Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6817

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 26 juli 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Geregistreerde kassa - Invoering - Circulaire - Informatieverstrekking - Certificatieprocedure - Smartcard - Verplicht gebruik - Overgangsmaatregelen

bewustmaking van de burgers
rondschrijven
horecabedrijf
belastingfraude
zwartwerk
BTW

Chronologie

26/7/2012Verzending vraag
21/8/2013Antwoord

Vraag nr. 5-6817 d.d. 26 juli 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Vanaf 1 januari 2013 zullen inrichtingen waar regelmatig maaltijden worden verbruikt, verplicht zijn om te werken met de geregistreerde kassa.

De circulaire, die de detailkenmerken bepaalt waaraan het nieuw geregistreerd kassasysteem moet voldoen, werd begin juni door de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën gepubliceerd. Met de publicatie van deze circulaire kan de geregistreerde kassa binnenkort effectieve uitwerking hebben.

Ziehier mijn vragen:

1) Op de website van de FOD Financiën staat nuttige informatie aangaande de geregistreerde kassa. Er is ook een rubriek van vragen en antwoorden. Indien de vraag niet vermeld staat, kan contact worden opgenomen met de FOD. Hoeveel vragen werden er sinds de publicatie van de circulaire naar de FOD gestuurd? Welke vragen kwamen daarbij vaak terug? Over welke onderwerpen worden de meeste vragen gesteld?

2) Hoelang zal de certificatieprocedure voor producenten van de kassa's duren? Hoeveel tijd voorziet de FOD Financiën om te kijken of de kassa's voldoen aan de gestelde eisen?

3) De uitbater dient te beschikken over een "smartcard". Doordat de kassasystemen momenteel in ontwikkeling zijn, kan nog geen smartcard aangevraagd worden. Kunt u een indicatie geven wanneer er gestart zal worden met de uitreiking van de eerste smartcards? Hoeveel tijd voorziet de FOD tussen de aanvraag van de smartcard en de aflevering ervan?

4) Op de website van de FOD staat dat de geregistreerde kassa's vanaf 1 juli 2013 in gebruik worden genomen. Vanaf wanneer dienen uitbaters effectief te werken met de kassa? Is dit met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2013 of is dit pas vanaf juli 2013? Wordt er in overgangsmaatregelen voorzien?

5) Horeca Vlaanderen heeft reeds een aantal informatiesessies gehouden rond de invoering van de geregistreerde kassa, waarbij ook medewerkers van de FOD Financiën uitleg kwamen geven. Gaat de FOD eigen informatiecampagnes verzorgen? Of is het uitgangspunt om informatie te verschaffen via belangenorganisaties en daarbij medewerking te verschaffen? Welke informatiecampagnes plant de FOD nog?

Antwoord ontvangen op 21 augustus 2013 :

Bij de behandeling van de certificatieprocedure is gebleken dat men, in functie van de rechtszekerheid, deze certificatie bij wet diende in te voeren. Deze wet met betrekking tot de certificatie van een geregistreerd kassasysteem in de horecasector is ondertussen goedgekeurd door het Parlement. Ondertussen zijn er tevens binnen de sociale wetgeving begeleidende maatregelen uitgewerkt. De regering heeft beslist om ook de datum van invoering uit te stellen in functie van de begeleidende maatregelen en zal pas vanaf 1 januari 2014 de invoering van dit systeem op vrijwillige basis kunnen gebeuren. 

1.   De via de rubriek vragen en antwoorden van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën gestelde vragen met betrekking tot het nieuw geregistreerd kassasysteem betroffen voornamelijk vragen om verduidelijking van technische aspecten. 

2.   De certificatieprocedure die de producenten van kassasystemen en fiscal data modules moeten doorlopen zal maximum drie maanden in beslag nemen, tenzij bijkomende inlichtingen gevraagd worden. Meer informatie over de certificatieprocedure zal door de Federale ,Overheidsdienst (FOD) Financiën via een circulaire gegeven worden. 

3.   Gezien de beslissing van de regering om het systeem pas in te voeren vanaf 1 januari 2014, zal de effectieve verzending van smartcards ook pas vanaf dan plaats vinden. 

4.   Voor de invoering van de geregistreerde kassasystemen in de horecasector dient een gefaseerde implementatieperiode te worden voorzien. Hier dient immers rekening gehouden te worden met de technische beperkingen om de kassa’s te leveren en te installeren. De Administratie streeft ernaar deze implementatieperiode zo kort mogelijk te houden.      

5.   De Administratie zal alle nodige aanvullende informatie publiceren. In functie van de vooruitgang van het project zal ook de Frequently Asked Questions op de website van de FOD Financiën verder worden aangevuld. De Administratie blijft ook steeds bereid om informatie te verschaffen aan belangenorganisaties.