Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5569

van Inge Faes (N-VA) d.d. 9 februari 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Spoorwegpolitie (SPC) - Werking - Personeel - Budget

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
politie
officiële statistiek
geografische spreiding
metro

Chronologie

9/2/2012Verzending vraag
25/4/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5569 d.d. 9 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De spoorwegpolitie (SPC) is een gespecialiseerde politiedienst, belast met de veiligheid, de levenskwaliteit en de politionele steun in het raam van het transport van personen en goederen via het spoor. De spoorwegpolitie kan door haar expertise, terreinkennis en rechtstreekse contacten met de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) en de Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB), steun bieden bij de voorbereiding en de uitvoering van doorzoekingen van de spoorweginfrastructuur en het Brusselse metronet. Daarnaast is er ook een specifiek team (Herscham) dat zich bezighoudt met de gemeenschap van de straatbewoners.

Teneinde de werking van de SPC op dit vlak te kaderen in het opsporingsonderzoek en zijn actoren, had ik graag antwoord op volgende vragen gekregen.

1) Hoeveel keer wordt het SPC gevat per jaar, en dit sinds 2005? Hoe zit de geografische spreiding (arrondissementeel/provinciaal?)

2) Kan dit uitgesplitst worden per soort tussenkomst?

3) In hoeveel gevallen was de tussenkomst succesvol?

4) Zijn aan de tussenkomsten kosten verbonden in het kader van een gerechtelijk onderzoek? Worden die aangerekend als gerechtskosten?

5) Hoe is de dienst samengesteld: personeelsleden, hun opleiding en hun taalrol?

6) Wat is het budget van de dienst, onderverdeeld in personeelskosten, werkingskosten en investeringen? Graag een overzicht per jaar sinds 2005.

Antwoord ontvangen op 25 april 2012 :

Vraag 1 

Gelieve hierbij het aantal inbreuken te willen vinden die werden geregistreerd door de diensten van de Spoorwegpolitie (SPC), per gerechtelijk arrondissement en per provincie. Het zijn de gegevens van de jaren 2005 tot en met 2010, alsook die van het eerste semester van 2011. Voor elk arrondissement/provincie werd de berekening van het totale aantal (of van het percentage) van de door SPC geregistreerde inbreuken weergegeven voor de jaren 2005 tot en met 2010 en het eerste semester van 2011. Bovendien vindt u ook een berekening van de evolutie van het aantal inbreuken tussen 2005 en 2010. 

Deze gegevens tonen aan dat het aantal door SPC geregistreerde inbreuken gedaald is van 20 312 in 2005 naar 16 220 in 2010 (ofwel een daling van 20 %). Voor de volledige periode van 2005 tot en met 2010 vinden we in de volgende gerechtelijke arrondissementen de cijfers waar SPC de meeste inbreuken heeft geregistreerd : het Brussels Gewest (19 gemeenten ; 62 912, of 57 % van het totaal), Antwerpen (9 875), Gent (6 575), Luik (6 040) en Brugge (3 543). Op provinciaal vlak lopen de cijfers gelijklopend met die van de gerechtelijke arrondissementen : het Brussels Gewest (62 912), Antwerpen (11 252), Henegouwen (7 709), Oost-Vlaanderen (7 142) en Luik (6 497). 

