Federale Politie - Dienst Luchtsteun (DAFA) - Werking
luchtvloot
helikopter
geografische spreiding
begroting
politie
officiële statistiek
10/2/2012 | Verzending vraag |
16/7/2012 | Antwoord |
De dienst luchtsteun (DAFA) biedt gespecialiseerde steun aan voor zowel federale als lokale politiediensten, zoals bijvoorbeeld het beheersen van onoverzichtelijke situaties (onrusten en massabijeenkomsten, verkeerschaos, rampen), zoeken naar verdwenen personen of voorwerpen, het lokaliseren, achtervolgen en laten onderscheppen van verdachte personen of voertuigen, het opsporen van inbreuken (sluikstorten, lozingen, illegale labo's, enz), bescherming van personen en goederen (overbrenging van vluchtgevaarlijke gevangenen), het in real-time doorstralen van videobeelden via vaste of mobiele ontvangststations naar commandoposten of crisiscentra.
Ten einde de werking van DAFA op dit vlak te kaderen in het opsporingsonderzoek en zijn actoren, had ik graag antwoord op volgende vragen :
1) Hoeveel keer wordt het DAFA gevat per jaar, en dit sinds 2005? Hoe zit de geografische spreiding (arrondissementeel/provinciaal?)
2) Kan dit uitgesplitst worden per soort tussenkomst?
3) In hoeveel gevallen was de tussenkomst succesvol?
4) Zijn er aan deze tussenkomsten kosten verbonden in het kader van een gerechtelijk onderzoek? Worden deze aangerekend als gerechtskost?
5) Kan u duiding geven over de samenstelling van deze dienst wat personeel betreft, hun opleiding en hun taalrol?
6) Wat is het budget van deze dienst onderverdeeld in personeelskosten, werkingskosten en investeringen? Graag een overzicht per jaar sinds 2005.
Vraag 1 :
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Opdrachten |
907 |
837 |
875 |
912 |
986 |
1 273 |
1 198 |
Vlieguren |
1 993 |
1 876 |
1 907 |
1 778 |
1 808 |
1 764 |
1 632 |
Opmerking: dit zijn enkel de uitgevoerde opdrachten. De luchtsteun wordt vaker gesolliciteerd, maar door omstandigheden kunnen niet alle aanvragen uitgevoerd worden. Dat kan zijn omwille van prioriteitstelling (teveel aanvragen), weersomstandigheden of technische beperkingen.
De geografische spreiding per arrondissement/provincie kunnen we niet geven. We kunnen wel de evolutie van de Top 10 van onze klanten geven (uren = aantal vlieguren) :
2005 |
Uren |
Supra lokaal Brussel |
342 |
Supra lokaal Charleroi |
189 |
Supra lokaal Luik |
160 |
Supra lokaal Antwerpen |
159 |
Spec. Eenh, (CGSU+POSA) |
89 |
Supra lokaal Turnhout |
69 |
WPR WVL |
48 |
WPR Henegouwen |
44 |
SPN |
41 |
WPR Brabant |
31 |
Totaal uren |
1 172 |
2006 |
Uren |
Supra lokaal Brussel |
290 |
Supra lokaal Charleroi |
190 |
Supra lokaal Antwerpen |
179 |
Supra lokaal Luik |
96 |
Cel Vermiste personen |
84 |
CGSU |
60 |
WPR Namen |
57 |
Supra lokaal Turnhout |
57 |
WPR WVL |
46 |
WPR Luxemburg |
37 |
Totaal uren |
1 096 |
2007 |
Uren |
Supra lokaal Brussel |
259 |
Supra lokaal Charleroi |
240 |
Supra lokaal Antwerpen |
218 |
Supra lokaal Luik |
127 |
CGSU |
77 |
WPR WVL |
56 |
DGS/SJP |
51 |
WPR Namen |
41 |
Châtelet |
36 |
Supra lokaal Turnhout |
33 |
Totaal uren |
1 138 |
2008 |
Uren |
Supra lokaal Brussel |
250 |
Supra lokaal Antwerpen |
178 |
Supra lokaal Charleroi |
146 |
Cel Vermiste personen |
90 |
