Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5533

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 7 februari 2012

aan de staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Brussel - Federale ambtenaren - Fietsenverhuursysteem - Villo - Dienstfietsen

Hoofdstedelijk Gewest Brussels
stadsvervoer
tweewielig voertuig
ministerie
overheidsapparaat

Chronologie

7/2/2012Verzending vraag
2/3/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5533 d.d. 7 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In zijn antwoord op mijn eerdere vraag (5-4775) over het aantal dienstfietsen in gebruik door de federale administraties, stelde de staatssecretaris dat de meeste administraties gebruik maken van het Villo-fietsenverhuursysteem in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dit zou praktischer zijn dan de eigen dienstfietsen (voor zover beschikbaar).

Hierbij de volgende bijkomende vragen:

1) Is de geachte staatssecretaris van mening dat het gebruik van het Villo-systeem en/of diensfietsen door de verschillende Federale Overheidsdiensten (FOD) en Programmatorische Overheidsdiesnte (POD) moet worden aangemoedigd? Is hij bereid om dit te promoten en aan te kaarten binnen het College van Voorzitters?

2) Heeft hij een idee van de omvang van het gebruik van deze fietsen door de federale ambtenaren? Kan hij mij vertellen over hoeveel Villo-abonnementen de verschillende FOD's en POD's beschikken?

3) Mogen ambtenaren hun abonnement ook voor privédoeleinden gebruiken?

4) Heeft men daarbij als grote afnemer en dus promotor van het systeem een voordelig contract kunnen afsluiten met JDDecaux of met het Brussels Hoofdstedelijke Gewest?

Antwoord ontvangen op 2 maart 2012 :

1. Het is net in het College van de Voorzitters van een directiecomité dat het idee werd aangekaart. Een vraag van de vakorganisaties betrof het uittrekken van middelen voor de aankoop van eigen fietsen bij de federale overheid. In het College waren de voorzitters van oordeel dat dit niet de juiste oplossing was. Verscheidene onder hen verwezen naar het gebruik van de "Villo"-fietsen. Mijn antwoord op uw vraag vond haar oorsprong in deze discussie, daar de voorzitter van de Federale Overheidsdienst (FOD) Personeel en Organisatie op dat ogenblik ook voorzitter van het College was. 

2. Er bestaat geen overzicht van het gebruik van deze fietsen. De informatie dient bij elke FOD opgevraagd te worden.

3. Het privégebruik van een abonnement leidt tot twee vragen.

De eerste houdt verband met de kostprijs: het is niet aanvaardbaar dat de kostprijs verhoogt omwille van het privégebruik. Het geld van de belastingbetaler mag niet dienen om privégebruik te financieren, behalve als dit door een reglementaire bepaling uitdrukkelijk wordt toegestaan.

De tweede houdt verband met de fiscaliteit: zelfs indien de kostprijs niet beïnvloed wordt door het privégebruik, bijvoorbeeld als de abonnementen forfaitair zijn, moet dit privégebruik gezien worden als wat het is: namelijk een voordeel in natura. Ik herhaal dat het niet tot mijn bevoegdheid behoort om dit soort vragen, die volledig autonoom door de managers opgelost moeten worden, te behandelen.

4. Wat het idee om voordelige tarieven te bekomen betreft, verplicht de wet inzake de overheidsopdrachten ons hiervoor een opdracht uit te schrijven. We wensen inderdaad steeds meer gebruik maken van gezamenlijke contracten voor alle federale organisaties.