Te noteren valt dat het aantal (of de evolutie van het aantal) door SPC geregistreerde inbreuken niet enkel afhangen (van de evolutie) van het aantal reizigers die gebruik maken van het netwerk van deNationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (MIVB) (metro), maar ook van de effectieve capaciteit van de SPC-posten (het aantal politiemensen) en van de protocolakkoorden die met andere partners werden ondertekend aangaande het interventieterrein van SPC. Als voorbeeld kunnen de verhoogde cijfers van geregistreerde inbreuken in het Brussels Gewest waarschijnlijk worden verklaard door : (1) het hoog aantal politiemensen van SPC in het Gewest (256 effectieven en afgedeelden, of ongeveer 47 % van het totale effectief van SPC); (2) het hoog aantal reizigers die dagelijks naar of vanuit Brussel vertrekken of erdoor rijden; met andere woorden is Brussel het knooppunt van de Spoorwegen in België en zelfs de Europese Unie; (3) het interventiedomein van SPC, wat in Brussel groter is dan in de andere Gewesten (omdat ook treinen en metro worden samen gerekend). Bovendien is de daling van het aantal door SPC geregistreerde inbreuken (-20 % tussen 2005 en 2010) niet noodzakelijk te wijten aan een daling van de criminaliteit; een grotere aanwezigheid van SPC op het terrein (effect van afschrikking) en/of een daling van de effectieve capaciteit van SPC (vermindering van het aantal vaststellingen) kunnen bijvoorbeeld een dergelijke daling verklaren. 

Vraag 2 

Gelieve hierbij tevens een onderverdeling te willen vinden van de gegevens (totaal aantal inbreuken die door SPC werden geregistreerd voor de periode 2005-2010 en voor het eerste semester 2011) en dit per categorie van inbreuk. Voor elk van deze categorieën werd een berekening uitgevoerd van het totale aantal inbreuken die door SPC werden vastgesteld (en van het percentage dat deze vertegenwoordigen) en dit voor de periodes 2005-2010 en 2005-2011 (1ste semester) en daarboven een berekening van de evolutie van het aantal door SPC vastgestelde inbreuken tussen 2005 en 2010. 

Deze gegevens geven een beeld weer van de vijf voornaamste categorieën van inbreuken die door SPC werden geregistreerd. Dit zijn de volgende : (geklasseerd per opklimmende orde van belangrijkheid) : diefstallen en afpersing (43 % van de inbreuken), inbreuken tegen de wetgeving op de vreemdelingen (14 %), inbreuken met betrekking op het bezit en het gebruik van verdovende middelen (11 %), inbreuken tegen de fysische integriteit (5 %) en inbreuken tegen de openbare trouw (5 %). Met uitsluiting van de feiten waarvan het aantal inbreuken lager is dan 10, merken we dat de voornaamste daling van het aantal inbreuken zich situeert in de volgende categorieën : inbreuken tegen de strafwet (-93 %), openbare gezondheid (-91 %), identiteitskaart (-74 %), beschadiging van eigendom (-57 %), en bescherming van de persoon (-47 %). Daar tegenover werd een toename van een aantal inbreuken geregistreerd voor de volgende categorieën : andere bijzondere wetten (+14 %), inbreuk tegen andere morele waarden en gevoelens (+67 %), inbreuken tegen de fysieke integriteit (+28 %) en de jeugdbescherming (+7 %). 

Wij stippen aan dat de resultaten in parallel moeten gezien worden met de gegevens i.v.m. de toename van het reizigersverkeer op het net van de NMBS en het net van de M.I.V.B. (uitsluitend metro). Aangezien er een verhoging van het nationale reizigersverkeer werd waargenomen op de beide netten tussen 2005 en 2010, kan een dalende trend in de meeste inbreuken over dezelfde periode worden gezien als een positief resultaat dat te wijten is aan acties van SPC. Nochtans moet de interpretatie van deze gegevens met de nodige omzichtigheid worden gelezen , vermits de opmerkingen die in de vraag 1 werden geformuleerd eveneens gelden voor dit antwoord. (cf. laatste paragraaf van vraag 1 voor nadere uitleg). 

Vraag 3 

De afwezigheid van een nadere bepaling in de vraag met betrekking tot het welslagen van interventies laat jammer genoeg niet toe om een betrouwbaar antwoord te verstrekken (en vertaald in cijfers). Idealiter zou er een lijst met criteria moeten worden opgesteld die toelaat om een interventie als ‘geslaagd’ of ‘mislukt’ te definiëren teneinde te kunnen bepalen of de interventie al dan niet succesvol is verlopen.  SPC beschikt echter niet over dergelijke informatie (die toelaat om een interventie te bestempelen als succesvol of als mislukt). 

