Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6030

van Huub Broers (N-VA) d.d. 30 maart 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Gebruik van mobiele telefoons - Verkeer - Automobilisten - Boetes - Campagnes

mobiele telefoon
verkeersveiligheid
overtreding van het verkeersreglement
geldboete
bewustmaking van de burgers
officiële statistiek
mobiele communicatie

Chronologie

30/3/2012Verzending vraag
8/5/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6030 d.d. 30 maart 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op 1 juli 2000 werd het gebruik van mobiele telefoons zonder handenvrije kit achter het stuur bij wet verboden . Het koninklijk besluit van 30 september 2005 tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer bepaalt in artikel 2, 3°, dat geen bestuurder "Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is" gebruik mag maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt. Een boete kost de overtreder honderd euro.

Niettemin blijven er veel chauffeurs zondigen. Volgens een onderzoek uit 2006 van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid belt ongeveer twee derde van de Belgen dagelijks met een mobiele telefoon terwijl hij of zij aan het rijden is. Een bevraging uit 2009 leert ons bovendien dat één op de vijf chauffeurs dagelijks een sms-bericht verzendt tijdens het rijden. Deze week nog bereikte mij de informatie dat de lokale politie van Halle vorig jaar maar liefst 1 073 boetes uitschreef voor automobilisten die achter het stuur belden.

Ik had graag van de geachte staatssecretaris geweten:

1) Hoeveel boetes werden er in de periode 2009-2011 uitgeschreven voor het handmatige gebruik van de GSM achter het stuur? Graag de cijfers per jaar. Kan u de cijfers onderverdelen tussen personen- en vrachtvervoer?

2) Staan er nog gerichte campagnes in de steiger om deze problematiek aan te pakken en/of onder de aandacht te brengen?

Antwoord ontvangen op 8 mei 2012 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag :

Volgens de cijfers van de politie werden er in 2009 120 491 overtredingen voor het gebruik van de GSM tijdens het rijden vastgesteld. In 2010 waren dat er 124 123 en in 2011 102 490. De opdeling per type weggebruiker vindt u in de hierbij gevoegde tabel.

 

2009

2010

2011

Personenauto

72,45

3,79

60,61

Auto voor dubbel gebruik

8,03

7,1

5,24

Voertuig meerdere doeleinden

12,42

14,1

12,45

Minibus

169

128

101

Autobus / Autocar

597

601

504

Auto : andere

360

385

295

Lichte vrachtauto

20,39

21,52

18,03

Vrachtauto

3,22

3,34

2,78

Trekker / Oplegger

1,76

1,89

1,64

Rijwiel

418

393

325

Motorijwiel

45

40

48

Landbouw- / bosbouwtrekker

232

253

222

Andere

32

34

31

Onbekend

361

542

213

TOTAAL

120,49

124,12

102,49

2. Het Belgisch Instituut voor Verkeers Veiligheid (BIVV) organiseert elk jaar informatie- en sensibilisatieacties waarbij de risico’s en gevaren van het rijden en bellen onder de aandacht worden gebracht. In februari 2012 is deze thematiek aan bod gekomen tijdens de GO FOR ZERO affichage campagne langs de autowegen, naast het rijden onder invloed van alcohol, snelheid en gordeldracht.

Vóór de zomervakantie zal er gecommuniceerd worden naar de professionele bestuurders via een gerichte actie en in november zal het BIVV de gevaren van rijden en bellen bij de jonge bestuurders onder de aandacht brengen. De jongerencampagne zal gebruik maken van een interactieve spot die men naar vrienden en kennissen kan doorsturen. Wie de spot bekijkt, krijgt op datzelfde moment een telefoonoproep. Als de kijker de oproep beantwoordt, dan eindigt de spot abrupt met een ongeval. Neemt die persoon daarentegen zijn GSM niet op, dan verschijnen er felicitaties op het scherm. Deze spot maakte reeds voorwerp uit van een gerichte actie in 2011.