Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-4904

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 28 december 2011

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Auto's - Rookverbod - Voordelen - Nadelen

nicotineverslaving
wegverkeer
verkeersveiligheid

Chronologie

28/12/2011Verzending vraag
30/1/2012Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3759

Vraag nr. 5-4904 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Indien in een auto wordt gerookt, loopt de concentratie van toxische stoffen op tot ver boven het niveau van een rokerig café. De Britse Medical Association roept daarom op tot een algemeen rookverbod in auto's. Diverse Amerikaanse, Canadese en Australische deelstaten, Brazilië en Zuid-Afrika voerden reeds zo'n verbod in. Ierland overweegt het.

Daarnaast betekent roken voor de chauffeur een bijkomend gevaar, bij het aansteken, het aftikken van de askegels en het doven van de sigaret of sigaar of pijp.

Hierover de volgende vragen:

1) Beaamt de staatssecretaris dat roken in een auto zowel voor de gezondheid als voor de veiligheid van de chauffeur een bedreiging vormt?

2) Denkt hij dat een verbod op roken in de auto een sterk positief effect zou sorteren inzake gezondheid en veiligheid? Acht hij een dergelijk verbod, vanuit onder andere het perspectief volksgezondheid en veiligheid, te verdedigen? Zo ja, hoe krachtig? Zo niet, waarom niet?

3) Heeft zijn departement plannen, adviezen, aanbevelingen om een dergelijk verbod op de politieke agenda te plaatsen?

Antwoord ontvangen op 30 januari 2012 :

Er bestaan bij mijn weten slechts enkele Europese en Amerikaanse studies over de impact van roken op de verkeersveiligheid. Deze studies stellen dat rokers vaker overtredingen en verkeersongevallen zouden begaan. Dit zou te wijten zijn aan meerdere factoren, maar hoofdzakelijk aan het feit dat een rokende bestuurder niet voortdurend de controle over het stuur heeft (bijvoorbeeld sigaret die valt, assen van de sigaret aftikken enz.) en niet alle noodzakelijke rijbewegingen kan uitvoeren (Via Secura nr. 69, 2005).

Ik vrees dat politieagenten niet geneigd zijn om een proces verbaal op te stellen als zij mensen zien roken achter het stuur, tenzij dat gepaard gaat met bijvoorbeeld zwalpen over de weg of het niet goed in de hand hebben van het voertuig.

Naast roken zijn er echter tal van zaken die het niet goed in de hand hebben van het voertuig veroorzaken of die niet alle nodige rijbewegingen kunnen uitvoeren in de hand kunnen werken, zoals het bezig zijn met de radio of de GPS of eten in de auto. Voor deze gedragingen bepaalt de wegcode evenmin een apart verbod, hoewel zij kunnen ressorteren onder artikel 8.3 van de wegcode.

Vanuit verkeersveiligheidsoogpunt ben ik een verbod dan ook niet genegen, maar vind ik het vooral zinvol om rokers te sensibiliseren over de risico’s die zij lopen en om hen aan te zetten om niet te roken tijdens het rijden omdat een dergelijk gedrag achter het stuur niet bevorderlijk is voor een veilige manier van rijden.