Ik informeer u van het feit dat de SPC, in het jaar 2011, is overgegaan tot 4 025 gerechtelijke aanhoudingen (3 778 in 2010; 4 488 in 2009 ; 4 751 in 2008), en tot 2 876 bestuurlijke aanhoudingen (3 030 in 2010; 4 621 in 2009; 4 271 in 2008), en tot 729 ter beschikkingstellingen van het Parket ( 628 in 2010; 599 in 2009; 744 in 2008). 

Vraag 4 

Indien de interventie een beroving van de vrijheid met zich meebrengt, zowel op gerechtelijk of bestuurlijk vlak, heeft de aangehouden persoon recht, volgens de wet op het politieambt, op medische bijstand en op een maaltijd tijdens de voorziene maaltijduren. Deze kosten zijn ten laste van de federale politie en worden dus niet meer beschouwd als gerechtelijke kosten, in ieder geval niet door het Brusselse gerecht. Enkel de zeer specifieke medische kosten kunnen eventueel nog beschouwd worden als gerechtelijke kosten, zoals bijvoorbeeld een botanalyse om de leeftijd van een minderjarige zonder identiteitsbewijs te kunnen bepalen. 

Vraag 5 

SPC bestaat momenteel uit 504 personeelsleden op de organieke tabel, waaronder een twintigtal burgerpersoneel is. Ongeveer de helft van dit personeel werkt in Brussel (metro, trein en internationale treinen) en de andere helft is verdeeld onder de 10 provincieposten van het land. De taalrolverdeling tussen Vlaanderen en Wallonië is ongeveer gelijk, maar er zijn momenteel iets meer Nederlandstaligen in Brussel. Alle personeelsleden moeten de drie luiken van een gespecialiseerde opleiding volgen van 242 uren die verband houden met de verschillende actieterreinen van SPC. Aan het einde van deze opleiding, bekrachtigd door een examen, wordt er een brevet SPC afgeleverd dewelke een prioriteit biedt tijdens selectieprocedures in mobiliteit, maar biedt geen specialisatietoelage. 

Vraag 6 

Hierbij tenslotte een overzicht van de werkingskosten van de eenheid, zowel op personeels- als logistiek vlak. De personeelskosten zijn beperkt tot de laatste drie jaren gezien de moeilijkheid en nodige tijd voor het realiseren van deze gevraagde berekeningen. 

Aantal geregistreerde misdrijven door de spoorwegpolitie (Federale politie), 2005 - 2011 (1ste semester)

Per gerechtelijke arrondissement













2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011 (SEM 1)

Totaal

%

Evolutie ( %)

