Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5474

van Inge Faes (N-VA) d.d. 2 februari 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Arrondissementele informatiekruispunten - Gegevens - Verslag - Facturatie - Samenstelling - Statuut

politie
Algemene Nationale Gegevensbank (Politie)
gegevensbank
informatiesysteem
gerechtelijk onderzoek
gerechtskosten

Chronologie

2/2/2012Verzending vraag
22/3/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5474 d.d. 2 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Bij de reorganisatie van de politiediensten werd in de Wet op de Geïntegreerde Politie expliciet voorzien in de oprichting van Arrondissementele InformatieKruispunten (AIK). Het is een orgaan van de geïntegreerde politie.

Het AIK kan een belangrijke ondersteunende factor zijn bij een huiszoeking, zoals bijvoorbeeld nazicht van reeds gedane acties, reeds gestelde vragen, informatie bestuurlijke politie, nazicht signalering Interpol, identificatie buit, aanleveren foto's van verdachten en andere aanvullende informatie.

Het is onnodig te beklemtonen dat deze AIK's over een grote bron aan informatie beschikken.

Om hun positie in het opsporingsonderzoek en gerechtelijk onderzoek te duiden had ik graag antwoord op volgende vragen :

1) Zeer veel gegevens bevinden zich in deze AIK's. Worden deze gegevens stelselmatig bijgehouden en geïnformatiseerd?

2) Wordt er een jaarlijks verslag met resultaten opgesteld? (bijvoorbeeld voor de inbrakenevolutie in de regio) Zo ja, zijn deze (al dan niet publiek) beschikbaar? Zo neen, overweegt u om de gegevensverzameling in te schakelen, zodat een degelijke beleidskeuze beter kan ondersteund worden?

3) Zijn er enige prestaties die het AIK levert, die worden gefactureerd als gerechtskosten?

4) Kan u mij meedelen hoe deze AIK's zijn samengesteld wat personeel betreft en hun statuut?

Antwoord ontvangen op 22 maart 2012 :

Het geacht lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen.

1. Als arrondissementele informatiekruispunten beschikken de Arrondissementele InformatieKruispunten (AIK)’s inderdaad over een toegang tot talrijke operationele politionele gegevens van de Algemene Nationale Gegevensbank (ANG). Het informatiebeheer met betrekking tot de ANG wordt geregeld door artikelen 44, 44/1 t/m 44/11 van de Wet op het Politieambt. Deze artikelen regelen ook het toezicht op dit informatiebeheer door het controleorgaan (COC). In het raam van het concept ANG wordt aldus de politionele informatie stelselmatig bijgehouden en geïnformatiseerd, waarbij de vatting van de informatie, en de toegang tot de informatie, strikt geregeld zijn.

De gemeenschappelijke richtlijn MFO-6 van de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken betreffende de werking en de organisatie van de AIK’s heeft tot doel de ondersteunende rol van het AIK te omschrijven door het preciseren van de basisfunctionaliteiten en de werkingsmodaliteiten, en benadrukt de informatieplicht ter attentie van de Procureur des Konings en de onderzoeksrechter, alsook de maximale toegankelijkheid van de informatie voor de politiediensten op voet van gelijkheid.

2. De AIK’s stellen geen apart jaarlijks verslag op, maar hebben wel hun plaats in het jaarlijkse activiteitenverslag van de federale politie.

Om aan plaatselijke en vaak specifieke behoeften te beantwoorden kunnen de AIK’s periodieke rapporten opstellen, zoals bijvoorbeeld voor inbraken in woningen in het arrondissement.

De bedoeling van deze rapporten is een tijdelijk zicht op bepaalde problemen te hebben en zeer vlug de gepaste preventieve maatregelen op lokaal niveau te kunnen nemen. Hiertoe krijgen de bestuurlijke en gerechtelijke overheden de nodige politionele informatie.

Het cijfermateriaal om het beleid te ondersteunen op basis van statistieken komt niet van de AIK’s maar rechtstreeks van alle politiediensten die de ANG voeden.

Binnen de directie van de operationele politionele informatie (CGO) van de federale politie wordt er gezorgd voor de centralisatie en de exploitatie van de politionele gegevens door de dienst Politie beleidsondersteuning (CGOP). Deze dienst reikt aan alle AIK’s een maandelijkse criminaliteitsbarometer aan, en stelt vierjaarlijks een nationaal politioneel veiligheidsbeeld op ter voorbereiding van het nationaal veiligheidsplan.

De dienst Politie beleidsondersteuning stelt eveneens de politionele criminaliteitsstatistieken op, die publiek beschikbaar zijn op internet. Deze statistieken van 2000 tot begin 2011 zijn beschikbaar op de website www.polfed-fedpol.be – criminaliteit – criminaliteitsstatistieken. Ze zijn raadpleegbaar per arrondissement, per provincie of nationaal. Men vindt er eveneens een Jaarrapport Politiële Criminaliteitsstatistieken 2010, waarvan bvb pagina’s 15 t/m 19 gewijd zijn aan inbraken in woning.

Op dezelfde website www.polfed-fedpol.be – publicaties vindt men de veiligheidsmonitor, de jaarrapporten en andere publicaties.

3. Neen.

4. De AIK’s zijn uitsluitend samengesteld uit personeel van de geïntegreerde politie, enerzijds personeel van de lokale politie, anderzijds personeel van de federale politie, zowel afkomstig van de gerechtelijke zuil (DGJ) als de administratieve zuil (DGA).