De bonussen bij Dexia Holding
holding
bank
loonpremie
economische ethiek
kredietinstelling
19/3/2012 | Verzending vraag |
29/3/2012 | Antwoord |
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-1761
Bij Dexia Holding werden voor 2011 twee cao's afgesloten geldend voor de ongeveer 350 personeelsleden. Deze cao's houden een regeling in om de werknemers, afhankelijk van hun tewerkstellingsniveau, een functievergoeding toe te kennen. Deze functievergoeding bedraagt tussen de 2.500 en 5.000 euro voor de bedienden en lagere kaders en loopt op tot 25.000 ā 45.000 euro voor de topkaders, ongeveer 50 mensen. De totale kost van deze functievergoedingen loopt waarschijnlijk in de miljoenen. Met deze maatregelen blijft de Dexia Holding binnen de wet.
Ik hoef de minister niet omstandig te informeren over de heikele toestand waarin de restbank zich bevindt. Het verlies van zo'n 10 miljard zegt voldoende.
De reactie van de restbank op de quasi algemene verontwaardiging zorgde voor olie op het vuur. Ze getuigde van een totaal gebrek aan empathie, vergoelijkte de toegekende extra vergoedingen met het argument dat het personeel toch geen schuld trof voor de teloorgang van Dexia en dat het de personeelsleden zijn die momenteel door keihard werk de bank recht houden. Met deze argumentatie stelt het personeel, met inbegrip van de topkaders, dat zij in de uitoefening van hun job geen impact hebben op het functioneren van de bank. Als dat zo zou zijn, dan klinkt minstens de titel topkader erg hol en feitelijk overbodig. Ik weiger dan ook dit argument te aanvaarden, want het houdt in dat medewerkers van een bank niet meer dan domme krachten zouden zijn. Daarmee beledigt men niet alleen de werknemers van restbank Dexia maar bij uitbreiding iedereen die in deze sector aan de slag is. Daarnaast betekent de toekenning van miljoenen euro als extra loon voor de werknemers een snoeiharde tackle voor alle landgenoten die uit eigen portemonnee bijdragen aan de redding van deze bank en de tewerkstelling van de personeelsleden op een moment dat ze langs alle kanten horen dat de broeksriem stevig wordt aangehaald.
De minister gaf eerder aan om streng over deze gang van zaken te zullen oordelen. Hoe zal de minister dit strenge oordeel concreet vorm en inhoud geven? Over welke middelen en instrumenten beschikt de minister om hier in te grijpen? Is de minister van plan en heeft hij daartoe de macht om de toegekende functietoeslagen terug te schroeven of af te schaffen? Hoe komt het dat de minister niet vroeger, preventief, ingreep om deze gang van zaken in de kiem te smoren? Beschikt de minister over informanten of commissarissen die het beheer van de restbank nauwlettend opvolgen? Zo ja, hoe komt het dat deze de minister niet tijdig informeerden? Zo niet, hoe kan het dat een probleembank waarin zoveel gemeenschapssteun werd geīnvesteerd, niet sterker wordt gecontroleerd? Hoe zal de minister in de toekomst dergelijke ontsporingen voorkomen?
Ik verwijs het geachte lid naar mijn antwoord gegeven aan de heer Dirk Van der Maelen tijdens de plenaire zitting van de Kamer op 12 januari 2012.