Gebruik van mobiele telefoons - Verkeer - Automobilisten - Boetes - Campagnes
mobiele telefoon
verkeersveiligheid
overtreding van het verkeersreglement
geldboete
bewustmaking van de burgers
officiële statistiek
mobiele communicatie
30/3/2012 | Verzending vraag |
8/5/2012 | Antwoord |
Op 1 juli 2000 werd het gebruik van mobiele telefoons zonder handenvrije kit achter het stuur bij wet verboden . Het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer bepaalt in artikel 2, 3°, dat geen bestuurder "Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is" gebruik mag maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt. Een boete kost de overtreder honderd euro.
Niettemin blijven er veel chauffeurs zondigen. Volgens een onderzoek uit 2006 van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid belt ongeveer twee derde van de Belgen dagelijks met een mobiele telefoon terwijl hij of zij aan het rijden is. Een bevraging uit 2009 leert ons bovendien dat één op de vijf chauffeurs dagelijks een sms-bericht verzendt tijdens het rijden. Deze week nog bereikte mij de informatie dat de lokale politie van Halle vorig jaar maar liefst 1 073 boetes uitschreef voor automobilisten die achter het stuur belden.
Ik had graag van de geachte staatssecretaris geweten:
1) Hoeveel boetes werden er in de periode 2009-2011 uitgeschreven voor het handmatige gebruik van de GSM achter het stuur? Graag de cijfers per jaar. Kan u de cijfers onderverdelen tussen personen- en vrachtvervoer?
2) Staan er nog gerichte campagnes in de steiger om deze problematiek aan te pakken en/of onder de aandacht te brengen?
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag :
Volgens de cijfers van de politie werden er in 2009 120 491 overtredingen voor het gebruik van de GSM tijdens het rijden vastgesteld. In 2010 waren dat er 124 123 en in 2011 102 490. De opdeling per type weggebruiker vindt u in de hierbij gevoegde tabel.
|
2009 |
2010 |
2011 |
Personenauto |
72,45 |
3,79 |
60,61 |
Auto voor dubbel gebruik |
8,03 |
7,1 |
5,24 |
Voertuig meerdere doeleinden |
12,42 |
14,1 |
12,45 |
Minibus |
169 |
128 |
101 |
Autobus / Autocar |
597 |
601 |
504 |
Auto : andere |
360 |
385 |
295 |
Lichte vrachtauto |
20,39 |
21,52 |
18,03 |
Vrachtauto |
3,22 |
3,34 |
2,78 |
Trekker / Oplegger |
1,76 |
1,89 |
1,64 |
Rijwiel |
418 |
393 |
325 |
Motorijwiel |
45 |
40 |
48 |
Landbouw- / bosbouwtrekker |
232 |
253 |
222 |
Andere |
32 |
34 |
31 |
Onbekend |
361 |
542 |
213 |
TOTAAL |
120,49 |
124,12 |
102,49 |
2. Het Belgisch Instituut voor Verkeers Veiligheid (BIVV) organiseert elk jaar informatie- en sensibilisatieacties waarbij de risico’s en gevaren van het rijden en bellen onder de aandacht worden gebracht. In februari 2012 is deze thematiek aan bod gekomen tijdens de GO FOR ZERO affichage campagne langs de autowegen, naast het rijden onder invloed van alcohol, snelheid en gordeldracht.
Vóór de zomervakantie zal er gecommuniceerd worden naar de professionele bestuurders via een gerichte actie en in november zal het BIVV de gevaren van rijden en bellen bij de jonge bestuurders onder de aandacht brengen. De jongerencampagne zal gebruik maken van een interactieve spot die men naar vrienden en kennissen kan doorsturen. Wie de spot bekijkt, krijgt op datzelfde moment een telefoonoproep. Als de kijker de oproep beantwoordt, dan eindigt de spot abrupt met een ongeval. Neemt die persoon daarentegen zijn GSM niet op, dan verschijnen er felicitaties op het scherm. Deze spot maakte reeds voorwerp uit van een gerichte actie in 2011.