Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5629

van Karl Vanlouwe (N-VA) d.d. 15 februari 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Brussel - Veiligheid - Buurtinformatienetwerk - Stand van zaken - Evaluatie

Hoofdstedelijk Gewest Brussels
gemeentepolitie
geografische spreiding
bewustmaking van de burgers
openbare veiligheid

Chronologie

15/2/2012Verzending vraag
20/3/2012Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5630

Vraag nr. 5-5629 d.d. 15 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Zoals de geachte minister weet is een buurtinformatienetwerk (B.I.N.) een samenwerkingsverband tussen burgers en lokale politie. Burgers melden aan de lokale politie informatie over bepaalde verdachte personen of handelingen die werden vastgesteld in de buurt waar de aangesloten burgers wonen. De politie evalueert die inlichtingen en brengt zo nodig de B.I.N.-leden hiervan op de hoogte.

Een buurtinformatienetwerk heeft als doel :

- bijdragen tot het verhogen van het algemeen veiligheidsgevoelen;

- bevorderen van de sociale controle;

- verspreiden van de preventiegedachte.

Om dit te bereiken wisselen de aangesloten B.I.N.-leden en de politie informatie uit volgens een procedure die op voorhand is afgesproken. Bovendien worden door de politie ook preventietips verspreid.

Mijn vragen aan de geachte minister zijn dan ook de volgende :

1) Kan zij het aantal buurtinformatienetwerken meedelen, zo mogelijk opgesplitst tussen het Vlaams Gewest, Waals Gewest en Brussels Hoofdstedelijk Gewest ?

2) Is het mogelijk om een overzicht te krijgen van alle gemeenten waar een buurtinformatienetwerk werd opgestart of thans actief is ?

3) Op welke manier wordt campagne gevoerd om de buurtinformatienetwerken beter bekend te krijgen bij bewoners ?

4) Wordt het systeem van B.I.N. positief geëvalueerd door binnenlandse zaken en door de lokale politiezones ?

Antwoord ontvangen op 20 maart 2012 :

1. In het Vlaams Gewest zijn er zo’n 468 BIN’s (Buurtinformatienetwerk) actief, in Wallonië 25 en in Brussel 1. Het totale aantal Belgische BIN’s bedraagt dus bijna 500 BIN’s op dit ogenblik.

2. Hierna vindt u de lijst met gemeenten waar een BIN actief is:

- Provincie Antwerpen:

Antwerpen, Baarle-Hertog, Balen, Beerse, Borsbeek, Brecht, Essen, Geel, Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Herselt, Hoogstraten, Kalmthout, Kapellen, Kasterlee, Laakdal, Lier, Lille, Malle, Mechelen, Meerhout, Merksplas, Mol, Mortsel, Olen, Ranst, Retie, Rijkevorsel, Schelle, Schilde, Turnhout, Vorselaar, Vosselaar, Westerlo, Wommelgem, Wuustwezel, Zandhoven, Zoersel.

- Provincie Limburg:

Lummen.

- Provincie Oost-Vlaanderen:

Aalst, Aalter, Assenede, Berlare, Beveren, Deinze, De Pinte, Destelbergen, Eeklo, Evergem, Gavere, Gent, Geraardsbergen, Haaltert, Herzele, Kaprijke, Kruishoutem, Laarne, Lede, Lierde, Lochristi, Lokeren, Lovendegem, Maarkedal, Maldegem, Melle, Merelbeke, Moerbeke-Waas, Nazareth, Nevele, Oudenaarde, Ronse, Sint-Lievens-Houtem, Sint-Martens-Latem, Temse, Waarschoot, Wetteren, Wortegem-Petegem, Zele, Zingem, Zomergem, Zottegem, Zulte, Zwalm.

- Provincie Vlaams-Brabant:

Bertem, Halle, Kortenberg, Leuven, Sint-Pieters-Leeuw, Vilvoorde.

- Provincie West-Vlaanderen:

Ardooie, Damme, Deerlijk, De Panne, Diksmuide, Gistel, Harelbeke, Heuvelland, Ichtegem, Ieper, Jabbeke, Knokke-Heist, Kortrijk, Koksijde, Kuurne, Langemark-Poelkapelle, Ledegem, Lendelede, Lotenhulle, Menen, Moorslede, Nieuwpoort, Oostduinkerke, Oostkamp, Oudenburg, Pittem, Poperinge, Staden, Tielt, Torhout, Vleteren, Waregem, Wervik, Wevelgem, Wingene.

3. Er zijn al diverse campagnes gevoerd om de BIN’s beter bekend te maken bij de burgers en de ondernemers. We nemen de BIN’s geregeld op in onze preventiecampagnes tegen inbraken en overvallen. Daarnaast promoten we de Buurtinformatienetwerken voor Zelfstandigen ook via de zelfstandigenorganisaties. De BIN’s ontstaan vaak via het “olievlekeffect”. Als er een BIN opgericht is in de naburige gemeente, is de kans groter dat er bij een inbrakenplaag gedacht wordt aan de oprichting van een BIN, dan wanneer er weinig of geen BIN’s in de nabije omgeving bestaan. Verder is het ook zo dat gemeenten die reeds een aantal BIN’s hebben, maar met een specifieke criminaliteitsvorm geconfronteerd worden (bv. een inbrakenplaag in de jachthaven of overvallen op hotels of apothekers) specifieke BIN’s kunnen oprichten in samenwerking met de betrokken doelgroep. Concreet geeft dit een BIN voor Jachthavens of een BIN-Z (BIN voor Zelfstandige Ondernemers) Hotels of een BIN-Z Apothekers als resultaat.

4. Op dit ogenblik is er nog geen algemene bevraging van de politiezones gebeurd over de perceptie van de BIN’s in hun regio. Het is wel zo dat politiezones dankzij de BIN’s adequater kunnen inspelen op fenomenen die een snelle reactie vragen zoals overvallen of inbraken. De BIN’s laten ook toe dat de burger of de ondernemer zijn deel van de verantwoordelijkheid voor de veiligheid op zich neemt en dat de drempel om verdachte gedragingen te melden iets lager wordt. Berichten in de media tonen ook aan dat naast bewoners bijvoorbeeld ook handelaars baat hebben bij BIN-initiatieven. Binnen een BIN voor zelfstandige ondernemers is de sociale controle zelfs extra sterk als de bewoner van het pand boven een handelszaak met betrokken worden in het BIN-Z, aangezien zowel de handelaar als de bewoner hier baat bij hebben.

Uit het wetenschappelijk onderzoek “Burgerparticipatie” dat in opdracht van mijn diensten werd uitgevoerd en waarbij een Vlaams en een Waals BIN bevraagd zijn, is gebleken dat de bevraagde politiemensen hun taken binnen de BIN-werking perfect in hun dagelijkse taken integreren. Zij worden ook nooit overspoeld door oproepen in verband met verdachte situaties of misdrijven. Verder is ook de verzending van een feedbackbericht of een preventief bericht op een eenvoudige manier te integreren in de dagtaak van de wijkagenten of de dispatchers volgens de resultaten van dit onderzoek.