Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6201

van Fabienne Winckel (PS) d.d. 4 mei 2012

aan de staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Gecertificeerde opleidingen van het Opleidingsinstituut van de federale overheid (OFO) - Ingang van de premie voor competentieontwikkeling - Situatie bij afwezigheid van een ambtenaar - Gebrek aan informatie bij de afschaffing van de opleiding

SELOR
praktijkopleiding
ambtenaar
overheidsapparaat

Chronologie

4/5/2012Verzending vraag
6/6/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6201 d.d. 4 mei 2012 : (Vraag gesteld in het Frans)

De ambtenaar die slaagt voor een proef op het einde van een gecertificeerde opleiding, georganiseerd door het Opleidingsinstituut van de federale overheid (OFO) van de FOD Personeel en Organisatie, geniet een competentieontwikkelingspremie, die berekend wordt op basis van de administratieve situatie van de ambtenaar en zijn graad.

Deze premie wordt elk jaar in september uitbetaald en gaat in op de datum van inschrijving voor de gecertificeerde opleiding.

Soms worden gecertificeerde opleidingen van het OFO afgeschaft. In dat geval kan de ambtenaar zich altijd inschrijven voor een andere opleiding en wordt voor de toekenning van de premie de oorspronkelijke inschrijvingsdatum behouden. De inschrijvingsdatum is dus van essentieel belang voor de ingang van de premie waarop de ambtenaar recht heeft indien hij voor de opleiding slaagt.

De administratie moet al haar ambtenaren, ook degenen die tijdelijk afwezig zijn, dus op een correcte manier en tijdig op de hoogte brengen van het verstrijken van de inschrijvingsperiode van een gecertificeerde opleiding.

De afwezige ambtenaren zouden die informatie echter niet altijd krijgen.

Bestaat er een procedure die communicatieproblemen in geval van de afwezigheid van ambtenaren kan voorkomen? Hoe werden betwistingen in verband met het ontbreken van die informatie geregeld?

Antwoord ontvangen op 6 juni 2012 :

Als een gecertificeerde opleiding wordt geschrapt, brengt het OFO de personen die in de verschillende administraties verantwoordelijk zijn voor de inschrijvingen voor de gecertificeerde opleidingen (ook SPOC, single person of contact, genaamd) alsook de betrokken deelnemers per brief daarvan op de hoogte. Dit is een toepassing van punt 1.5 van de bepalingen met betrekking tot de organisatie van de gecertificeerde opleidingen van 24 april 2009, waarin het volgende is bepaald: “Bij een herziening van de catalogus, brengt het OFO de deelnemers op de hoogte van de geschrapte opleidingen en andere wijzigingen. Wanneer een opleiding uit de catalogus wordt geschrapt, wordt de deelnemer gevraagd om een andere opleiding te kiezen.”

De personen die zijn ingeschreven voor een gecertificeerde opleiding die is geschrapt, kunnen dus terecht bij hun SPOC om een nieuwe inschrijving te vragen; zij worden dus rechtstreeks verwittigd door het OFO. Bovendien is er geen inschrijvingstermijn voor de inschrijvingen voor de gecertificeerde opleidingen, en naar mijn weten werd aan het OFO nog nooit een eventueel geschil met betrekking tot dat soort problematiek voorgelegd. Ten slotte kunnen we bevestigen dat de inschrijvingsdatum voor een gecertificeerde opleiding voor een deelnemer blijft gelden als de opleiding in kwestie wordt geschrapt.