Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6566

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 22 juni 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Ambtenaren bij Financiën - Gelijktijdige aanwervingen - Gevolgen - Kostprijs

aanwerving
beroep in het douanewezen
belastingadministratie

Chronologie

22/6/2012Verzending vraag
11/10/2013Antwoord

Vraag nr. 5-6566 d.d. 22 juni 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De media berichtten dat Financiën dringend op zoek is naar achtereenvolgens 600 Nederlandstalige werknemers voor de algemene administratie, 385 douaniers voor de haven van Antwerpen en 270 fraudejagers. Dit geeft een totaal van 1255 indienstnemingen, gelijktijdig.

Hierover de volgende vragen:

1) Hoe verklaart de minister dat er op één moment, tegelijkertijd, zoveel ambtenaren voor financiën moeten worden aangeworven? Konden deze indienstnemingen niet eerder worden voorzien, zodat ze beter in de tijd hadden kunnen worden gespreid?

2) Vreest de minister niet dat het tegelijkertijd in dienst nemen van zoveel ambtenaren een negatief effect heeft op de kwaliteit? Een betere spreiding van de indienstnemingen maakt het immers mogelijk om na examen enkel de allerbesten te selecteren?

3) Hoe verlopen de indienstnemingen en wanneer zullen ze achter de rug zijn?

4) Welk effect heeft een dergelijke indienstneming op de kosten ervan? Kost een gegroepeerde indienstneming minder of meer dan een gespreide?

5) Hoeveel kost een gemiddelde indienstneming van een personeelslid bij Financiën en hoe is het kostenplaatje samengesteld?

Antwoord ontvangen op 11 oktober 2013 :

1. De Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën ging in uitvoering van het personeelsplan 2012 op zoek naar 200 Nederlandstalige medewerkers die een masterdiploma behaald hebben, 200 Nederlandstalige medewerkers in het bezit van een bachelordiploma en 200 Nederlandstalige medewerkers die titularis zijn van een diploma hoger secundair onderwijs. Het doel van deze selecties is om de vacante plaatsen, voorzien op het personeelsplan 2012, te kunnen invullen en reeds een reserve op te bouwen om volgend jaar te kunnen rekruteren. De laureaten van deze selectie kunnen tewerkgesteld worden in één van de zes Algemene administraties van de FOD Financiën of bij één van de stafdiensten. Deze medewerkers sneller rekruteren is niet mogelijk omdat deze wervingen niet kunnen plaatsvinden vooraleer het personeelsplan effectief wordt goedgekeurd.

Daarnaast werden, ingevolge een beslissing van de Ministerraad, reeds 3 Nederlandstalige en 3 Franstalige selecties georganiseerd in het kader van de strijd tegen de fiscale fraude: economist, jurist en bachelor. Een eerste groep laureaten trad op 13 juni 2012 in dienst bij de Algemene administratie van de fiscaliteit, de Algemene administratie van de strijd tegen de fraude, de Algemene administratie van de inning en invordering en de Algemene administratie van de douane en accijnzen. Rekening houdend dat aanwervingen in het kader van de strijd tegen de fraude heel specifiek zijn, werd er binnen de FOD Financiën voor geopteerd om enkel juridische en economische profielen tot deze selecties toe te laten. Daarnaast werd, eveneens in het kader van de strijd tegen de fraude, overgegaan tot de aanwerving van criminologen voor de Algemene administratie van de douane en accijnzen, attaché’s risicobeheer en analisten risicobeheer voor de Algemene administratie van de fiscaliteit, coördinatoren risicoanalyse voor de stafdiensten en dataminers voor de Algemene administratie van de strijd tegen de fraude, de Algemene administratie van de douane en accijnzen en de Algemene administratie van de fiscaliteit en de stafdiensten. In totaal worden op die manier, in het kader van de strijd tegen de fraude 159 Nederlandstalige en 86 Franstalige medewerkers aangeworven.

Tot slot is de FOD Financiën ook overgaan tot het aanwerven van 385 nieuwe Nederlandstalige en Franstalige medewerkers specifiek voor de Algemene administratie van de douane en accijnzen. Deze medewerkers worden geacht in shiften te werken. De plaatsen van tewerkstelling zullende zee- en luchthavens zijn.. Net zoals de selecties in het kader van de strijd tegen de fraude worden deze medewerkers aangeworven op basis van een apart budget, waardoor deze selecties niet eerder konden worden gestart.

2. Iedere selectie die door de FOD Financiën wordt georganiseerd, volgt een specifiek stramien. Na overleg met de P&O-vertegenwoordigers van de verschillende Algemene administraties, wordt een specifiek profiel opgemaakt (diploma’s, ervaring en dergelijke). Zoals eerder aangegeven werd in die optiek bijvoorbeeld beslist om onze selecties in het kader van de strijd tegen de fraude enkel open te stellen voor kandidaten die  een economische of juridische opleiding gevolgd hebben. Na het vastleggen van het profiel en de te volgen procedure, kan de selectie gepubliceerd worden.

Iedere stap in het selectieproces, zowel de PC-testen als de interviews, wordt bovendien door Selor, het Selectiebureau van de Overheid, van nabij opgevolgd. Wij menen met andere woorden te kunnen stellen dat alle aanwervingen binnen de FOD Financiën op een kwalitatieve manier gebeuren.  

3. Voor de wervingen in het kader van de strijd tegen de fraude werd een eerste groep nieuwe medewerkers aangeworven op 15 juni 2012. Intussen zijn alle wervingen afgerond.

Wat betreft de specifieke selecties voor de Algemene administratie van de Douane en Accijnzen dienen, vóór het lanceren van de selectie, eerst nog enkele cruciale reglementaire aanpassingen te gebeuren. Wij voorzien een eerste groep indiensttredingen voor het einde van 2013.

Tot slot zijn de aanwervingen uit de generieke selecties uitgerold. 

4. Door de aanwervingen gegroepeerd te laten plaatsvinden, slaagt de FOD Financiën erin om de kosten voor publiciteit te beperken. Het bundelen van de behoeften krijgt op regelmatige basis aandacht in de pers. Door de behoeften te groeperen, kan de FOD Financiën, in samenwerking met Selor, de kandidaten via verschillende rekruteringskanalen (metro, vacature, jobat, campusmagazine, sociale media, fedweb light en dergelijke) informeren over de personeelsbehoeften binnen onze organisatie. Daarnaast worden alle aanwervingen voor de FOD Financiën aangekondigd op www.jobfin.be, de jobwebsite van de FOD Financiën. Deze website kreeg in de periode dat de selecties in het kader van de strijd tegen de fiscale fraude online stonden, 17 374 unieke bezoekers gedurende de maand februari 2012 alleen. 

5. Voor het berekenen van de statutaire wervingskostprijzen wordt rekening gehouden met de wervingen gerealiseerd in het voorbije jaar. Hiervan wordt voor elk niveau een gemiddelde wedde berekend en gekoppeld aan de corresponderende weddeschaal. In tweede instantie wordt deze gemiddelde jaarwedde geïndexeerd en vermeerderd met het vakantiegeld  en de eindejaarspremie.

Dit leidt tot volgende gemiddelde kostprijzen : 

Niveau

Brutowedde

A

42 600 euro

B

32 200 euro

C

28 400 euro

D

25 400 euro