Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6000

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 29 maart 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

Sensibiliseringscampagnes - Boodschappen van algemeen nut - Resultaten - Impact - Budget

bewustmaking van de burgers
voorkoming van ziekten

Chronologie

29/3/2012Verzending vraag
24/7/2013Rappel
6/12/2013Herkwalificatie
17/1/2014Antwoord

Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-4410

Vraag nr. 5-6000 d.d. 29 maart 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Hoewel preventie een gemeenschapsbevoegdheid is, voert de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid regelmatig sensibiliseringcampagnes. Hij doet dit meestal complementair aan het beleid van de gemeenschappen. Hij wil daarmee de bevolking informeren over de schadelijke en positieve effecten allerhande. Ik denk dan aan de campagnes rond het gebruik van slaapmiddelen en antibiotica of rond grieppreventie.

Een eenvoudige check in mijn leefomgeving toont aan dat deze campagnes niet echt beklijven of communicatief potten breken. Daarbij rijst de vraag welke doelgroepen beoogd worden en in welke mate ze ook worden bereikt?

Hierover de volgende vragen:

1) Welke preventie- en sensibiliseringscampagnes werden de afgelopen vijf jaar gelanceerd? Tegen welke kostprijs? Welke lopen nog of worden regelmatig herhaald?

2) Worden hiervoor reclame- en communicatiebureaus ingeschakeld of gebeurt dit in eigen beheer? Zo ja, over welke bureaus gaat het en hoeveel geld werd aan elk van deze bureaus uitgegeven de afgelopen vijf jaar?

3) Welke campagnes waren/zijn op het grote publiek gericht? Op welke wijze trachtte men het grote publiek te bereiken en welke middelen werden daarbij gebruikt? Vindt de geachte minister deze middelen effectief en efficiënt? Wordt soms ook reclametijd gekocht bij commerciële televisiestations? Wordt ook geregeld reclameruimte gekocht in populaire dagbladen en weekbladen? Vindt de geachte minister het eventueel een goed idee de commerciële spelers te verplichten een bepaald minimaal contigent van hun commerciële ruimte voor te behouden voor boodschappen van algemeen nut?

4) Wat is het jaarlijks budget van de FOD Volksgezondheid voor preventie- en sensibiliseringscampagnes?

Antwoord ontvangen op 17 januari 2014 :

De Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en Leefmilieu inderdaad regelmatig campagnes organiseert die gericht zijn op het informeren of het mobiliseren van zowel de brede bevolking, bepaalde doelgroepen binnen de bevolking, evenals de professionelen in de gezondheidszorg. Hoewel al deze campagnes doelstellingen hebben die kaderen binnen federale bevoegdheden- en beleidsdoelstellingen, is het logisch dat bepaalde van deze campagnes complementair zijn aan de communicatie over het gezondheidsbeleid van de Gemeenschappen.  

Ik wens u tevens te verzekeren dat voor elke individuele campagne gemeten wordt of het beoogde effect bereikt wordt bij de beoogde doelgroep. Dit kan door bijvoorbeeld cijfermatige evoluties te volgen zoals bij de campagne rond antibioticagebruik waar na 8 jaar campagnes, zich een daling van de verkoop in de apotheek van 33% liet optekenen. Maar het gebeurt ook met pre- en postmetingen waarin zowel voor als na de campagnes gepeild wordt naar de houding of kennis over een thema bij de bevolking. Dit was bijvoorbeeld het geval bij de campagnes over slaap- en kalmeermiddelen en medische beeldvorming. 

1+2) In bijlage vindt u  een overzicht van alle campagnes van de laatste vijf jaar met aangeven van:

3. De overgrote meerderheid van deze campagnes zijn gericht op het grote publiek of op welbepaalde doelgroepen binnen dat publiek en zijn gericht op informeren, het bijbrengen van nieuwe kennis en het veranderen van gedrag. Vaak hebben deze campagnes ook een onderdeel dat zich richt op de professionelen in de gezondheidszorg. Hier gaat het dan om het verstrekken van de nieuwste wetenschappelijke inzichten onder de vorm van guidelines voor het goed gebruik van bvb. geneesmiddelen of medische technieken. Vaak wordt aan de professionele gezondheidswerker ook een instrument gegeven om de dialoog met de patiënt te vergemakkelijken. Dit is een methode die door de huisartsen sterk geapprecieerd wordt. 

