Dossiers arbeidsongeschiktheid en invaliditeit - Achterstand in de behandeling - Cijfers - Betaling verwijlintresten - Informatisering van het invaliditeitsdossier - Stand van zaken
arbeidsongeschiktheid
invaliditeitsverzekering
medische gegevens
ziekteverzekering
15/2/2012 | Verzending vraag |
21/2/2012 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-1102
Bij de behandeling van de dossiers arbeidsongeschiktheid en invaliditeit moeten bepaalde termijnen worden nageleefd.
Voor wat de medische beslissingen bij het begin van een arbeidsongeschiktheid betreft, moet de controlerende geneesheer zijn beslissing meedelen ten laatste op de vijfde dag die volgt op de ontvangst van de verklaring van arbeidsongeschiktheid krachtens de verordening van 16 april 1997 tot uitvoering van artikel 80, 5°, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994.
Wanneer de invaliditeit moet worden aangegeven, stelt de controlerende geneesheer van de verzekeringsinstelling tussen de zevende en de vijfde week die het begin van de invaliditeit voorafgaat een rapport op om de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit te informeren. Na inzage van dat rapport doet de Geneeskundige Raad voor Invaliditeit dan een uitspraak in de laatste vier weken van de primaire arbeidsongeschiktheid.
Jammer genoeg zou de huidige “papieren” procedure de naleving van de wettelijke termijnen onmogelijk maken. Daarom is het project D-did tot informatisering van het invaliditeitsdossier opgericht.
Het zou de bedoeling zijn de diensten te verbeteren door de invaliditeitsdossiers sneller te behandelen en een hoger percentage geneeskundige beslissingen binnen de wettelijke termijnen te realiseren.
Met dit project zou de administratieve afhandeling van de dossiers kunnen worden geoptimaliseerd en de werklast van de geneesheren kunnen worden gemeten.
1) Hoeveel beslissingen, in absolute cijfers en in percentages, zijn te laat genomen?
2) Is er verwijlinterest verschuldigd als gevolg van die vertragingen?
3) Hoever staat het met het project tot informatisering van het invaliditeitsdossier?
4) Wanneer zal het project in werking treden?
Deze vraag behoort niet tot mijn bevoegdheden, maar tot die van mijn collega, de heer Courard, Staatssecretaris voor Sociale zaken, gezinnen et personen met een Handicap.