Totaal

Antwerpen

1,6

1,35

1,5

1,6

1,78

2,04

1,25

9,88

9,00 %

27,00 %

11,12

Arlon

108

50

150

99

49

69

45

525

0,50 %

-36,00 %

570

Brugge

439

490

502

614

759

739

347

3,54

3,20 %

68,00 %

3,89

Brussel-19

12,85

12,11

10,38

10,47

9,13

7,97

4,18

62,91

57,30 %

-38,00 %

67,09

Charleroi

506

571

703

619

514

584

286

3,5

3,20 %

15,00 %

3,78

Dendermonde

93

69

67

61

95

87

55

472

0,40 %

-6,00 %

527

Dinant

63

58

57

88

39

54

25

359

0,30 %

-14,00 %

384

Eupen

0

1

2

3

5

4

13

15

0,00 %

-

28

Gent

1,05

1,15

1,19

1,08

1,16

953

467

6,58

6,00 %

-9,00 %

7,04

Halle-Vilvoorde

67

103

117

158

170

133

52

748

0,70 %

99,00 %

800

Hasselt

153

205

146

129

118

112

53

863

0,80 %

-27,00 %

916

Huy

45

53

26

29

21

28

34

202

0,20 %

-38,00 %

236

Ieper

28

6

2

4

2

2

1

44

0,00 %

-93,00 %

45

Kortrijk

60

27

24

45

68

24

11

248

0,20 %

-60,00 %

259

Leuven

358

532

477

771

672

641

345

3,45

3,10 %

79,00 %

3,8

Liège

1,12

1,14

1,14

857

801

983

767

6,04

5,50 %

-12,00 %

6,81

Marche-en-Famenne

30

28

29

54

31

46

23

218

0,20 %

53,00 %

241

Mechelen

94

99

156

291

327

293

78

1,26

1,10 %

212,00 %

1,34

Mons

587

658

746

565

420

472

235

3,45

3,10 %

-20,00 %

3,68

Namur

538

426

476

462

422

534

283

2,86

2,60 %

-1,00 %

3,14

Neufchâteau

70

56

91

98

77

107

61

499

0,50 %

53,00 %

560

Nivelles

142

111

148

122

152

127

83

802

0,70 %

-11,00 %

885

Oudenaarde

32

11

11

11

16

14

9

95

0,10 %

-56,00 %

104

Tongeren

12

18

19

19

20

22

10

110

0,10 %

83,00 %

120

Tournai

140

168

143

129

78

106

65

764

0,70 %

-24,00 %

829

Turnhout

35

14

10

9

24

25

11

117

0,10 %

-29,00 %

128

Verviers

65

29

31

33

32

50

28

240

0,20 %

-23,00 %

268

Veurne

22

4

5

2

6

4

3

43

0,00 %

-82,00 %

46

Onbekend

0

6

2

3

1

0

0

12

0,00 %

-

12

Totaal

20,31

19,54

18,35

18,43

16,99

16,22

8,81

109,84

100,00 %

-20,00 %

118,65

Bron :FPF/CGOPB/Beleidsgegevens

Verwerking : FPF/DGA/SPC/Strategische analyse

- : < 10 misdrijven in 2005

Aantal geregistreerde misdrijven door de spoorwegpolitie (Federale politie), 2005 - 2011 (1ste semester)

Per provincie

2005

2006

2007

2008

2009

2010


2011 (SEM 1)


Totaal

%

Evolutie ( %)

Totaal


Antwerpen

1,73

1,47

1,67

1,9

2,13

2,36


1,33


11,25

10,20 %

36,00 %

12,59

Brabant Wallon

142

111

148

122

152

127


83


802

0,70 %

-11,00 %

885

Brussel Hoofdstad

12,85

12,11

10,38

10,47

9,13

7,97


4,18


62,91

57,30 %

-38,00 %

67,09

Hainaut

1,23

1,4

1,59

1,31

1,01

1,16


586


7,71

7,00 %

-6,00 %

8,3

Liège

1,23

1,22

1,2

922

859

1,07


842


6,5

5,90 %

-13,00 %

7,34

Limburg

165

223

165

148

138

134


63


973

0,90 %

-19,00 %

1,04

Luxembourg

208

134

270

251

157

222


129


1,24

1,10 %

7,00 %

1,37

Namur

601

484

533

550

461

588


308


3,22

2,90 %

-2,00 %

3,53

Oost-Vlaanderen

1,18

1,23

1,27

1,15

1,27

1,05


531


7,14

6,50 %

-10,00 %

7,67

Vlaams Brabant

425

635

594

929

842

774


397


4,2

3,80 %

82,00 %

4,6

West-Vlaanderen

549

527

533

665

835

769


362


3,88

3,50 %

40,00 %

4,24

Onbekend

0

6

2

3

1

0


0


12

0,00 %

-

12

Totaal

20,31

19,54

18,35

18,43

16,99

16,22


8,81


109,84

100,00 %

-20,00 %

118,65

Bron :FPF/CGOPB/Beleidsgegevens

Verwerking : FPF/DGA/SPC/Strategische analyse

- : < 10 misdrijven in 2005

Aantal geregistreerde misdrijven door de spoorwegpolitie (Federale politie), 2005 - 2011 (1ste sem.)