Voor een aantal van deze campagnes wordt zendtijd of advertentieruimte gekocht bij nationale radio- en televisiestations, kranten en magazines of affichageruimte op openbare plaatsen. Al deze aankopen, evenals de selectie van de reclameagentschappen, gebeuren via lastenboeken en openbare aanbestedingen conform de wet op de overheidsopdrachten en onder de begeleiding en het toezicht van de Directie Externe Communicatie van de Kanselarij van de Eerste Minister en de Inspectie van Financiën. De aankoop van mediaruimte gebeurt steeds op basis van een professioneel mediaplan waarin gericht de juiste kanalen en momenten worden bepaald om bepaalde doelgroepen te bereiken.

Alle aankopen van mediaruimte gebeuren via de de kadercontracten van de Directie Externe Communicatie van de Kanselarij van de Eerste Minister zodat gebruik gemaakt kan worden van de overheidskortingen die met de media onderhandeld zijn. Voor radio- en televisie wordt steeds gebruikt gemaakt van de “boodschappen van algemeen nut” zodat van dit preferentiële tarief genoten kan worden. Naast de openbare zenders, bieden ook de commerciële media aanzienlijke kortingen voor het verspreiden van boodschappen van algemeen nut. 

4. Het jaarlijks budget van de FOD Volksgezondheid voor het voeren van informatiecampagnes naar het grote publiek en de professionelen in de gezondheidszorg varieert van 400.000 euro voor jaren waarin bestaand campagnemateriaal hergebruikt wordt, tot 800.000 euro voor jaren waarin voor nieuwe thema’s nieuwe campagnes en materiaal ontwikkeld en verspreid moeten worden.

2008

BELDONOR

169.431,27

Agence Twogether

37.994,00

  • Publieksevenement en persconferentie

  • Affichage campagne openbaar vervoer

  • Nationale tekenwedstrijd scholieren

 

ORGAANDONATIE DIDACTISCHE KITS

18.109,94

Funcke & Co

9.663,06

  • Didactische kit met voor de leerkrachten middelbaar onderwijs

 

ANTIBIOTICAGIDS

67.377,34

  • Gids met richtlijnen voor alle voorschrijvers van antibiotica

 

ANTIBIOTICA

457.097,46

Agence Absoluut

69.938,00

  • Affichage in wachtkamers huisartsen en ziekenhuizen

  • Patiëntenbrochure voor huisartsen

  • Website bevolking antibioticagebruik

  • Productie en mediaruimte tv-spot


PATIENTENRECHTEN

48.470,84

  • Brochure patiëntenrechten

  • Affichage in wachtkamers huisartsen en ziekenhuizen

  • Gids over patiëntenrechten

 

2009

BELDONOR

179.139,75

Agence Mucho

39.723,29

  • Productie en programmatie van bioscoopspot “Bedankt”

  • Nationaal symposium voor het medisch personeel van de
    transplantatiecentra en GIFT-ziekenhuizen


ANTIBIOTICA

399.546,77

Agence Absoluut

2.253,63


1.819,01

  • Affichage in wachtkamers huisartsen en ziekenhuizen

  • Patiëntenbrochure voor huisartsen

  • Website bevolking antibioticagebruik

  • Productie en mediaruimte tv-spot



VERPLEEGKUNDIG BEROEP

193.502,35

Agence Lielens

27.424,65

  • Advertentie in nationale dagbladen op Dag Verpleegkunde

  • Ontwikkeling informatiepakket voor schoolverlaters

  • Organisatie van een netwerk van verpleegkundigen-ambassadeurs:
    bezoeken aan middelbare scholen

  • Campagnewebsite met info over beroep.


