De waarschuwing aan Amerikaanse toeristen voor de hoge onveiligheid van Brusselse metro- en spoorwegstations
Hoofdstedelijk Gewest Brussels
openbare veiligheid
criminaliteit
spoorwegstation
metro
15/3/2012 | Verzending vraag |
8/8/2012 | Antwoord |
Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-1708
Amerikaanse toeristen die naar Europa reizen, worden door hun ministerie van Buitenlandse Zaken gewaarschuwd voor de hoge en manifeste onveiligheid in de Brusselse metro- en spoorwegstations. Het wordt deze toeristen ingelepeld dat diefstallen van handtassen, moderne elektronica zoals laptops, mp3-spelers, Ipads enz. frequent voorkomen. Het US State Departement wijst vooral op het Zuidstation, met z'n internationale verbindingen, waar gespecialiseerde criminelen het gemunt hebben op de bagage. Maar ook de aanwezigheid van bendes die doorheen de stations patrouilleren en niet aarzelen om geweld te gebruiken, staat hoog op de waarschuwingslijst. Voor het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken lijkt Brussel steeds meer te evolueren naar een toestand van onveiligheid die eerder wordt gekoppeld aan Bogota of Johannesburg of Dakar dan de hoofdstad van het geciviliseerde West-Europa.
In vele eerdere vragen drong ik aan om prioriteit te geven aan de veiligheid in de Brusselse stations. Ik geef daarbij graag toe dat de Amerikaanse toeristen niet mijn prioritaire bekommernis waren, wel de vele landgenoten die dagelijks Brussel doorkruisen. Ik reken mezelf ook niet bij de doemdenkers en de eeuwige pessimisten met een permanente klaagzang over de verloedering van onze maatschappij. Maar de veelheid aan signalen over de stijgende onveiligheid in en op het Brusselse openbaar vervoer eist een hoge politieke aandacht.
Hoe interpreteert en apprecieert de minister de niet mis te verstane waarschuwingen van het US State Department aan Amerikaanse toeristen voor de acute en aperte onveiligheid in de Brusselse metro- en spoorwegstations? Geeft de minister toe dat zich hier een onrustbarend fenomeen ontwikkelt, waarbij een al bestaande onveiligheid zich steeds sterker bewijst? Beaamt de minister dat de Brusselse metro- en spoorwegstations op een ruim onvoldoende wijze worden gecontroleerd door de verschillende betrokken politiediensten? Deelt de minister de analyse van o.a. het US State Department dat de huidige onveiligheid een dusdanig niveau bereikt, dat het gebruik van het publiek vervoer valt af te raden? Hoe verklaart de minister deze slechte maar onmiskenbare evolutie? Hoe komt het dat, ondanks de vele signalen hieromtrent, de diverse politiediensten zo sterk in gebreke blijven? Welke verantwoordelijkheid en zelfs aansprakelijkheid wil de minister op zich nemen? Waar vindt de minister de redenen om deze teloorgang te verklaren?
Hoe zal de minister op korte termijn deze prioritaire veiligheidsopdracht naar behoren kunnen invullen? Wanneer zal de minister de bevolking kunnen waarborgen dat de Brusselse metro- en spoorwegstations terug veilig zijn?
In de Brusselse spoorwegstations worden sinds 2008 jaarlijks ongeveer 1 200 criminele feiten vastgesteld. Ter vergelijking : in de Antwerpse stations zijn er dat gemiddeld 1 100, in Gent 650.
De misdrijven die de federale spoorwegpolitie het meest frequent vaststelt in de metro en op het Brusselse spoorwegnet betreffen diefstal (69 %). Daarnaast worden er voornamelijk feiten van geweld (5 %), drugs (3 %) en verboden wapendracht (1 %) geregistreerd.
In de Brusselse metrostations en in de metrostellen werden in 2007 3 336 criminele feiten geregistreerd. In 2008 en 2009 daalde het aantal feiten respectievelijk tot 3 087 en 2 796.
In 2010 was er opnieuw een stijging naar 3 155 geregistreerde feiten.
De cijfers van 2011 lopen gelijk met deze van 2010.
De politiediensten besteden permanent aandacht aan de criminaliteit op het openbaar vervoer.
De strijd tegen geweld in de publieke ruimte, in het bijzonder op het openbaar vervoer, werd overigens als prioriteit weerhouden in het nieuwe nationaal veiligheidsplan 2012 – 2015.
De Regering heeft, op mijn voorstel, beslist om vanaf eind juni 2012 30 bijkomende federale politiebeambten en in oktober 2012 70 bijkomende federale politiemensen in te zetten (dit wil zeggen 100 nieuwe personeelsleden vanaf november 2012) voor het versterken van de federale Spoorwegpolitie in Brussel.
In afwachting van deze versterking zetten de zes politiezones van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Spoorwegpolitie en het Interventiekorps sinds vrijdag 13 april elke dag gezamenlijk 70 bijkomende politiebeambten ter beschikking stellen voor toezicht op het openbaar vervoer te Brussel.
Tevens zullen vanaf juni 2012 50 bijkomende federale politiemensen aangeworven worden voor het Interventiekorps te Brussel, die zullen kunnen ingezet worden vanaf juni 2013.
Ten slotte zullen 250 bijkomende nieuwe politiemensen aangeworven worden voor de zes Brusselse politiezones, voor de veiligheid op het openbaar vervoer.