Per hoofdcategorie van geregistreerde criminaliteit


2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011 (SEM 1)

Totaal

%

Evolutie ( %)

Totaal

Diefstal en afpersing

7,96

9,18

8,28

7,44

7,17

7,66

4,33

47,69

43,40 %

-4,00 %

52,02

Vreemdelingenwetgeving

2,9

2,79

2,36

2,87

2,59

2,01

1,14

15,51

14,10 %

-31,00 %

16,65

Drugs

2,01

2,14

2,06

2,45

1,97

1,22

727

11,85

10,80 %

-40,00 %

12,58

Misdr. tegen de lichamelijke integriteit

785

760

1,02

940

992

1,01

486

5,51

5,00 %

28,00 %

5,99

Misdr. tegen de openbare trouw

1,27

844

635

764

738

770

395

5,02

4,60 %

-39,00 %

5,41

Beschadigen van eigendom

1,56

619

593

574

531

665

296

4,55

4,10 %

-57,00 %

4,84

Wapens en springstoffen

515

479

542

491

392

383

188

2,8

2,60 %

-26,00 %

2,99

Dronkenschap en alcohol

422

392

489

513

470

393

173

2,68

2,40 %

-7,00 %

2,85

Misdr. tegen gezag van de overheid

425

485

420

410

348

308

171

2,4

2,20 %

-28,00 %

2,57

Misdr. tegen de openbare veiligheid

389

388

398

353

395

387

202

2,31

2,10 %

-1,00 %

2,51

Bedrog

348

332

368

362

384

338

187

2,13

1,90 %

-3,00 %

2,32

Identiteitskaart

636

304

259

353

105

164

70

1,82

1,70 %

-74,00 %

1,89

Andere bijzondere wetten

152

158

172

210

255

375

149

1,32

1,20 %

147,00 %

1,47

Misdr. tegen andere morele waarden en gevoelens

86

154

161

126

115

144

78

786

0,70 %

67,00 %

864

Zedenmisdrijven

129

122

138

145

105

120

64

759

0,70 %

-7,00 %

823

Volksgezondheid

426

81

91

50

56

37

26

741

0,70 %

-91,00 %

767

Jeugdbescherming

55

109

124

76

51

59

35

474

0,40 %

7,00 %

509

Bescherming personen

57

51

58

33

39

30

18

268

0,20 %

-47,00 %

286

Milieu

50

34

52

43

34

42

17

255

0,20 %

-16,00 %

272

Arbeid

33

57

42

47

32

29

18

240

0,20 %

-12,00 %

258

Voetbalwet (ticketverkoop)

