Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-609

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 16 december 2010

aan de staatssecretaris voor de Coördinatie van de fraudebestrijding, toegevoegd aan de eerste minister, en staatssecretaris, toegevoegd aan de minister van Justitie

Gebruik van buitenlandse kentekenplaten - Ontduiking van belasting - Onderzoek - Controles

EU-onderdaan
registratie van een voertuig
Luxemburg
belastingfraude

Chronologie

16/12/2010Verzending vraag
22/6/2011Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-608

Vraag nr. 5-609 d.d. 16 december 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De verkeerscode bepaalt dat elkeen die in het bevolkingsregister van ons land is ingeschreven en een voertuig bezit, dit voertuig moet inschrijven in België. Personen die ons land bezoeken, kunnen maximum zes maanden met hun buitenlandse nummerplaat rondrijden. De consequenties daarvan zijn duidelijk: een niet ingeschreven voertuig wordt hier niet belast en hoeft geen technische controle te ondergaan. Om nog maar te zwijgen van de verkeers- en parkeerboetes die de chauffeurs van zulke wagens hierdoor ontlopen.

Ondertussen ontstond het genoegzaam bekende fenomeen van de Luxemburgse bedrijfswagens. Die duiken sinds een tiental jaar massaal in ons land op, als een slimme en vooral voordelige wijze voor de Belgische eigenaars om belastingen en inspecties te ontlopen.

Samen met Touring merk ik tevens de opvallende toename van steeds meer en diverse buitenlandse kentekenplaten. Graag wil ik meestappen in het vermoeden dat het hier gaat over toeristen die de economie op significante wijze komen aanzwengelen. Ik vrees echter dat het hier gaat over inwoners van België die op deze manier belastingen en inspecties proberen te ontlopen.

De Westhoek kent het fenomeen van Fransen die zich in ons land vestigen, maar met de eigen nummerplaat blijven rondrijden. Een ander voorbeeld is de explosieve toename van het aantal Poolse nummerplaten op de Belgische wegen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1. Is de staatssecretaris op de hoogte van deze problematiek? Heeft hij een idee over de omvang ervan? Kan hij dit duiden? Over welke kentekenplaten (nationaliteit) gaat het hier? Kan hij mij een raming bezorgen van de belastinggelden die ons land hierdoor ontloopt?

2. Is er al onderzoek gedaan naar deze kwestie? Zo ja, wat waren de resultaten? Zo neen, zal hij dit alsnog onderzoeken en volgen?

3. Bestaat er een vorm van controle met betrekking tot deze problematiek? Op welke wijze en door wie worden die controles georganiseerd? Wat leverden deze controles tot nu toe op en wat zijn de mogelijke consequenties bij het oneigenlijke gebruik van buitenlandse kentekenplaten?

4. Wat heeft hij al ondernomen om deze praktijken aan te pakken? Plant hij hieromtrent nog nieuwe initiatieven?

5. Heeft hij een idee over het aantal Luxemburgse bedrijfswagens in ons land? In welke mate gaat het hier om postbusbedrijven? Heeft hij dit al onderzocht? Plant hij hieromtrent nog initiatieven?

Antwoord ontvangen op 22 juni 2011 :

De door het geachte lid aanhaalde problematiek leunt aan bij een project uit mijn eerste actieplan fraudebestrijding over de inschrijving in het wachtregister van buitenlanders die in België verblijven en het ermee gepaard gaand misbruik van tijdelijke nummerplaten, maar behoort in eerste instantie tot de bevoegdheid van mijn collega de staatssecretaris voor Mobiliteit, aan wie deze vraag eveneens werd gesteld, in eerste instantie als schriftelijke vraag en nadien omgezet in een mondelinge vraag.

Ik sluit mij dan ook aan bij zijn antwoord van 4 mei 2011 in de Commissie voor de Financiën en voor de Economische aangelegenheden, dat gepubliceerd werd in de Handelingen 5-65COM van dezelfde dag op blz. 11 en volgende.