Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5610

van Inge Faes (N-VA) d.d. 10 februari 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Federale Politie - Politie te paard (DAO) - Werking

politie
paardachtige

Chronologie

10/2/2012Verzending vraag
24/4/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5610 d.d. 10 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De politie te paard (DAO) telt een tweehonderd medewerkers en evenveel paarden. Vanuit Brussel voert DAO operationele diensten uit op vraag van verschillende politiezones. De hoofdopdracht is de ondersteuning van de community policing activiteiten van de zones, hetzij door uitvoeren van toezichtsdiensten te paard in het raam van een lokaal fenomeen (milieu, overlast, diefstalplaag in een wijk, ...), hetzij door het leveren van steun voor gebeurtenissen met invloed op de publieke ruimte (voetbal, betogingen, carnavalstoeten, …) Ook kan zij worden ingezet voor opsporing van vermiste personen.

Ten einde de werking van het DAO op dit vlak te kaderen in het opsporingsonderzoek en zijn actoren, had ik graag antwoord op volgende vragen :

1) Hoeveel keer wordt DAO gevat per jaar, en dit sinds 2005? Hoe zit de geografische spreiding (arrondissementeel/provinciaal/politiezone?) Graag een opsplitsing voor bovenvermelde tussenkomsten (lokale fenomenen en publieke ruimten)

2) Zijn er aan deze tussenkomsten kosten verbonden in het kader van een gerechtelijk onderzoek? Worden deze aangerekend als gerechtskost?

3) Kan u duiding geven over de samenstelling van deze dienst wat personeel betreft, hun opleiding en hun taalrol?

4) Wat is het budget van deze dienst onderverdeeld in personeelskosten, werkingskosten en investeringen? Graag een overzicht per jaar sinds 2005.

Antwoord ontvangen op 24 april 2012 :

1. Vooreerst willen wij hierbij als aandachtspunt naar voren brengen dat de politie te paard sinds 2009 een zeer grondige herstructurering heeft gekend. Zij is overgegaan van een geïntegreerde eenheid (eskadron cavalerie) binnen de algemene reserve van de federale politie, naar een onafhankelijke eenheid, “politie te paard”, binnen de algemene directie van de bestuurlijke politie. De visie, missie en de personeelsstructuur werden in functie van dit gegeven aangepast en de nieuwe personeelsformatie werd goedgekeurd door de overheid. Deze belangrijke structurele reorganisatie maakt het sinds 2009 mogelijk om cijfers te leveren over de werking, maar deze cijfers zijn niet beschikbaar voor het verdere verleden.

De hoofdopdracht van de politie te paard bestaat er in eerste instantie in om steun te leveren, over gans het grondgebied, voor het beheer van gebeurtenissen (voetbal, carnavals, festivals, opsporingen, enz.). In deze halen wij een inzet van quasi 99 % in vergelijking met de vraag om steun.

In tweede instantie levert de politie te paard, op aanvraag, steun in het raam van de zonale veiligheidsplannen. Met betrekking tot dit laatste is de vraag ruim groter dan het aanbod : slechts aan 30 % van de vraag kan voldaan worden, voornamelijk omwille van de reglementering betreffende de arbeidstijdorganisatie. 

Hierbij vindt U de jaarlijkse geografische verdeling van de patrouilles van de politie te paard voor het jaar 2009, 2010 en 2011. 

2. Voor de “klassieke” steunopdrachten geleverd door de politie te paard worden er geen kosten doorgerekend aan de partners. In uitzonderlijke gevallen, zoals bij vorderingen door een onderzoekrechter voor de inbeslagname van paarden en de tijdelijke huisvesting hiervan, worden de kosten wel gefactureerd als gerechtskosten.

Wat de toezichts- en interventiediensten betreft, en bovenop de klassieke en gratis steun, werden er protocollen afgesloten met bepaalde politiezones die wensen te investeren in dit middel voor nabijheid en interventie. Gezien men in deze gevallen werkt met een inzet aan personeel die boven de voorziene norm aan capaciteit ligt, worden de gegenereerde kosten gefactureerd aan de zone. 

3. Momenteel telt de politie te paard 235 medewerkers, waarvan 174 operationele politieruiters (86 aantal Nederlandstaligen en 88 aantal Franstaligen). Momenteel volgen 9 Nederlandstalige en 9 Franstalige kandidaten hun basisopleiding. Zes inspecteurs hiervan behoren tot de lokale politie Brussel en de lokale politie Ukkel.

Wat de basisopleiding betreft gaat het om een gecertificeerde opleiding van 1 320 lesperiodes verdeeld over vier modules met instapmogelijkheid per module, op basis van een geëvalueerde voorkennis en vaardigheid; een specifieke vijfde module is voorzien voor de kandidaten van het officieren- en middenkader.

Er wordt momenteel gewerkt met 158 paarden. 

4. Wat de personeelskosten betreft bestaat er enkel voor de “inconvenienten” (vergoedingen voor onregelmatige dienstprestaties : nachturen, weekenduren en overuren) een gedifferentieerde analyse per eenheid. Tot 2009 werden de kosten inzake “inconveniënten” niet apart bijgehouden, maar meegerekend binnen de budgettaire werking van de Algemene reserve.

Vanaf 2009 werd een specifiek budget in eigen beheer toegekend. 

Hieronder de cijfergegevens :

2009

Toegekend budget : 1 754 069,12 euro

Verbuikt budget : 1 772 000,00 euro 

2010

Toegekend budget : 1 531 075,00 euro

Verbuikt budget : 1 401 958,19 euro

2011

Toegekend budget : 1 520 897,00 euro

Verbuikt budget : 1 473 603,80 euro 

Investeringskosten : 

De enige noemenswaardige investeringen voor de politie te paard betreffen de lopende vernieuwing van het voertuigenpark en de recurrente investering voor de aankoop van paarden (60 000 euro per jaar). 

Werkingskosten : 

De specifieke werkingskosten voor de politie te paard betreffen het beheer van de paarden (voeder en huisvesting). Een nieuw beheer van de openbare

aanbestedingen en stocks in deze materie zal het in de toekomst mogelijk maken om de kosten per jaar te berekenen, wat momenteel nog niet kan.

De door het geachte lid gevraagde gegevens werden haar rechtstreeks meegedeeld. Gelet op de aard ervan worden zij niet gepubliceerd, maar liggen zij ter inzage bij de griffie van de Senaat.