Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6638

van Marie Arena (PS) d.d. 3 juli 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Europese Zaken

Het onderzoek van het Rekenhof met betrekking tot het financieel beheer van de FOD Buitenlandse Zaken

audit
Rekenhof (België)
overheidscontract
openbaarheid van het bestuur
ministerie
overheidsopdrachten

Chronologie

3/7/2012Verzending vraag
31/7/2012Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2150

Vraag nr. 5-6638 d.d. 3 juli 2012 : (Vraag gesteld in het Frans)

Een onderzoek van het Rekenhof brengt gebreken aan het licht met betrekking tot het financieel beheer van de federale overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken. De regering en de burgers wensen meer dan een strak begrotingsbeleid en goed beheer.

Het Rekenhof heeft het over een gebrek aan strengheid en transparantie.

In de ambassades die door de inspecteurs werden bezocht werden onregelmatigheden vastgesteld op het vlak van de overheidsopdrachten (bijvoorbeeld de opdracht voor de renovatie van de Kanselarij te Londen)

Sinds 2006 is jaarlijks in de begroting een bepaling opgenomen die toelaat de Belgische regelgeving voor overheidsopdrachten voor werken toe te passen , rekening houdend met de plaatselijke omstandigheden in de ontvangststaat. Deze toepassing blijft echter voor problemen zorgen. Het Rekenhof is van oordeel dat deze uitzonderingsregeling het best zou worden gepreciseerd in een materiële wet. Hoewel de posthoofden en attachés voor ontwikkelingssamenwerking optreden als gedelegeerd ordonnateur bij de gunning en uitvoering van overheidsopdrachten, zijn er nog steeds geen ministeriële delegatiebesluiten die hiertoe de vereiste rechtsgrond leveren.

Opleidingen over deze vaak ingewikkelde materies zijn onontbeerlijk geworden.

Als voogdijminister vindt u het ongetwijfeld belangrijk uw administratie aan te sporen tot goed beheer en transparantie, zoals onze medeburgers verlangen.

Ik heb volgende vraag:

Welke maatregelen zijn genomen om de transparantie van de budgetten en hun bestemming te verbeteren en heb u nauwkeurig kunnen antwoorden op de verschillende opmerkingen van het Rekenhof?

Antwoord ontvangen op 31 juli 2012 :

Het departement erkent de complexiteit van het financiële beheer van haar diensten maar wenst eraan te herinneren dat in het rapport van het Rekenhof wordt verwezen naar de vele inspanningen die de laatste jaren zijn verricht, onder andere om de transparantie te verzekeren. Het gebruik van diverse systemen voor het uitvoeren van het budget is desalniettemin nefast voor de monitoring van het gebruik van de middelen.

Om de controle op het beheer van de posten te verbeteren, is een project van het type Business Intelligence gelanceerd. Dit project staat toe om, door het verzamelen van diverse gegevens, op budgettair en financieel vlak zowel een totaal overzicht als een overzicht per post te verkrijgen van. Dit laat ook toe om over te gaan tot een analyse van de manier waarop de menselijke en logistieke middelen worden ingedeeld.

De gegevens die automatisch uit de verschillende operationele systemen zijn geëxcerpeerd zullen worden behandeld en uiteindelijk worden verzameld in een centraal datawarehouse. Deze datawarehouse zal dienen als basis en als instrument voor de voorbereiding van de rapporten die nodig zijn voor de besturen van het netwerk door de beheerdiensten en het directie comité. Elke maand zal er een schema worden opgesteld voor iedere post en voor het geheel van het netwerk.

In een poging de financiële risico’s te verminderen zal het departement trachten meer betalingen te verrichten vanuit Brussel. Dit zal ervoor zorgen dat de omloop van de posten met betrekking tot de omvang van de fondsen minder belangrijk zal zijn.

Met betrekking tot de gebouwen in het buitenland en de publieke aanbestedingen, heeft het Departement een aantal instructies uiteengezet die een duidelijke visie bieden van de bevoegdheidsverdeling tussen de centrale administratie en de posten. Ontwerpen van delegatiebesluiten zijn voor advies onderworpen aan de Inspectie van Financiën.

Om zich van een beter beheer en behoud van de roerende goederen die ter beschikking zijn van onze posten in het buitenland te vergewissen, heeft het departement een nieuw programma ontwikkeld voor het beheer van de inventaris (Inventory management). Het beheer van ons artistieke patrimonium zal ook hierin worden geïntegreerd. Een interface met het systeem Fedcom is ook voorzien.