Slaap- en kalmeermiddelen

554.984,55

Agence Mosquito

68.997,52

  • Patiëntenbrochure voor huisartsen

  • Affichage in wachtkamers huisartsen

  • Campagnewebsite

  • Advertentie in populaire gezins- en televisiemagazines

  • Productie en mediaruimte tv-spot


BORSTVOEDING

297.515,93

WOW

67.468,85

  • Affichagecampage openbare plaatsen

  • Opleiding personeel ziekenhuizen en materniteiten

  • Brochure borstvoeding



NATIONAAL VOEDINGS- EN GEZONDHEIDSPLAN

246.281,01

  • Ontwikkeling en verspreiding van 5 voedingsgidsen per leeftijdscategorie



PATIENTENRECHTEN

  • Herdruk brochure patiëntenrechten

  • Affichage in wachtkamers huisartsen en ziekenhuizen

  • Herdruk gids over patiëntenrechten

  • Verspreiding brochure, affiches en gidsen

32.458,85

2010

BELDONOR

153.504,62


Mucho

2398,22


Twogether

34.848,00


  • Ontdekkingsparcour orgaandonatie door Brussel voor middelbare scholen (1 week)

  • Tv-spot (ingekorte versie bioscoopspot) op nationale zenders

  • Publieksevenement Dag Orgaandonatie



ANTIBIOTICA

392.992,49


Agence Absoluut

1.345,52


  • Affichage in wachtkamers huisartsen en ziekenhuizen

  • Patiëntenbrochure voor huisartsen

  • Website bevolking antibioticagebruik

  • Productie en mediaruimte tv-spot


ORGAANDONATIE DIDACTISCHE KITS

60.339,62


Centrum voor Informatieve Spelen

52.620,48


  • Didactische kit en gezelschapsspel over orgaandonatie voor alle middelbare scholen.




GIDS VGV (vertaling)

4.644,85


  • Gids voor professionelen gezondheidszorg rond genitale verminking van vrouwen.



PATIENTENRECHTEN

28.547,79


  • Herdruk brochure patiëntenrechten

  • Affichage in wachtkamers huisartsen en ziekenhuizen

  • Herdruk gids over patiëntenrechten

  • Verspreiding brochure, affiches en gidsen


2011


ANTIBIOTICA

382.169,55

Agence Absoluut

1.711,67

  • Affichage in wachtkamers huisartsen en ziekenhuizen

  • Patiëntenbrochure voor huisartsen

  • Website bevolking antibioticagebruik

  • Productie en mediaruimte tv-spot



BELDONOR

89.121,56

  • Affichagecamapagne in aanloop Dag Orgaandonatie

  • TV-spot “Bedankt” op nationale zenders

  • TV-spot “Bedankt” op nationale schermen Nationale Feestdag

  • Nationaal symposium voor het medisch personeel van de transplantatiecentra en GIFT-ziekenhuizen.



PATIENTENRECHTEN

1.720,83

  • Vernieuwing auteursrechten illustraties drukwerk.



Slaap- en kalmeermiddelen

319.563,11

Mosquito

2.121,13

  • Patiëntenbrochure voor huisartsen

  • Affichage in wachtkamers huisartsen

  • Campagnewebsite

  • Advertentie in populaire gezins- en televisiemagazines

  • Productie en mediaruimte tv-spot


2012


BELDONOR

39.217,29

Polygraph

6.625,00

  • Actie met Facebook orgaandonatie op timeline

  • Ontwikkeling en verspreiding van brochures, affiches en displays voor alle Belgische gemeenten voor infostands en registratie nieuwe donoren op verkiezingsdag.



PATIENTENRECHTEN

165.930,25

Agence Absoluut

66.729,69

  • Affichage wachtkamers huisartsen en ziekenhuizen

  • Patiëntenbrochure huisartsen en medisch personeel

  • Vernieuwde versie gids patiëntenrechten



Zuinig met straling / medische beeldvorming

186.178,27

Agence Mosquito

39.977,90

  • Campagnewebsite

  • Advertentie in nationale magazines

  • Gids voor de voorschrijvers medische beeldvorming over gericht gebruik

  • Online advertenties



Slaap- en kalmeermiddelen

259.960,39


2013


Zuinig met straling / medische beeldvorming

259.172,68

Van Piperzeel

48.829,74

  • Uitbreiding en aanpassing campagnewebsite

  • Productie en aankoop mediaruimte 15” radiospot

  • Update gids voor de voorschrijvers medische beeldvorming over gericht gebruik

  • Online advertenties



PATIENTENRECHTEN

1.485,79

  • Herdruk campagnemateriaal



INTRAFAMILIAAL GEWELD

22.860,34

Polygraph

7.950,00

  • Redactie, productie en verspreiding brochure voor medisch personeel en bevolking



BELDONOR

162.301,60

Wow Communication

98.116,48