0

0

0

34

124

8

0

166

0,20 %

-

166

Overtreding Strafwetboek

67

8

16

39

10

5

3

145

0,10 %

-93,00 %

148

Informaticacriminaliteit

6

8

6

15

25

32

15

92

0,10 %

-

107

Exploitatie van bedelarij

0

8

3

32

22

6

1

71

0,10 %

-

72

Misdr. tegen de persoonlijke vrijheid

10

8

15

14

6

9

4

62

0,10 %

-

66

Misdr. tegen de familie

3

10

10

3

1

1

6

28

0,00 %

-

34

Misdr. tegen het juridisch statuut van het kind

7

1

11

5

4

3

2

31

0,00 %

-

33

Bevolkingsregister

0

2

0

16

5

5

0

28

0,00 %

-

28

Onwettige uitoefening van het openbaar gezag

7

2

6

4

2

5

2

26

0,00 %

-

28

Handelspraktijken

3

1

3

3

5

3

2

18

0,00 %

-

20

Mensenhandel

2

4

6

3

3

1

1

19

0,00 %

-

20

Militair strafrecht en militie

0

0

1

5

2

1

0

9

0,00 %

-

9

Sociaal strafwetboek

1

3

1

1

1

1

0

8

0,00 %

-

8

Andere inbreuken Strafwetboek

0

0

1

3

1

1

1

6

0,00 %

-

7

Huisjesmelkerij

0

2

3

1

0

1

0

7

0,00 %

-

7

Bescherming van de openbare inkomsten

1

2

1

1

1

0

0

6

0,00 %

-

6

Economische wetgeving

2

0

1

0

1

1

0

5

0,00 %

-

5

Private veiligheid

0

1

0

0

2

2

0

5

0,00 %

-

5

Misdr. tegen de veiligheid van de staat

0

0

0

0

0

1

1

1

0,00 %

-

2

Totaal

20,31

19,54

18,35

18,43

16,99

16,22

8,81

109,84

100,00 %

-20,00 %

118,65

Bron :FPF/CGOPB/Beleidsgegevens

Verwerking : FPF/DGA/SPC/Strategische analyse

- : < 10 misdrijven in 2005


2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011 (SEM 1)

Aantal treinreizigers (nationaal en internationaal, in miljoen)*

186,6

197,5

206,5

216,8

219,1

224,3

Onbekend

Aantal reizigers met metro (in miljoen)**

114,5

122,5

128,3

135,5

133,4

150,8

Onbekend

* Bron: NMBS

** Bron: MIVB

Nombre d'infractions enregistrées par la Police des chemins de fer (Police fédérale), 2005 - 2011 (1er semestre)

Par arrondissement judiciaire

2005-2010



2005-2011 (1er sem.)










2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011 (SEM 1)

Total

%

Evolution ( %)