Sup Lok. Luik |
62 |
DAR |
47 |
Châtelet 5331 |
38 |
CGSU/Interventie |
38 |
WPR Brabant |
28 |
PPS Namen |
26 |
Totaal uren |
903 |
2009 |
Uren |
Supra lokaal Brussel |
200 |
Supra lokaal Antwerpen |
196 |
Supra lokaal Charleroi |
162 |
Cel Vermiste personen |
116 |
Sup Lok. Luik |
96 |
PPS Namen |
49 |
WPR Brabant |
41 |
Châtelet 5331 |
33 |
Scheepvaartpolitie Gent |
27 |
La Louvière |
20 |
Totaal uren |
940 |
2010 |
Uren |
Supra lokaal Brussel |
230 |
Cel Vermiste personen |
144 |
Supra lokaal Antwerpen |
135 |
Supra lokaal Charleroi |
115 |
Supra lokaal Kust |
49 |
WPR Brabant |
42 |
Châtelet 5331 |
29 |
Supra lokaal Luik |
27 |
WPR WVL |
25 |
DGA/DAH Comdo |
23 |
Totaal uren |
815 |
2011 |
Uren |
Cel Vermiste personen |
200 |
Supra lokaal Brussel |
161 |
Supra lokaal Charleroi |
114 |
Supra lokaal Antwerpen |
114 |
Châtelet 5331 |
53 |
Supra Lokaal Brugge |
31 |
WPR Brabant |
28 |
Jalhay/Spa/Theux |
28 |
Supra lokaal Luik |
26 |
Supra lokaal Kust |
25 |
Totaal uren |
780 |
Vraag 2 :
De beschikbare gegevens per domein, sinds 2007. De cijfers zijn de vlieguren per domein.
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
Zware criminaliteit (FIPA, HU, achtervolging) |
647 |
478 |
409 |
374 |
348 |
Preventie |
400 |
351 |
410 |
398 |
392 |
Mensenhandel |
7 |
2 |
4 |
3 |
13 |
Milieu |
53 |
61 |
41 |
32 |
26 |
Drugs |
22 |
30 |
42 |
57 |
69 |
Terrorisme |
1 |
2 |
2 |
2 |
3 |
Interventie speciale eenheden |
|
|
|
7 |
6 |
Ontsnapte gevangenen |
7 |
15 |
19 |
2 |
10 |
Illegale arbeid |
3 |
13 |
8 |
2 |
2 |
Massa evenementen |
94 |
113 |
125 |
110 |
87 |
Betogingen |
40 |
78 |
131 |
79 |
88 |
Voetbal |
68 |
74 |
79 |
79 |
61 |
Brand/rampen |
18 |
16 |
26 |
25 |
31 |
Overstroming |
|
|
|
19 |
4 |
Rescue hoist |
|
|
|
2 |
0 |
Bambi-bucket |
|
12 |
5 |
2 |
33 |
Bescherming VIP |
20 |
20 |
37 |
43 |
28 |
Transport gevangenen |
3 |
47 |
19 |
8 |
10 |
Bescherming goederen |
3 |
2 |
1 |
0 |
11 |
Rampenoefeningen |
|
|
|
6 |
9 |
Vermiste personen |
149 |
184 |
161 |
193 |
200 |
Verkeersbegeleiding |
43 |
45 |
26 |
19 |
9 |
Verkeersongevallen |
24 |
18 |
24 |
30 |
25 |
Verkeersinbreuken |
20 |
1 |
14 |
23 |
1 |
Verkeersengineering |
9 |
3 |
6 |
8 |
1 |
Beveiliging wielerwedstrijden |
150 |
154 |
127 |
125 |
83 |
Beveiliging rallys |
60 |
33 |
43 |
40 |
53 |
Diversen |
66 |
26 |
49 |
76 |
29 |
Totaal |
1907 |
1778 |
1808 |
1764 |
1632 |
Vraag 3 :
Omdat DAFA een steundienst is, en geen eerstelijns (interventie) dienst, kunnen we daarover geen volledige cijfers voorleggen. De meting van het succes hangt af van de soort opdracht. De resultaten die bereikt worden door de inzet van de luchtsteun, en deze wordt altijd gecombineerd met de inzet van ploegen en middelen op de grond, zijn de resultaten van de operatie waarvoor wij ingezet worden. Bepaalde opdrachten hebben helemaal geen meetbaar resultaat.
Een aantal voorbeelden :
Het leveren van videobeelden aan een CP Ops of een crisiscentrum in het kader van manifestaties, voetbalwedstrijden, grote rampen, grote volksbijeenkomsten, wielerwedstrijden enz. leveren geen meetbaar resultaat. De beelden zijn een belangrijk hulpmiddel voor de verantwoordelijken van de operatie en helpen tot een snelle en adequate besluitvorming.
