Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5625

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 10 februari 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Brandstof - Onderzoek naar nieuwe producten - Cella Energy - Aardgasvoertuigen - Elektrische voertuigen

vermindering van gasemissie
zachte energie
elektrisch voertuig
minder vervuilend voertuig
waterstof
motorbrandstof
biobrandstof
Protocol van Kyoto

Chronologie

10/2/2012Verzending vraag
19/4/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5625 d.d. 10 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het Nationaal Hervormingsprogramma 2011 verbindt België er zich toe om tegen 2020 enkele concrete doelstellingen te halen op het vlak van energie en leefmilieu, namelijk de energie-efficiëntie met 18% verbeteren, de CO2 uitstoot met 15 % doen verminderen en de hernieuwbare energie met 13 % doen toenemen. Om deze doelstellingen te bereiken zullen er drastische maatregelen nodig zijn. Bovendien beschikt België niet over hetzelfde potentieel als sommige andere Europese landen op het vlak van hernieuwbare energie waardoor we beperkt worden in de mogelijkheden en innovatieve toekomstgerichte maatregelen zich opdringen voor België.

In uw beleidsnota staat volgende paragraaf: "De regering wil dat België zich bij de groep van de Europese pioniers aansluit bij de transitie naar nieuwe vormen van duurzame economische productie en consumptie. De staatssecretaris voor Leefmilieu zal elk beleid ondersteunen dat een drastische vermindering van het verbruik van natuurlijke hulpbronnen en energie (vooral van fossiele brandstoffen) beoogt. Hij zal hiervoor de twee belangrijke beleidshefbomen aanwenden waarover hij beschikt: het klimaatbeleid en de productnormen."

Daarnaast kan men in uw beleidsnota ook de volgende paragraaf lezen: "Voor het op de markt brengen van producten waarvoor nog geen Europese normen bestaan zullen ambitieuze normen gedefinieerd worden in nauw overleg met de betrokken sectoren en de wetenschappelijke wereld. Deze producten zullen aan een hoog kwaliteitsniveau beantwoorden op gebied van leefmilieu, volksgezondheid en sociale impact en tegelijkertijd voor allen beschikbaar blijven."

Op het niveau van de bedrijfswagens nam de federale regering reeds maatregelen om het wagenpark milieuvriendelijker te maken door een koppeling van het voordeel alle aard van de werknemer aan de CO2 uitstoot van de wagen. Ook op het niveau van de deelstaten werden reeds maatregelen genomen om het wagenpark milieuvriendelijker te maken.

Recent werd mij een Brits onderzoek met betrekking tot brandstof op basis van waterstof onder de aandacht gebracht. Cella Energy, een spin-off bedrijf, beweert erin geslaagd te zijn om een soort van goedkope vorm van liquide "superbrandstof" te ontwikkelen op basis van waterstof. Indien dergelijk onderzoek de verwachtingen waarmaakt, zou dit mogelijk een revolutionaire omkeer in de uitstoot van CO2 door ons vervoersmodi kunnen teweegbrengen.

Om voorgaande redenen had ik van de geachte staatssecretaris graag een antwoord verkregen op volgende vragen:

1) Bent u op de hoogte van het onderzoek door Cella Energy? Betreft het een geloofwaardig onderzoek met betrouwbare resultaten?

2) Heeft u nog weet van andere veelbelovende projecten op het vlak van milieuvriendelijke brandstof op basis van waterstof? Lopen er momenteel ook Belgische onderzoeksprojecten en zou België en haar universiteiten op dit vlak een actieve(re) rol kunnen spelen?

3) Volgt uw administratie de evolutie van dergelijke onderzoeken op en over welke mogelijkheden beschikt België om aan dergelijk internationaal onderzoek te participeren?

4) Welke noodzakelijke stappen op federaal en deelstatelijk niveau moeten genomen worden vooraleer een dergelijke brandstof in België gecommercialiseerd zou kunnen worden? Bent u bereid om hierover in overleg te treden met uw bevoegde collega's van de gewestregeringen? Kan België op dit vlak een voortrekkersrol spelen?

