Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7224

van Louis Ide (N-VA) d.d. 29 oktober 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Ambulancediensten - Motorbrandstoffen - Professionele diesel - Dienstencheques

ziekentransport
motorbrandstof
gasolie
accijns
bijkomend voordeel
geneeskundige noodhulp
eerste hulp

Chronologie

29/10/2012Verzending vraag
19/6/2013Herkwalificatie
6/9/2013Antwoord

Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-3732

Vraag nr. 5-7224 d.d. 29 oktober 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgens artikel 7 van de richtlijn 2003/96/EG van de Raad van 27 oktober 2003 tot herstructurering van de communautaire regeling voor de belasting van energieproducten en elektriciteit is het voordeel van het "systeem professionele diesel" voorbehouden aan voertuigen van de categorieën M2 en M3. Ambulances vallen onder de categorie M1, die voertuigen omvat met ten hoogste 8 plaatsen, en zijn bijgevolg uitgesloten van het systeem van professionele diesel.

Artikel 5 van bovenvermelde richtlijn staat de lidstaten echter toe een verlaagd accijnstarief toe te passen voor motorbrandstoffen gebruikt in welbepaalde gevallen. België heeft gebruik gemaakt van die bepaling voor het lokale openbaar personenvervoer, de taxi's en de voertuigen die gebruikt worden voor het vervoer van gehandicapte personen, maar nog niet voor ambulances. Voormalig minister van financiën Reynders maakte eerder gewag van het opstarten van een werkgroep om de opportuniteit van een verlaagd accijnstarief voor de sector van de ambulances te laten evalueren. Het is echter nooit zover gekomen.

1) Waarom werd er nog geen initiatief genomen om ambulances ook professionele diesel te laten gebruiken? Is er een reden om ambulances te weren? Is er een duidelijk verschil tussen taxi- en ziekenvervoer?

2) Wat is het standpunt van de minister in deze kwestie? Vindt hij dat professionele diesel ook moet kunnen worden gebruikt voor het ziekenvervoer? Zo ja, is hij van plan om dit te concretiseren?

3) Wat is de regeling voor privétaxibedrijven die instaan voor ziekenvervoer? Kunnen die wel gebruik maken van professionele diesel? Zo ja, is er dan geen sprake van discriminatie van de ambulancediensten die ook instaan voor niet-dringend ziekenvervoer, maar geen gebruik kunnen maken van professionele diesel?

4) Sommige ondernemingen zouden blijkbaar gebruik maken van dienstencheques. Mogen die cheques wettelijk gezien gebruikt worden voor taxi- en ziekenvervoer?

Antwoord ontvangen op 6 september 2013 :

Graag verwijs ik de geachte senator door naar mijn onlangs gegeven antwoord op zijn recentere schriftelijke vraag nummer 5-9541, dewelke betrekking heeft op dezelfde materie.