Total

Antwerpen

1,6

1,35

1,5

1,6

1,78

2,04

1,25

9,88

9,00 %

27,00 %

11,12

Arlon

108

50

150

99

49

69

45

525

0,50 %

-36,00 %

570

Brugge

439

490

502

614

759

739

347

3,54

3,20 %

68,00 %

3,89

Bruxelles-19

12,85

12,11

10,38

10,47

9,13

7,97

4,18

62,91

57,30 %

-38,00 %

67,09

Charleroi

506

571

703

619

514

584

286

3,5

3,20 %

15,00 %

3,78

Dendermonde

93

69

67

61

95

87

55

472

0,40 %

-6,00 %

527

Dinant

63

58

57

88

39

54

25

359

0,30 %

-14,00 %

384

Eupen

0

1

2

3

5

4

13

15

0,00 %

-

28

Gent

1,05

1,15

1,19

1,08

1,16

953

467

6,58

6,00 %

-9,00 %

7,04

Halle-Vilvoorde

67

103

117

158

170

133

52

748

0,70 %

99,00 %

800

Hasselt

153

205

146

129

118

112

53

863

0,80 %

-27,00 %

916

Huy

45

53

26

29

21

28

34

202

0,20 %

-38,00 %

236

Ieper

28

6

2

4

2

2

1

44

0,00 %

-93,00 %

45

Kortrijk

60

27

24

45

68

24

11

248

0,20 %

-60,00 %

259

Leuven

358

532

477

771

672

641

345

3,45

3,10 %

79,00 %

3,8

Liège

1,12

1,14

1,14

857

801

983

767

6,04

5,50 %

-12,00 %

6,81

Marche-en-Famenne

30

28

29

54

31

46

23

218

0,20 %

53,00 %

241

Mechelen

94

99

156

291

327

293

78

1,26

1,10 %

212,00 %

1,34

Mons

587

658

746

565

420

472

235

3,45

3,10 %

-20,00 %

3,68

Namur

538

426

476

462

422

534

283

2,86

2,60 %

-1,00 %

3,14

Neufchâteau

70

56

91

98

77

107

61

499

0,50 %

53,00 %

560

Nivelles

142

111

148

122

152

127

83

802

0,70 %

-11,00 %

885

Oudenaarde

32

11

11

11

16

14

9

95

0,10 %

-56,00 %

104

Tongeren

12

18

19

19

20

22

10

110

0,10 %

83,00 %

120

Tournai

140

168

143

129

78

106

65

764

0,70 %

-24,00 %

829

Turnhout

35

14

10

9

24

25

11

117

0,10 %

-29,00 %

128

Verviers

65

29

31

33

32

50

28

240

0,20 %

-23,00 %

268

Veurne

22

4

5

2

6

4

3

43

0,00 %

-82,00 %

46

Inconnu

0

6

2

3

1

0

0

12

0,00 %

-

12

Total

20,31

19,54

18,35

18,43

16,99

16,22

8,81

109,84

100,00 %

-20,00 %

118,65

Source : PFP/CGOPB/Données de gestion

Traitements : FPF/DGA/SPC/Analyse stratégique

- : < 10 infractions en 2005

Nombre d'infractions enregistrées par la Police des chemins de fer (Police fédérale), 2005 - 2011 (1er semestre)

Par province



2005-2010



2005-2011 (1er sem.)








2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011 (SEM 1)

Total

%

Evolution ( %)

Total

Antwerpen

1,73

1,47

1,67

1,9

2,13

2,36

1,33

11,25

10,20 %

36,00 %

12,59

Brabant Wallon

142

111

148

122

152

127

83

802

0,70 %

-11,00 %

885

Bruxelles Capitale

12,85

12,11

10,38

10,47

9,13

7,97

4,18

62,91

57,30 %

-38,00 %

67,09

Hainaut

1,23

1,4

1,59

1,31

1,01

1,16

586

7,71

7,00 %

-6,00 %

8,3

Liège

1,23

1,22

1,2

922

859

1,07

842

6,5

5,90 %

-13,00 %

7,34

Limburg

165

223

165

148

138

134

63

973

0,90 %

-19,00 %

1,04

Luxembourg

208

134

270

251

157

222

129

1,24

1,10 %

7,00 %

1,37

Namur

601

484

533

550

461

588

308

3,22

2,90 %

-2,00 %

3,53

Oost-Vlaanderen

1,18

1,23

1,27

1,15

1,27

1,05

531

7,14

6,50 %

-10,00 %

7,67

Vlaams Brabant

425

635

594

929

842

774

397

4,2

3,80 %

82,00 %

4,6

West-Vlaanderen

549

527

533

665

835

769

362

3,88

3,50 %

40,00 %

4,24

Inconnu

0

6

2

3

1

0

0

12

0,00 %

-

12

Total

20,31

19,54

18,35

18,43

16,99

16,22

8,81

109,84

100,00 %

-20,00 %

118,65

Source : PFP/CGOPB/Données de gestion

Traitements : FPF/DGA/SPC/Analyse stratégique

- : < 10 infractions en 2005

Nombre d'infractions enregistrées par la Police des chemins de fer (Police fédérale), 2005 - 2011 (1er semestre)

Par catégorie d'infraction



2005-2010



2005-2011 (1er sem.)








2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011 (SEM 1)

Total

%

Evolution ( %)

