![]() |
![]() |
Dringend ambulancevervoer - Transportkosten - Terugbetaling - Rijksdienst voor ziekte- en invaliditeitsverzekering - Misbruik - Afstand
ziekentransport
ziekteverzekering
remgeld
officiële statistiek
geografische spreiding
eerste hulp
8/2/2012 | Verzending vraag |
6/8/2012 | Antwoord |
De transportkosten in geval van dringend ambulancevervoer worden sinds januari 2010 terugbetaald door de Rijksdienst voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (Riziv). De terugbetaling bedroeg oorspronkelijk 33 %. In januari 2011 werd dit opgetrokken naar 50 %.
Graag kreeg ik van de minister een antwoord op de volgende vragen.
1) Welk aandeel van de patiënten die in de afgelopen twee jaar met behulp van dringend ambulancevervoer werd vervoerd, kon geen aanspraak maken op een terugbetaling? Graag had ik de cijfers gekregen, opgesplitst per gewest waar de patiënt woonachtig is, per jaar en per nationaliteit van de patiënt.
2) Welke zijn de gevolgen indien een oproep die door de 100-centrale als dringend werd beschouwd, uiteindelijk niet-dringend blijkt? Wordt er bij flagrant misbruik opgetreden?
3) Welke was de afstand over welke patiënten in de afgelopen twee jaar met behulp van dringend ambulancevervoer werden vervoerd? Graag had ik de cijfers gekregen in de volgende categorieën (minder dan 10 km, tussen 11 en 20 km en meer dan 20 km), en opgesplitst per gewest en per jaar.
4) Hoe vaak kon een patiënt die niet in staat was om de kost voor het dringend ambulancevervoer te betalen, rekenen op een tussenkomst door het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn (OCMW)? Welke was hiervoor het vergoede bedrag? Graag had ik de cijfers gekregen, opgesplitst per jaar, per gewest en per nationaliteit van de patiënt.
Door het koninklijk besluit van 26 april 2009 tot uitvoering van artikel 34, eerste lid, 28°, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 (Belgisch Staatsblad van 8 mei 2009) werd vanaf 1 januari 2009 een tegemoetkoming door het ziekenfonds verleend van 33% in de kost van het dringend ziekenvervoer. Vanaf 1 januari 2010 werd deze tegemoetkoming verhoogd van 33 % naar 50 % door het koninklijk besluit van 23 maart 2011 tot wijziging van het koninklijk besluit van 26 april 2009 tot uitvoering van artikel 34, eerste lid, 28°, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994 (Belgisch Staatsblad van 6 april 2011)
Het Rijksinstituut voor ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) beschikt enkel over gegevens van het dringend ziekenvervoer met tussenkomst van het ziekenfonds. Dat neemt niet weg dat er onvermijdelijk ambulances worden uitgestuurd die niet leiden tot een transport, hetzij door een nodeloos uitsturen van middelen (zogenaamd goed of slecht bedoelde oproepen), hetzij omdat de patiënt overleden is. In dit geval zijn de kosten gemaakt door de uitvoerder, maar wordt er geen factuur bezorgd. Het gaat hier om 10 à 12 % van de ritten
Bij het binnenkomen van een oproep wordt deze gereguleerd door de aangestelde van het eenvormig oproepstelsel. Afhankelijk van de situatie en de mate van dringendheid kan de patiënt doorverwezen worden naar een huisarts.
Mijn administratie heeft gezorgd voor een aantal mensen (medische directie, regulerend verpleegkundige) en middelen (verbetering van de software, Belgische handleiding voor de Medische Regulatie) om deze regulatie te verbeteren.
Toch kunnen er zich bij aankomst van de middelen ter plaatse, verschillende situaties voordoen:
enkel de ziekenwagen werd gestuurd: in dat geval mag de aanvraag tot vervoer niet worden geweigerd, behalve indien de veiligheid van de hulpverleners niet gewaarborgd is;
een Paramedical Intervention Team (PIT) werd gestuurd: zij kunnen de patiënt niet vervoeren, maar met de instemming van zijn verwijzend geneesheer kan een beroep worden gedaan op een ziekenwagen;
de mobiele urgentiegroep (MUG) werd gestuurd: in dat geval kan de geneesheer van deze dienst de beslissing nemen het vervoer van de patiënt niet te begeleiden.
In de tabel in bijlage worden de door u gevraagde gegevens meegedeeld. Het betreft het aantal kilometers van dringend ziekenvervoer met gedeeltelijke tussenkomst van het ziekenfonds voor de dienstjaren 2009 en 2010.
De gegevens van het aantal kilometer worden als volgt ingedeeld:
de eerste 10 kilometer;
het aantal kilometers vanaf de 11de km t.e.m de 20ste km;
het aantal kilometer vanaf de 21ste km.
Het betreft de verrichte verstrekkingen, geboekt over een periode van zes trimesters door de ziekenfondsen. De voorkeur wordt gegeven aan de “verrichte verstrekkingen” omdat de evoluties niet vertekend worden door eventuele facturatie- en boekingsproblemen op het terrein.
De verdeling van de uitgaven per gewest is gebaseerd op de woonplaats van de verzekerde. In sommige gevallen beschikt het ziekenfonds niet over de woonplaats van de patiënt. Deze uitgaven komen dan in de rubriek “onverdeeld”. Het percentage aan onverdeelde uitgaven is echter zeer miniem.
Globaal gezien werd in 2009 een tussenkomst voorzien voor 4 342 391 kilometers en in 2010 voor 5 199 533 kilometers.
Het is logisch dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest als stedelijke agglomeratie een relatief laag aandeel heeft in het totaal aantal kilometers. Het grootste gedeelte van het dringend ziekenvervoer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest situeert zich binnen een straal van 10 kilometer.
Deze vraag valt onder de bevoegdheid van mijn collega Maggie DE Block, de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, toegevoegd aan de minister van Justitie.