit het jaarverslag 2012 van de Nationale Kamer van Gerechtsdeurwaarders blijkt dat er tussen 2006 en 2012 in totaal 1 738 klachten ontvangen werden. Voor 2006-2007 ging het om 357 klachten, voor 2007-2008 om 278 klachten, voor 2008-2009 om 304 klachten, voor 2009-2010 om 206 klachten, voor 2010-2011 om 334 klachten en voor 2011-2012 om 259 klachten. 1 250 dossiers werden zonder gevolg geklasseerd, terwijl in 488 dossiers een onderzoek ten gronde volgde. In 14 dossiers leidde dit effectief tot een tuchtsanctie. 

2) Het huidige klacht- en tuchtsysteem diende inderdaad aangepast te worden. De mogelijke straffen zijn te beperkt en de procedure zelf dient onttrokken te worden aan het niveau van de huidige kleine arrondissementskamers. In de hervorming van het statuut van de gerechtsdeurwaarders vormde de creatie van een performant en objectief tuchtsysteem dan ook een belangrijke pijler. In dit nieuwe statuut, dat zopas door de commissie justitie van de senaat werd goedgekeurd, wordt de klachtenprocedure volledig herschreven. Enerzijds wordt het arsenaal aan tuchtstraffen gevoelig uitgebreid en verzwaard. Anderzijds, wordt de procedure zelf sterk geobjectiveerd. Klachten zullen behandeld worden door een tuchtcommissie op het niveau van het Hof van beroep; tucht wordt dus onttrokken aan het niveau van de arrondissementskamers. Bovendien zal de tuchtcommissie voor de helft bestaan uit externen, wat een extra garantie is op een onpartijdige behandeling van de klachten. Het nieuwe klacht- en tuchtsysteem voor de gerechtsdeurwaarder gaat zo nog een stap verder dan wat voor andere juridische beroepen voorzien is.