Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-5368

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 25 januari 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Auto - Reservewiel - Herstelkit - Gevolgen - Beleid

automobiel
luchtband
automobieluitrusting

Chronologie

25/1/2012Verzending vraag
5/3/2012Antwoord

Vraag nr. 5-5368 d.d. 25 januari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Naar aanleiding van het Auto- en Motorensalon, verricht de Vlaamse Automobilisten Bond (VAB) een onderzoek naar het aantal en de kwaliteit van de reservewielen bij nieuwe auto's.

De resultaten klonken duidelijk maar misschien verontrustend:

- 80 % van de nieuwe wagens hebben geen volwaardig reservewiel;

- Tot 2007 beschikten acht op de tien wagens nog over zo'n volwaardig reservewiel;

- Amper 15 % van de nieuwe wagens beschikt nu over een zogenaamd "thuisbrengertje", een tijdelijke maar onvolkomen substituut voor een gewoon wiel;

- 58 % van de wagens moet zich behelpen met een zogenaamde "herstelkit".

Een lekke band zorgt voor één op de zes pechproblemen met wagens. Het euvel veroorzaakt heel wat ongemak maar zeker ook onveiligheid. Blijkbaar laten de autoconstructeurs het volwaardige reservewiel vallen omwille van kosten, besparing van gewicht en dito van ruimte.

Hierover de volgende vragen:

1) Hoe evalueert de geachte staatssecretaris de onderzoekscijfers van de VAB over de drastische vermindering van het aantal nieuwe auto's met een volwaardig reservewiel? Hoe belangrijk vindt de staatssecretaris de aanwezigheid van een volwaardig reservewiel in auto's?

2) Overweegt hij een richtlijn of zelfs een verplichting om alle auto's uit te rusten met een volwaardig reservewiel? Beschikt de hij hieromtrent over onderzoeksmateriaal of adviezen?

Antwoord ontvangen op 5 maart 2012 :

1/ Er is geen enkele wettelijke verplichting noch op nationaal vlak noch op Europees vlak om een voertuig uit te rusten met een reservewiel.

Tegenwoordig krijgt een automobilist gemiddeld nog maar eens in de 120 000 km een lekke band. Hierdoor kiezen de autofabrikanten er meer en meer voor om hun nieuwe modellen af te leveren met een reparatieset. Zonder reservewiel wint men al snel 50 liter extra laadruimte. Ook scheelt het gewicht en dus brandstof. Zo een reparatieset weegt hooguit 2 kilo, een reservewiel bijna het tienvoudige. Een auto die uitgerust is met een reservewiel verbruikt dan ook al gauw 0,2 liter extra brandstof per 100 kilometer, wat dan weer gunstig is voor het milieu.  

2/ Het eenzijdig invoeren van een verplichting voor Europees goedgekeurde voertuigen lijkt mij niet wenselijk. De industrie van haar kant is geen voorstander dat er dergelijke nationale, en dus  afwijkende, initiatieven worden uitgewerkt. Bovendien is de huidige tendens dat de voertuigmarkt op Europees vlak zo veel mogelijk dient geharmoniseerd  te worden.