De permanenties op zee van de Seaking helicopters
luchtmacht
helikopter
kuststrook
eerste hulp
21/6/2012 | Verzending vraag |
3/7/2012 | Antwoord |
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2155
Volgens Dirk Deboodt van de Algemene Centrale der Openbare Diensten (ACOD) kan momenteel slechts een van de vier beschikbare Seaking-helikopters worden ingezet voor reddingsoperaties op zee. Hij vond het zelf nodig om alle kustburgemeesters aan te schrijven om gehoor te vinden. Ook de commandant van de basis in Koksijde, luitenant-kolonel Peter Van Den Broucke, maakt zich ernstig zorgen en stelt dat de dienstverlening in gevaar komt. In een interview met Krant van West-Vlaanderen trekt hij aan de alarmbel.
Defensie wilde de situatie officieel bevestigen noch ontkennen omdat het niet de gewoonte is van Defensie te communiceren over de operationaliteit van de wapensystemen noch van het materieel.
Ik stelde de minister hierover een jaar geleden een vraag (nr 5-1891). Hij antwoordde toen dat de niet-beschikbaarheid van de Seakings zeer klein was en dat er tot op dat moment geen negatieve impact was op de interventies op zee. Hij stelde ook dat er tussen maart en april 2012 acht nieuwe NH90-helikopters zouden worden geleverd.
Ik veronderstel dat Defensie er geen probleem mee heeft om over zijn operationaliteit te communiceren met een senator. Klopt de bewering van Dirk Deboodt dat er maar één Seaking gedurende bepaalde tijd operationeel was? Over welke periode gaat het? Hoeveel uren was er helemaal geen permanentie vanuit België in 2011 en 2012? Hoeveel keer is een van onze buurlanden in die periode moeten optreden op Belgisch grondgebied omdat onze helikopters aan de grond stonden? Wat was daarvan de kostprijs?
Volgens de luitenant-kolonel Peter Van Den Broucke is de levering van de NH90-helikopters omwille van begrotingstechnische redenen nog maar eens uitgesteld. Klopt dat en wanneer zullen de helikopters uiteindelijk worden geleverd? Bevestigt de minister dat er maar twee NH-90 helikopters de vier Seakings te Koksijde zullen vervangen? Is twee helikopters niet erg krap om een aanhoudende permanentie in de toekomst te verzekeren? Klopt het dat de ministerraad nog geen beslissing heeft genomen over de aankoop van wisselstukken voor de NH-90 helikopters? Beseft de minister dat de levering van wisselstukken een jaar of langer kan duren en men die dus in voorraad moet hebben om een operationaliteit te verzekeren… zeker als men maar over twee helikopters beschikt? Beaamt de minister dat het nog twee à drie jaar zal duren vooraleer de nieuwe helikopters en hun bemanning - door de opleiding - volledig operationeel zullen zijn? Kan de minister mij tot dan een volledige en performante paraat- en werkzaamheid van het 40e Smaldeel verzekeren? Kortom, zijn de Seakings in staat om nog tot 2015 taken uit te voeren?
Geregeld duiken er geruchten op over de sluiting van de basis in Koksijde en over een privatisering van de 'search en rescue'. Kan de minister mij verzekeren dat sluiting volstrekt geen optie is en dat de reddingsoperatie absoluut een overheidstaak zal blijven?
Toen ik mijn vorige vraag stelde, was er nog geen bestemming gedefinieerd voor de Seaking na hun graduele uitfasering. Kan de minister nu al meer informatie geven? Wat zijn de mogelijkheden? Zijn de Seakings nog in voldoende goede staat om door te verkopen, eventueel als wisselstukken?
Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.
De Sea Kings zijn het hele jaar door inzetbaar. Vorig jaar voerden zij 165 vluchten uit, zowel in als buiten het toeristisch seizoen. De search and rescue gebeurt in samenspraak met andere landen: het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Frankrijk. Zo kunnen oproepen te allen tijde worden beantwoord.
In de week van 12 maart 2012 werd er gedurende één dag een beroep gedaan op de zogenaamde internationale centrale. Er kon toen een beroep worden gedaan op een Brits toestel om een eventuele scramble uit te voeren. Hier speelt de wederkerigheid: België stond vorig jaar 41 keer stand-by voor andere landen, en andere landen tien keer voor België. Dit is de normale gang van zaken.
De levering van de NH90 helikopters werd niet uitgesteld om begrotingstechnische redenen, maar het uitstel van levering is een gevolg van een vertraging in de productie. Van de maritieme versie van de NH90 worden er, tenzij verdere vertraging in de productieketen, twee dit jaar geleverd en twee volgend jaar. De eerste twee toestellen zullen initieel ingezet worden voor de contractuele vorming van de bemanningen en technici in Frankrijk, om dan begin 2013 naar België overgevlogen te worden. Van de transportversie wordt er één toestel dit jaar geleverd en drie toestellen volgend jaar.
De vier NH90 maritieme versie kunnen ingezet worden voor SAR opdrachten.
De logistieke steun voor de NH90 is vervat in het investeringsplan dat aan de regering werd voorgelegd. Een beperkt lot aan wisselstukken is bij de levering van de eerste maritieme versies voorzien om de initiële inzet voor opleiding en training te kunnen ondersteunen. Het investeringsplan heeft tot doel de ondersteunbaarheid verder te garanderen.
Om de SAR opdracht met de maritieme versie te kunnen uitvoeren moeten de bemanningen vanzelfsprekend gevormd en getraind worden. Volgens de huidige planning zullen vol-doende bemanningen opgeleid zijn om vanaf midden 2014 met de NH90 deel te nemen aan de SAR permanentie en deze vanaf eind 2014 volledig over te nemen. De overgang van de SAR opdracht van Sea King naar NH90 zal dus geleidelijk verlopen waarbij de uitvoering van de SAR opdracht op permanente basis verzekerd blijft. Voor de Sea King werden de nodige maatregelen genomen om een inzet tot eind 2014 te verzekeren. De resterende toestellen en wisselstukken zullen nadien voor verkoop aangeboden worden.
Search and rescue blijft een kerntaak van Defensie en onder andere in dit kader wordt de basis van Koksijde operationeel gehouden. De privatisering van de Search and Rescue is voor mij in ieder geval geen optie.