Total

Vol et extorsion

7,96

9,18

8,28

7,44

7,17

7,66

4,33

47,69

43,40 %

-4,00 %

52,02

Législation sur les étrangers

2,9

2,79

2,36

2,87

2,59

2,01

1,14

15,51

14,10 %

-31,00 %

16,65

Drogues

2,01

2,14

2,06

2,45

1,97

1,22

727

11,85

10,80 %

-40,00 %

12,58

Infr. contre l'intégrité physique

785

760

1,02

940

992

1,01

486

5,51

5,00 %

28,00 %

5,99

Infr. contre la foi publique

1,27

844

635

764

738

770

395

5,02

4,60 %

-39,00 %

5,41

Dégradation de la propriété

1,56

619

593

574

531

665

296

4,55

4,10 %

-57,00 %

4,84

Armes et explosifs

515

479

542

491

392

383

188

2,8

2,60 %

-26,00 %

2,99

Ivresse et alcool

422

392

489

513

470

393

173

2,68

2,40 %

-7,00 %

2,85

Infr. contre l'autorité publique

425

485

420

410

348

308

171

2,4

2,20 %

-28,00 %

2,57

Infr. contre la sécurité publique

389

388

398

353

395

387

202

2,31

2,10 %

-1,00 %

2,51

Fraude

348

332

368

362

384

338

187

2,13

1,90 %

-3,00 %

2,32

Carte d'identité

636

304

259

353

105

164

70

1,82

1,70 %

-74,00 %

1,89

Autres lois spéciales

152

158

172

210

255

375

149

1,32

1,20 %

147,00 %

1,47

Infr. contre autres valeurs morales et sentiments

86

154

161

126

115

144

78

786

0,70 %

67,00 %

864

Infr. contre les moeurs

129

122

138

145

105

120

64

759

0,70 %

-7,00 %

823

Santé publique

426

81

91

50

56

37

26

741

0,70 %

-91,00 %

767

Protection de la jeunesse

55

109

124

76

51

59

35

474

0,40 %

7,00 %

509

Protection de la personne

57

51

58

33

39

30

18

268

0,20 %

-47,00 %

286

Environnement

50

34

52

43

34

42

17

255

0,20 %

-16,00 %

272

Travail

33

57

42

47

32

29

18

240

0,20 %

-12,00 %

258

Loi du football (vente de tickets)

0

0

0

34

124

8

0

166

0,20 %

-

166

Contravention code pénal

67

8

16

39

10

5

3

145

0,10 %

-93,00 %

148

Criminalité informatique

6

8

6

15

25

32

15

92

0,10 %

-

107

Exploitation de la mendicité

0

8

3

32

22

6

1

71

0,10 %

-

72

Infr. contre la liberté individuelle

10

8

15

14

6

9

4

62

0,10 %

-

66

Infr. contre la famille

3

10

10

3

1

1

6

28

0,00 %

-

34

Infr. relative au statut juridique de l'enfant

7

1

11

5

4

3

2

31

0,00 %

-

33

Exercice illégal de l'autorité publique

7

2

6

4

2

5

2

26

0,00 %

-

28

Registre de population

0

2

0

16

5

5

0

28

0,00 %

-

28

Pratiques commerciales

3

1

3

3

5

3

2

18

0,00 %

-

20

Traite des êtres humains

2

4

6

3

3

1

1

19

0,00 %

-

20

Code pénal militaire et milice

0

0

1

5

2

1

0

9

0,00 %

-

9

Code pénal social

1

3

1

1

1

1

0

8

0,00 %

-

8

Autres infractions code pénal

0

0

1

3

1

1

1

6

0,00 %

-

7

Marchand de sommeil

0

2

3

1

0

1

0

7

0,00 %

-

7

Protection des revenus publics

1

2

1

1

1

0

0

6

0,00 %

-

6

Législation économique

2

0

1

0

1

1

0

5

0,00 %

-

5

Sécurité privée

0

1

0

0

2

2

0

5

0,00 %

-

5

Infr. contre la Sécurité de l'Etat

0

0

0

0

0

1

1

1

0,00 %

-

2

Total

20,31

19,54

18,35

18,43

16,99

16,22

8,81

109,84

100,00 %

-20,00 %

118,65

Source : PFP/CGOPB/Données de gestion

Traitements : FPF/DGA/SPC/Analyse stratégique

- : < 10 infractions en 2005


2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011 (SEM 1)

Nombre de voyageurs (national et international, en millions)*

186,6

197,5

206,5

216,8

219,1

224,3

Onbekend

Nombre de voyageurs utilisant le métro (en millions)**

114,5

122,5

128,3

135,5

133,4

150,8

Onbekend

* Source : SNCB

** Source : STIB