5) Welke andere maatregelen kan de federale regering nemen om de invoering van milieuvriendelijke brandstofvormen te bevorderen? Overweegt u ook maatregelen op het vlak van aardgasvoertuigen?

6) De geachte staatssecretaris spreekt in zijn beleidsnota ook over een masterplan met betrekking tot de elektrische voertuigen. Welke maatregelen moeten volgens hem zeker opgenomen worden in dit masterplan voor de elektrische voertuigen?

Antwoord ontvangen op 19 april 2012 :

Ik heb de eer om het volgende te antwoorden op de vragen van het geachte lid.

Een tijd terug ben ik op de hoogte gesteld van dit onderzoek door het desbetreffende bedrijf. Alle informatie en onderzoeksresultaten die we ontvangen omtrent duurzame mobiliteit en milieuvriendelijke brandstoffen wordt bestudeerd. Mijn diensten van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie werken ook nauw samen met de Vrije Universiteit Brussel en de Universiteit van Namen, die ook de internationale ontwikkelingen volgen.

Het is van groot belang om alle mogelijke alternatieven, zoals bijvoorbeeld elektrische mobiliteit, CNG, waterstof,… te onderzoeken en eventueel een introductie te stimuleren. Een nationale introductie wordt volgens mij best op federaal niveau gecoördineerd. Het nationaal Masterplan elektrische mobiliteit is een goed voorbeeld hiervan, waar een samenwerking met de regionale overheden werd opgestart.

a. Elektrische mobiliteit: mijn diensten hebben een nationaal masterplan uitgewerkt om elektrische mobiliteit te stimuleren. Dit werk wordt gestuurd door de FOD Economie, in samenwerking met andere betrokken federale overheidsdiensten, de regionale overheden en verschillende sectorfederaties. Deze samenwerking met alle betrokken stakeholders is van cruciaal belang om tot een coherent en gecoördineerd beleidsoverschrijdend nationaal plan te komen.

Verschillende belangrijke stakeholders zijn bereid gevonden een intentieverklaring en een “Roadmap 2030” – een politiek oriëntatiedocument met betrekking tot de scope van een nationaal plan, de mogelijke targets, de opportuniteiten voor België, de te overwinnen barrières en de mogelijke beleidsmaatregelen – te ondertekenen.

Het masterplan dient hierbij als handleiding waarin mogelijke maatregelen voor de ontwikkeling van elektromobiliteit in ons land worden beschreven op basis van 13 actiedomeinen:

• Actie 1: Gecoördineerd & geïntegreerd nationaal beleid

• Actie 2: Financiële (fiscale) maatregelen

• Actie 3: Easy mobility incentives

• Actie 4: Maatregelen met betrekking tot de laadinfrastructuur

• Actie 5: Energievoorziening verzekeren

• Actie 6: Maatregelen met betrekking tot batterij

• Actie 7: Ondersteuning R&D en demonstratieprojecten

• Actie 8: Opleiding & training

• Actie 9: Rol van de overheid als “launching customer

• Actie 10: Administratieve vereenvoudiging

• Actie 11: Communicatie & sensibilisering

• Actie 12: Business-modellen

• Actie 13: Stimuleren elektrische voertuigvloten

b. Er zijn ook verschillende reflecties aan de gang over CNG, die zich stilaan beginnen te concretiseren.

c. De discussie met betrekking tot waterstof als duurzame brandstof bevindt zich nog in een beginfase. Deze technologie is ook nog het minst gevorderd en van een grootschalige introductie is nog geen sprake. Echter wordt deze technologie nauwlettend in de gaten gehouden.

Gezien de enorme technologische vooruitgang ter zake, zullen er ongetwijfeld nog andere interessante alternatieven zich aanbieden de komende jaren, zoals bijvoorbeeld de “superbrandstof” waarnaar u verwijst. Daarom is het net interessant deze informatie in een vroeg stadium te ontvangen en te bestuderen.