Het beveiligen van aankomst en vertrek van VVIP, bijvoorbeeld in het kader van een Eurotop.
Het scannen van grote gebieden op de aanwezigheid van de vermiste persoon. Sporadisch vinden wij een vermiste terug, maar zeker zo belangrijk is het niet terugvinden van deze persoon in een bepaalde zone. Dit laat de onderzoekers toe het gebied uit te sluiten en zich te concentreren op andere “pistes”.
Eenzelfde resultaat bereiken met een zoeking door middel van grondploegen is bijna onmogelijk. Dergelijke grote operaties op de grond zijn tijdrovend en kostelijk. De planning ervan neemt veel tijd in beslag en de maximale oppervlakte van het te doorzoeken gebied is zeer beperkt.
Het nemen van luchtfoto’s bij ernstige verkeersongevallen op autostrades helpt de grondploegen om de vaststellingen sneller te doen, en dus snellen de autoweg weer open te stellen. Op zich geen resultaat voor de Luchtsteun, maar wel een beperking van de geleden economische schade.
Enkele punctuele resultaten :
|
2010 |
2011 |
Vermiste levend teruggevonden |
18 |
19 |
Vermiste dood teruggevonden |
3 |
4 |
Aanhouding verdachte |
34 |
45 |
Aanhouding na achtervolging |
18 |
16 |
Gestolen voertuig teruggevonden |
5 |
2 |
Medische evacuatie |
0 |
1 |
Positieve IR-scan (drugs) |
15 |
12 |
Laser incidenten |
9 |
14 |
Cannabis plantage (open lucht) aangetroffen |
2 |
1 |
Vraag 4 :
Er zijn geen kosten verbonden aan de inzet van de luchtsteun. Het basisprincipe is dat de steun “gratis” geleverd wordt aan de klant, ongeacht of deze deel uitmaakt van de lokale of federale politie, of eventueel zelfs een andere discipline zoals brandweer of civiele bescherming. De kosten van de inzet worden gedragen door de Federale Politie.
In het verleden zijn er enkele gevallen geweest waarbij toch werd overgegaan tot facturatie. Dit gebeurde meestal in opdracht van de klant zelf (een magistraat) om de kosten van de inzet van de politie te verhalen op degene die de steun misbruikt had. Het ging bijvoorbeeld om iemand die ten onrechte, kwaadwillig, melding had gemaakt van een onrustwekkende verdwijning, en daardoor een aantal politiediensten gemobiliseerd had.
Vraag 5:
De huidige samenstelling van de dienst luchtsteun van de federale politie is als volgt : (basis is de personeelsformatie PF2Ter voorzien : 50 personen) – 44 personen
Commando & Ops |
NL |
FR |
Directie |
|
|
1 HCP – Diensthoofd (afgedeeld out) |
1 |
|
1 CP – waarnemend diensthoofd |
|
1 |
1 CP - afgedeeld out |
1 |
|
1 CP - HRM en Srt |
1 |
|
1 adviseur piloot (niveau A) |
|
1 |
1 CALog niveau D |
1 |
|
Operationele planning |
|
|
1 HINP |
1 |
|
3 INP |
3 |
|
Vlieggroep |
|
|
Piloten |
|
|
1 CP (loopbaan onderbreking) |
1 |
|
5 HINP |
4 |
1 |
2 militaire piloten (tijdelijk ter beschiking bij DAFA) |
2 |
|
Tactical flight officer |
|
|
9 HINP |
7 |
2 |
Maintenance |
|
|
Commando – Log & Fin |
|
|
1 CALog A sectiechef (ingenieur) |
1 |
|
2 INP |
2 |
|
1 CALog B |
1 |
|
1 CALog D |
1 |
|
Herstellers |
|
|
1 CP |
|
1 |
3 INP |
2 |
1 |
8 CALog B |
7 |
1 |
|
36 |
8 |
Vraag 6 :
Deze cijfers zijn momenteel niet beschikbaar op het niveau van de eenheden en de diensten van de federale politie. In het raam van de in werking stelling van de Dienst Federale Accountant (FEDCOM) zal onderzocht worden of het mogelijk zal zijn er deze gegevens uit te halen teneinde ze in de toekomst te kunnen meedelen.