Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6560

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 22 juni 2012

aan de staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Selor - Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur - Toepassing - Weigeren van examenkopieën en van de juiste antwoorden

SELOR
aanstellingsexamen
openbaarheid van het bestuur

Chronologie

22/6/2012Verzending vraag
19/7/2012Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6559

Vraag nr. 5-6560 d.d. 22 juni 2012 : (Vraag gesteld in het Frans)

Sommige deelnemers aan examens georganiseerd door Selor wensen bijkomende informatie over hun resultaten, maar Selor weigert die informatie blijkbaar mee te delen en een kopie van de examens te bezorgen.

De wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur verleent elke burger nochtans een toegangsrecht tot administratieve documenten. De uitzonderingen zijn trouwens beperkend bepaald.

Selor rechtvaardigt haar weigering om een kopie te geven of de juiste antwoorden mee te delen en verwijst daarvoor naar een of andere uitzondering van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur, zoals de bescherming van een economisch en financieel belang, auteursrechten en de gelijkheid tussen de deelnemers.

Kunt u die kwestie toelichten? Zijn de argumenten die Selor hanteert gegrond? Worden de examens van Selor regelmatig aangepast?

Antwoord ontvangen op 19 juli 2012 :

Ik heb de eer het geachte lid mee te delen dat Selor nauwgezet de verplichtingen die voortvloeien uit de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur respecteert.

Deze wet biedt de kandidaat de kans de administratieve documenten die op hem betrekking hebben te raadplegen of er een kopie van te verkrijgen. Om de transparantie te bevorderen moedigt Selor inzage in zijn lokalen aan.

De kandidaat mag zich bij deze gelegenheid laten vergezellen door een vakbondsvertegenwoordiger of een advocaat of, wanneer het om een bevorderingsselectie gaat, door een vertegenwoordiger van zijn Human Resources (HR)-dienst.

Deze inzage duurt één uur, in de loop waarvan de betrokken selectieverantwoordelijke een expertiserol vervult: hij geeft de kandidaat uitleg over de selectiecriteria,de inhoud van de proeven en het functieprofiel. Na afloop van de inzage krijgt de kandidaat de mogelijkheid om zijn opmerkingen, zijn suggesties en zijn vragen op een aparte fiche over te schrijven: later krijgt hij een antwoord hierop.

Wat de eigenlijke aanvragen van kopieën of het meedelen van de juiste antwoorden betreft moet er een onderscheid gemaakt worden tussen de verschillende proeven die door Selor worden georganiseerd.

Wat de schriftelijke of computergestuurde tests met kennisgerichte vragen betreft, kan de kandidaat zijn test en de correcte antwoorden komen inkijken. Zo nodig kan hij een kopie van de juiste antwoorden bekomen. Indien de kennisgerichte vragen het eigendom zijn van de klant (de administratie waarvoor de selectie wordt georganiseerd), regelt Selor samen met die klant de inzage van de administratieve documenten.

Wat de schriftelijke of computergestuurde tests zonder kennisgerichte vragen betreft, gaat Selor uit van het principe dat er eigenlijk geen juiste of verkeerde antwoorden zijn. De kandidaat kan namelijk een volledig juist antwoord geven, maar hij kan ook een gedeeltelijk juist antwoord geven, waarvoor hij eveneens punten krijgt.

In deze situatie kan hij, in een eerste fase, twee feedbacks krijgen. De eerste geautomatiseerde feedback is competentiegericht: hij preciseert de gemeten competenties, legt het resultaat uit, competentie per competentie, en vermeldt de te ontwikkelen punten, ook hier competentie per competentie. De tweede, meer gedetailleerde, feedback geeft de verschillende scores per competentie en legt uit waarom de kandidaat deze scores heeft behaald: deze uitleg wordt per competentie en per indicator gegeven.

Als de kandidaat vindt dat hij niet volledig geïnformeerd werd na deze twee feedbacks, kan hij zijn test komen inkijken bij Selor: hij heeft toegang tot de vragen en de door hem gegeven antwoorden. Wegens het hiervoor vermelde principe heeft hij geen toegang tot de vragen en de juiste antwoorden, maar wel tot zijn verschillende cijfermatige resultaten, per indicator.

Wat de selecties betreft die toegang geven tot de managementfuncties wordt de evaluatiefiche van de mondelinge proef, waarvoor het verslag van de computergestuurde test wordt gebruikt, systematisch aan de kandidaat opgestuurd. Hij kan het assessmentverslag komen inkijken en er een kopie van meenemen.

Deze verschillende procedures, die recentelijk zowel de goedkeuring kregen van de federale ombudsman als van de Raad van State, stellen de kandidaat enerzijds in staat te begrijpen waarom hij het resultaat bekomen heeft en anderzijds er lessen uit te trekken met het oog op toekomstige selecties.

Met het oog daarop wil ik de aandacht van het geachte lid vestigen op de conclusies van de genoemde recente arresten van de Raad van State (RvS, nr. 219.389, 16 mei 2012, Halin; RvS, nr. 219.042, 25 april 2012, Ganseman; RvS, nr. 218.834, 5 april 2012, Gillet; RvS, nr. 218.820, 4 april 2012, Bolette): “…le requérant a obtenu de la seconde partie adverse, …, soit avant l’introduction du présent recours, des informations complémentaires relatives à ses prestations, ce qui lui a permis de comprendre la manière dont ses compétences ont été appréciées et de disposer d’éléments lui permettant de connaître les raisons de son échec…”.

Tot slot vraagt het geachte lid of "de Selor-examens regelmatig gewijzigd worden". In dit verband heeft een kandidaat het volgende argument aangevoerd voor de Raad van State: het feit dat Selor herhaaldelijk dezelfde tests gebruikt geeft een voordeel aan de kandidaten die deze tests reeds hebben afgelegd in het kader van vroegere selecties. Het administratief rechtscollege meende dat de betrokkene niet aantoonde dat er sprake was van discriminatie of ongelijkheid en dat reeds soortgelijke of vergelijkbare tests meegemaakt hebben deel uitmaakte van het administratieve leven (zaak-Gillet - overgangsselectie naar een betrekking A4 bij de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën - arrest van 5 april 2012).