Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6632

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 29 juni 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Brommobielen - Rijbewijs - Technische controle - Rijtaks - Verval van het rijbewijs - Nummerplaat

rijbewijs
registratie van een voertuig
technische keuring
voertuigenbelasting
verkeersveiligheid

Chronologie

29/6/2012Verzending vraag
28/9/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6632 d.d. 29 juni 2012 : (Vraag gesteld in het Frans)

Brommobielen mogen bestuurd worden vanaf 16 jaar. Ze worden meestal gekocht door personen die - om uiteenlopende redenen - niet over een rijbewijs B beschikken.

In de praktijk hebben brommobielen veel voordelen: laag verbruik, beperkte aankoop- en onderhoudskosten, geen belasting op de inverkeerstelling, een beperkte verzekeringspremie en geen verplichte technische controle.

Voor het besturen van dergelijke autootjes is geen rijbewijs A (motor) of B (auto) vereist. Wie geboren is na 14 februari 1961 moet echter houder zijn van een rijbewijs A3 of “AM” voor een bromfiets. Voor dat rijbewijs moet men slagen in een theoretisch en praktisch examen aangepast aan het besturen van dat soort voertuig. Nochtans kunnen zelfs verkeersongevallen aan lage snelheid dodelijk zijn.

Op dit ogenblik zijn er geen officiële cijfers over dat soort voertuigen die in België in het verkeer zijn, omdat ze niet worden ingeschreven.

Volgens het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid zijn de ongevallencijfers voor heel België waarin een drie-of vierwielig motorvoertuig (vooral de brommobielen) is betrokken als volgt: in 2008: 0 doden, 5 zwaargewonden, 32 lichtgewonden; in 2009: 0 doden, 4 zwaargewonden; 34 lichtgewonden.

Onlangs is echter een jong meisje overleden dat was aangereden door een brommobiel. De bestuurster, 68 jaar oud, leerde rijden. Dat doet vragen rijzen bij het ontbreken van van de verplichting van een rijbewijs aangezien sommige personen geboren voor 1961 nooit gereden hebben voor die reglementering werd ingevoerd. Het toont aan hoe belangrijk een grondige kennis van de verkeersregels is.

Bovendien zien we dat die voertuigen een zeker alternatief worden voor het verval van het recht tot sturen. Die voertuigen kunnen dus bestuurd worden door potentieel gevaarlijke bestuurders.

Het zou ook interessant zijn die voertuigen verplicht aan een technische controle te onderwerpen, al was het maar om te controleren of de motor niet is opgedreven. Immers, jongeren van 16 jaar, verzot op die voertuigen, zijn wellicht geneigd de snelheid van hun vervoermiddel op te drijven.

Mijn vragen aan de minister:

1) Waarom zijn die voertuigen vrijgesteld van verkeersbelasting terwijl volgens de lijst voertuigen met een cilinderinhoud tussen de 0 en de 0,7 en een vermogen van 4 en minder een belasting van 73,79 euro moeten betalen?

2) Wat is de rechtvaardiging voor het ontbreken van de belasting op de inverkeerstelling terwijl die voertuigen de wegen op dezelfde manier gebruiken als de andere voertuigen?

3) Een bestuurder kan een ander voertuig beschadigen zonder dat hij het beseft. Zou het dan niet normaal zijn dat elk gemotoriseerd voertuig een nummerplaat heeft zodat de eigenaar ervan kan worden opgespoord?

4) Zou bestuurders met een levenslang rijverbod niet moeten worden verboden een brommobiel te besturen?

5) Zou het rijbewijs AM niet moeten worden opgelegd aan alle bestuurders, zelfs al zijn ze geboren voor 1961?

6) Zou de technische controle niet verplicht moeten worden om de bestuurders te verplichten hun voertuig te onderhouden, in het bijzonder om bij een tweedehands verkoop de consumenten te beschermen?

Antwoord ontvangen op 28 september 2012 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag:

1.en 2. Brommobielen behoren doorgaans tot de voertuigcategorie van de bromfietsen (max. 45 km/uur), waarvoor op dit ogenblik geen belasting op de inverkeersstelling en verkeersbelasting is verschuldigd. De bevoegdheid inzake deze belastingen behoort trouwens toe aan de Gewesten.

3. De inschrijving van bromfietsen en dus ook van brommobielen is gepland voor 2013. Op dat ogenblik zullen deze voertuigen ook een kentekenplaat moeten hebben.

4. Het verval van het recht tot sturen, uitgesproken door de rechter, heeft betrekking op alle motorvoertuigen, dus ook de brommobielen. De rechter kan evenwel het verval beperken tot bepaalde voertuigcategorieën, bijvoorbeeld van de categorie B. In dat geval mag de veroordeelde nog wel met een brommobiel rijden.

5. In 1977 werd het attest om een bromfiets te besturen ingevoerd. Degenen die voor 15 februari 1961 werden geboren, van dit attest werd vrijgesteld met toepassing van de regels van de verworven rechten. Dit werd bevestigd op 1 januari 1989 bij de invoering van het rijbewijs A3. Het lijkt mij bijgevolg niet opportuun om daarvan nu af te wijken.

6. Er bestaat op dit ogenblik geen technische controle voor brom- en motorfietsen.

Zoals de Europese reglementering het voorschrijft, zal een technische controle worden op punt gezet voor de motorfietsen als zij van eigenaar veranderen en in geval van een ongeval.